Drogliberala tankar en lördagkväll

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-11-29 23:09:00
David Högberg
Det är klart att det finns alternativ till droger. Men man måste fylla det där tomrummet med något. Drogen är lurig för den ger högst tillfällig tillfredsställelse. Det krävs alltid mer!
Inlägg #2: Postat: 2004-11-29 23:12:00
David Högberg
Vi behöver något som är större än oss själva, något som tar oss bortom livets nödtorft. Religion, arbete, kärlek...droger. Knark är den enkla vägen. Men i längden otillräcklig.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-29 23:22:00
Mikael Jacobson
Varför måste det vara en flykt? Droger kan lika gärna vara en upplevelse precis som så mycket annat i livet, skulle du kalla korpfotboll ett sätt att fly från livet? Eller kanske opera? När man börjar tala om att saker är en flykt från verkligheten måste man imho först definiera vad verkligheten är, och denna definition är högst subjektiv, och vart går gränsen för berusning? socker? koffein?
Inlägg #4: Postat: 2004-11-30 08:50:00
David Högberg
Jag kallar det flykt från verkligheten eftersom drogen förändrar din perception, dvs hur du uppfattar din omvärld och dig själv. Visst kan man säga att korpfotboll förändrar min perception, skillnaden är väl att jag inte har rubbat några receptorer genom att tillföra substanser utifrån kroppets eget system.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-30 10:09:00
Stopp
Det vet väl inte du! Du är en del av livet på jorden. Kanhända är det en konsekvens av evolutionen att människor använder berusningsmedel. Det är knappast något David kan avgöra som verkligt/overkligt, rätt/fel, ont/gott. Det kan ingen. Den som tror så är uppblåst av hybris.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-30 10:17:00
Mikael Jacobson
David: Så det är magi som ligger bakom varför många människor känner sig lyckligare när de börjar träna? Och varför är upplevelsen man får av en drog mer flyktig än andra saker, glömmer man automatiskt bort den upplevelsen medans man kommer ihåg konserten/fotbollsmatchen/etc.?
Inlägg #7: Postat: 2004-11-30 11:33:00
crypto
när du tränar så tillför du dopamin till hjärnan.......när du har sex serotonin....du kan börja missbruka sex eller träning för det påverkar ditt välbefinnande och belöningssystem........
Inlägg #8: Postat: 2004-11-30 12:05:00
Tommie Nygren
David, gå igenom dina påståenden och försök se om de kanske är färgade av ett värderingssystem signerat Luther? Behöver vi nåt som är "större" än oss själva? Ge mig listan på dessa saker som du anser vara större och förklara varför din lista ska gälla mig så kan vi börja snacka. Sluta säg "drogen" också, som om det är något som fungerar på ett enda sätt. När du säger "det krävs alltid mer!", vad menar du med det? Som att man aldrig blir nöjd med att äta EN chokladkaka?
Inlägg #9: Postat: 2004-11-30 12:09:00
Tommie Nygren
Varför behöver vi nåt som är "större"? Kommer vi till "himlen" då? Att man "drogar sig" för att livet annars är trist, var har du fått det ifrån? Alltså, vad grundar du det intrycket på? Indoktrinering? Oavsett så är detta intressanta filosofiska frågeställningar, som du inte penetrerar tillräckligt. Om du byter ut vissa, man, människan etc mot JAG så blir det trovärdigare. Dvs "jag behöver nåt större". Sen att du kallar något verklighetsflykt gör det ju inte till verklighetsflykt.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-30 12:11:00
Tommie Nygren
Du har dessutom missuppfattat konceptet helt. De som flyr verkligheten flyr den inte för att den har fula färger det har den utan för att den verklighet de lever i är så full av smärta och problem, problem de saknar skills för att hantera, att de använder droger som en flykt. Flykten består då i att man får ett välbefinnande när man tar drogen, till skillnad från smärtan man känner i "verkligheten".
Inlägg #11: Postat: 2004-11-30 12:13:00
Tommie Nygren
Det intressanta är dock detta, David: du har rätt till dina åsikter. Du har rätt till din filosofi om hur livet ska levas. Jag kan tom tänka mig att försvara den rätten. Men, här kommer tiotusenkronorsfrågan, har du rätt att förbjuda mig från att ha min åsikt om hur jag ska leva OCH praktisera mitt sätt att leva mitt liv? Bara för att du tycker det är fel?
Inlägg #12: Postat: 2004-11-30 12:20:00
Tommie Nygren
Allt under förutsättning att jag inte skadar någon. Om jag skadar någon ska jag straffas / rehabiliteras / kastreras!
Inlägg #13: Postat: 2004-11-30 14:55:00
Hans Engnell
Att försöka verka präktig och säga "nej tack" till droger är bara löjligt. Jag har inget emot drogerna i sig och använder gärna alkohol, koffein och cannabis i rimliga mängder. Droger behöver inte alls handla om en flykt från ett misslyckat liv. Det kan tvärtom, liksom spännande sex, vara en krydda i tillvaron.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-30 16:05:00
David Högberg
Jag grundar mina påståenden dels på egna erfarenheter, dels på mina vänners. Det är mycket riktigt att många använder droger för att slippa känna smärta, sorg eller andra obehagliga känslor. Men jag vill hävda att droger också används för att det helt enkelt gör tillvaron mindre tråkig och enahanda.
Inlägg #15: Postat: 2004-11-30 16:10:00
David Högberg
Oavsett vilken orsak man har till att ta en drog så kommer den, om man gillade effekten, att skapa ett sug efter mer. JAG tror att man inte blir lyckligare av att skaffa sig ett till behov. Det finns så många begär som ska mättas för att man ska känna sig lycklig ändå.
Inlägg #16: Postat: 2004-11-30 16:12:00
David Högberg
Så, du som kallar dig Stopp ovan, det var inte min mening att peka med hela handen och reda ut vad som är rätt och fel. Jag ville bara delge mina funderingar.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-30 16:15:00
David Högberg
Mikael, se cryptos svar. Jag menar inte heller att upplevelsen av en drog är mera flyktig, bara att den oftast lämnar en otillfredsställd eftersom den skapar en sådant begär efter mer.
Inlägg #18: Postat: 2004-11-30 16:19:00
David Högberg
Tommie, när jag säger "något som är större än oss själva" så menar jag att det inte räcker att ha de basala behoven tillfredställda, dvs mat, husum, trygghet, hälsa osv. Jag tror att de flesta finner livet ganska enahanda om det endast bara uppfyllandet av dessa behov man strävar efter.
Inlägg #19: Postat: 2004-11-30 16:25:00
David Högberg
Så Tommie, naturligtvis har jag ingen som helst att bestämma över ditt liv. Allt detta jag skrivit ovan är som tidigare nämnt endast mina tankar, inga generella levnadsregler. Tycker du att droger gör ditt liv bättre så respekterar jag det.
Inlägg #20: Postat: 2004-11-30 16:30:00
David Högberg
Det jag ville diskutera är varför behovet eller lusten till droger uppstår. Jag ville också diskutera om detta behov har sin uppkomst i något grundläggande och fundamentalt hos de flesta människor samt om detta behov kan uppfyllas på andra sätt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...