|
Inlägg #21: Postat: 2004-11-30 16:32:00
|
|
Beckisbarnet |
David Högberg, det är en ren filosofisk fråga du tar upp. Att lägga beslag på vad som "är det verkliga livet" är bara löjligt. Allt tillhör livet, vad som är el flykt eller inte, det vet du bara själv. Du förenklar alltihop, din verklighet är inte allenarådande...
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-11-30 16:33:00
|
|
David Högberg |
Varför är det intressant med alternativ? Jo, som jag nämnde tidigare så tycker jag att droger gör en ofri eftersom de gör så att man längtar efter att tillföra något utifrån. Jag tror att en del av lyckan är just att vara obunden.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-11-30 16:40:00
|
|
David Högberg |
Beckisbarnet, visst filosoferar jag och visst förenklar jag och självklart är min verklighet inte allenarådande. Jag är ledsen om det uppfattas att jag försöker mästra. Ta inte mina tankar personligt och förkasta dem om du inte gillar dem.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-11-30 18:38:00
|
|
Mikael Jacobson |
Svar 17: Min kommentar om "magi" var en pik. Och om flyktighet, för att citera dig: "Drogen är lurig för den ger högst tillfällig tillfredsställelse. Det krävs alltid mer!"
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-11-30 18:42:00
|
|
Mikael Jacobson |
David: F.ö. så skulle jag utifrån _mina_ erfarenheter, precis som du utifrån dina erfarenheter dömer ut droger, döma ut cykling och hockey då jag sett hur flera av mina barndomsvänner under tonåren blev som besatta av dessa sporter, jämt och ständigt offrade de andra aktiviteter för träningens skull. Borde jag försökt skaffa hjälp åt dom?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-11-30 21:11:00
|
|
David Högberg |
O ja, sportande är ett svårartat missbruk...:
Allvarligt talat, förmodligen och förhoppningsvis upptäckte dina idrottstokiga kompisar andra intressanta sysselsättningar så småningom. Och detta innan kroppen var helt trasig. Centrala nervsystemet brukar i alla fall klara sig ganska bra trots idogt idrottsutövande.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-11-30 22:15:00
|
|
Tommie Nygren |
Många droger är inte fullt så skadliga som man kan tro utan just förbudet och de höga priserna skapar en hysterisk situation för användaren. MEN: vi pratar droger och droger här. Dina diskussioner och tankar har ett värde, ett värde som vida överstiger vår nuvarande narkotikapolitik. Det var egentligen det jag ville sätta fingret på, nämligen att etablissemanget håller med dig och därför förbjuder "vår" livsåskådning.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-11-30 22:17:00
|
|
Tommie Nygren |
Om vi hade en vettig narkotikapolitik skulle vi diskutera detta och det skulle finnas ett värde i det. Vad är viktigt i livet? Är det verkligen lycka om du tillför något utifrån? osv osv. MEN: bara en person i denna diskussion är fri. Bara en person kan HELT utan risk prata om sitt sätt att leva. Bara en person lever utan att vara förtryckt. Detta är problemet med den svenska narkotikapolitiken. De som inte håller med är förbjudna.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-11-30 22:18:00
|
|
Tommie Nygren |
Med droger och droger menade jag: det ÄR skillnad på heroin och cannabis. Det ÄR skillnad på heroin och cannabis. Det ÄR skillnad på heroin och cannabis. Det ÄR skillnad på heroin och cannabis. Det ÄR skillnad på heroin och cannabis. Det ÄR skillnad på heroin och cannabis. Det ÄR skillnad på heroin och cannabis. Det ÄR skillnad på heroin och cannabis. Det ÄR skillnad på heroin och cannabis.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-12-01 11:46:00
|
|
Svar på 28 |
T.N. skrev; "Detta är problemet med den svenska narkotikapolitiken. De som inte håller med är förbjudna."
Just det! Men...
Kein Mensch ist illegal !
När ska de förstå det?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-12-01 11:49:00
|
|
David Högberg |
Visst är det skillnad på heroin och cannabis, jag har aldrig försökt påskina något annat. Jag kan föreställa mig att det är otrevligt på många sätt att ha en önskan om hur man vill leva sitt liv som inte är förenligt med lagen. Men vad tycker du/ni om Andrés inlägg på föregående sida angående brottslighet och länken till narkotika?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-12-01 12:21:00
|
|
Svar på 31 |
Det finns en koppling mellan politik och kriminellt beteende. Kriminellt är det att illegalförklara stora grupper individer som stöts ut ur gemenskapen och i praktiken förlorar rätten att uttrycka sin åsikt. Eller korrumption.
Lika med kopplingen kriminalitet och droger. En drog gör ingen kriminell som exempelvis utanförskap kan göra. Så vad är vad?
Vems är felet? Den som satt sig att leda andra men endast har förbud och batong att komma med kanske. När ska de se sig själva i spegeln.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-12-01 18:45:00
|
|
Hans Engnell |
David Högberg: Vilka behov vi har och vill ha är väl upp till var och en, inte sant? Likaså att definiera "lycka". Ingen tvingar dig att dricka fem liter kaffe om dagen, eller en liten vodka. Eller röka fem joppar. En kall öl kan för mig vara lycka vid ett specifikt tillfälle. Jag tycker inte att någon annan människa skall sätta sig till doms över detta.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-12-10 16:08:00
|
|
Backman |
studentalkohol
midsommaralkohol
nyåralkohol
påskalkohol
firmafestalkohol
jag kan inte hjälpa att jag är född i ett land där man lär ut att skoj kan man bara ha när man festar.
|
| |