Drogliberala tankar en lördagkväll

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-12-01 14:51:00
Mikael Jacobson
Som du säkert anar så håller jag inte med dig, cannabis föder inte brottslighet. All hantering av cannabis förutom industrihampa är idag olagligt, att sänka mig så pass lågt som att diskutera denna "brottslighet" tänker jag inte göra. Och att cannabis ofta används av brottslingar kan väl inte...forts
Inlägg #2: Postat: 2004-12-01 14:52:00
Mikael Jacobson forts
...bero på att en brottsling ofta inte har några moraliska betänkligheter när det gäller att bryta en lag? Dessutom så brukar media gilla att hänga ut cannabisbrukare när de gjort något som inte har det minsta med cannabis att göra eftersom cannabis är "DÖDSKNARK!!!"
Inlägg #3: Postat: 2004-12-01 17:05:00
Tommie Nygren
Ja, André, förklara gärna närmare. Vilken brottslighet är det som cannabis föder egentligen? Hur går detta till? Om du menar brottsligheten relaterad till dess hantering så är ju det bara pga förbudet. Jag gillar inte jämföra med alkohol, men "föder" alkohol brottslighet? Säger du smuggling så inser du väl att smugglingen uppstår av de höga priserna i Sverige? Osv osv osv? Nä du André, jag vet inte hur du ska lirka dig ur denna dumhetsfallgrop, men det kanske går?
Inlägg #4: Postat: 2004-12-01 17:06:00
Tommie Nygren
On a side note: fortkörning föder brottslighet? Jag trodde att vi hade hastighetsgränser enbart att trafiksäkerhetsskäl, men nu visar det sig alltså att det är för att stävja all brottslighet som är relaterad till fortkörningen? Alla gör misstag, där gjorde du ett... ;-
Inlägg #5: Postat: 2004-12-01 17:10:00
Tommie Nygren
Läs gärna boken Cannabis för lite faktabaserad bakgrund till förbudet. Många säger så: alla droger var en gång lagliga och sen förbjöd man dem vartefter eftersom det inte funkade. Detta är dock en myt. Varför var i så fall kaffe en drog förbjudet för att sen bli olagligt? Varför är inte alkohol faktiskt förbjudet? Vilka problem uppstod i Sverige av cannabis som ledde till att vi förbjöd det?
Inlägg #6: Postat: 2004-12-01 18:53:00
Hans Engnell
André: Det är kriminaliseringen som föder brottslighet! Om det är förbjudet att sälja sexuella tjänster flyttar förstås verksamheten under jorden och sammankopplas med annan kriminalitet i stället för att hållas inför öppen ridå där alla kan betala skatt och vara glada. Förbudet mot narkotika leder till sjukt höga priser, vilket i sin tur leder till prostitution för narkomanen. Vad är vunnet, förutom att jämställdhets- och socialministrar sover gott om natten?
Inlägg #7: Postat: 2004-12-02 14:25:00
Svar på 6
H.E skrev; "Vad är vunnet, förutom att jämställdhets- och socialministrar sover gott om natten?" Ingenting men mycket förlorat. De förtränger politikens verkliga konsekvenser, nöjer sig med brännvinsadvokatyr och somnar om.
Skulle de inse fullt ut vad de ställt till med bleve det nog jobbigt.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-03 13:38:00
André
Oftast hänger brottslighet och droger ihop, det går inte att förneka. Visst har människan moraliska betänkligheter men tror du att samhället kommer bli bättre om vi legaliserar droger, tror du antalet brott och missbrukare kommer att minska, tror du människan kommer må bättre???
Sänker vi priserna så kommer smugglingen att fortsätta men åt andra hållet, eller hur?
Inlägg #9: Postat: 2004-12-03 13:40:00
André
Varför har man då förbjudit droger, för att förhindra människan från att må bra Tommie,eller är det bara okunnighet?
Men du Tommie likt förbannat finns det väl folk som bryter mot fortkörningsgränserna och kör rattfull, och det är väl olagligt? Skulle vi legalisera rattfullhet och överskridning av hastighetsbegränsningen skulle då problemet försvinna?
Inlägg #10: Postat: 2004-12-03 13:40:00
André
Du skriver Hans att ” Om det är förbjudet att sälja sexuella tjänster flyttar förstås verksamheten under jorden och sammankopplas med annan kriminalitet i stället för att hållas inför öppen ridå där alla kan betala skatt och vara glada”, så vi ska börja betala skatt på prostitution, tjejerna tycker alltså om att ta betalt för att knulla??ni måste verkligen tro att samhällets utopi kommer genom en fri marknad av droger, måste tyvärr ni har fel!
Inlägg #11: Postat: 2004-12-03 15:27:00
Mikael Jacobson
André: Jag vet inte vart jag ska börja, du ger inga konkreta exempel på vilken brottslighet "droger" drar till sig, så jag undrar vilken brottslighet drar alkoholen till sig? Om du provar att läsa artikeln så får du även mitt svar gällande missbruket. Och cannabis förbjöds knappast för att det...forts
Inlägg #12: Postat: 2004-12-03 15:30:00
Mikael Jacobson forts
...fanns starka bevis för att det var skadligt, att det bildades en opinion mot det berodde till stor del på propaganda mot "marihuana", att man använde detta mexikanska slanguttryck berodde på att de flesta inte ansåg att hampa var särskilt skadligt, det var ju en helt vanlig gröda som många odlade. forts
Inlägg #13: Postat: 2004-12-03 15:32:00
Mikael Jacobson forts
Och jag undrar hur mänskligheten kunnat klara sig undan undergång all den tid innan olika länder började förbjuda cannabis, borde inte våra förfäder ha förstört sig själva totalt för ett par tusen år sen?
Och din liknelse med rattfylleri och fortkörning är bara löjlig, om någon faktiskt går på den så får det väl vara så, jag har jobbat hårt hela veckan och vill hem och vila...
Inlägg #14: Postat: 2004-12-03 15:35:00
Mikael Jacobson
Javisst ja, jag talar naturligtvis om när USA förbjöd cannabis och sedan la ner en väldig massa energi på att få andra länder att förbjuda cannabis.
Inlägg #15: Postat: 2004-12-10 16:20:00
Backman
Man skall inte blunda för att det finns cb-relaterade brott. Alla som röker sitter inte i sin lya och flummar framför tvn. Finns folk, framför allt gäng som är pårökta och beter sig allmänt illa på stan. Men inte på långa vägar så mkt stök som alkohol skapar.
Inlägg #16: Postat: 2004-12-15 14:44:00
Tommie Nygren
Men dessa brott beror ju inte på cb, ingen tror väl på såna dumheter?
Inlägg #17: Postat: 2004-12-15 19:02:00
Backman
Ne tommy, det är inte bara cb man kan skylla på. Oftast andra droger inblandade också. Man skall inte blunda för att det finns. Alla röker inte som du och jag gör,dvs gör det som krydda på tillvaron.
Inlägg #18: Postat: 2005-01-09 15:04:00
Beckisbarnet
Droger för människor närmare varandra i kärlek och rätten att få röka på är en av de största och viktigaste mäniskliga rättigheterna genom tiderna, näst rätten till liv...!
Inlägg #19: Postat: 2005-01-09 15:04:00
Beckisbarnet
Beckisbarnet
Jag tycker dock att man INTE skall legalisera cannabis!! Varför då?, kanske ni undrar...
Inlägg #20: Postat: 2005-01-09 15:04:00
Beckisbarnet
..Jo om man legaliserar så försvinner spänningen, liksom. Det där "olagliga" gränsen mellan kriminell & laglydig ger en skön pirrande känsla & är ju nästan hälften av grejjen med hasch..
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...