|
Inlägg #21: Postat: 2004-12-01 17:19:00
|
|
Anders |
Och hela ditt försvar går i princip ut på "Hej! Titta! Han har gjort några bra saker också, då gör det väl inget att han är en elak jävel? Eller?". Förövrigt är det ganska väl accepterat att Kristendomen har sina rötter i Zoroastrianismen inom historiska studier.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-12-01 17:19:00
|
|
Anders |
Och i och med du inte har en aning om vem jag är, eller vem jag tagit detta med så undrar jag varför du tror jag inte diskuterat detta med en rabbi? I och med jag har orken att diskutera med en komplett galning som du så kan man kanske sluta sig till det här ligger mig ganska varmt om hjärtat och jag diskuterat det med både den ena och den andra.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-12-01 17:20:00
|
|
Anders |
Till sist vill jag säga detta: Om Gud nu existerade, varför skulle jag dyrka honom? För han har makt? För han har orsakat så mycket lidande i världen genom religion? För han skapat mig? Om han nu gjort det, vilket inte är säkert bara för han existerar.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-12-01 17:20:00
|
|
Anders |
Jag dyrkar inte President Bush bara för han har makt, jag dyrkar inte Påven för han upprätthåller religionens tyranni, jag dyrkar inte mina föräldrar fastän de hade betydligt mer med mitt skapande att göra än Gud.
Inse att inte ens om Gud existerar hade det varit rätt att dyrka honom.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-12-01 17:42:00
|
|
Soilander |
Ok, det börjar klarna. Först de där personliga förolämpningarna som jag irriterar mig på, som gör att diskussionen mellan dig och mig riskerar att hamna på sandlådenivå. Redan där brukar jag i eget intresse köra över folk, men nu är jag inte här för den sakens skull.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-12-01 17:43:00
|
|
Soilander |
Jag är här för en gammal farbror, Ingemar Hedenius, lyckades få svenska folket att bli rabiata gudshatare. Det är i hans fotspår jag går, och du är ett av hans verk. Och nej, Zarathustra har inget att göra med judendomen, och det kan du fråga vilken historiker eller religionsvetare som helst. Visst, det finns liberala sådana som kan ge kluvna svar.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-12-01 17:45:00
|
|
Soilander |
Jag respekterar ditt ställningstagande, men som medmänniska och i all välmening måste jag säga att det är så otroligt dumt att vända Gud ryggen bara för att man själv vill ha makten eller prompt säga nej. Det är ju liksom Gud.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-12-02 03:57:00
|
|
Anders |
"Det är ju liksom Gud." - Ja! Oj! Du har övertygat mig! Så bara för det är något som kallas Gud så känner du att du behöver dyrka det? Baserat på absolut ingenting? Låter otroligt vist och genomtänkt. Om det finns en riktig "Gud" tvivlar jag starkt på han/hon/den/det på något sätt skulle tycka det var bra.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-12-04 13:04:00
|
|
Soilander |
Tron är en gåva, och inte relaterat till vad vi tycker och tänker. Det man inte vet något om kan man inte uttala sig om. Hur ska man kunna kunna beskriva något som man inte varit med om? Hur kan du veta smaken av något utan smakat?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-12-04 13:11:00
|
|
Soilander |
Jag kan inte leva utan min tro. Då rasar mitt liv, men med tron så kan jag gå på vatten - mänskligt sett. Även om vissa hellre vill ha bredare fötter.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-12-04 13:14:00
|
|
Soilander |
Som sagt, min tro bygger på samtal med kristna, Gudsupplevelser utanför mig själv, och till slut så vilar de på Ordet.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-12-04 22:29:00
|
|
Anders |
Jag hoppas bara någon dag att något i din hjärna yttrar Fiat Lux och du äntligen inser dina villfarelser, men jag misstänker du anser exakt det samma om mig.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-12-06 12:54:00
|
|
Soilander |
Märkligt, att det fortfarande ska anses vara oförnuftigt att tro på Gud i svenska folksjälen. Det är ju mot all logik att ställa vetenskapen mot tron. Det är i Hedenius anda, som numera kan liknas vid en f.d. öststaligt Drabant. Det finns några exemplar kvar, men de fungerar illa.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-12-06 13:02:00
|
|
Soilander |
Läs gärna P C Jersilds signerade ledare från DN 021109, och försök hänga med i debatten.
Länk: dn.se
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2004-12-06 15:02:00
|
|
Niklas J |
"Redan där brukar jag köra över folk". Ett något övermodigt uttalande, särskilt om man ser till resultatet. Det går väl sådär med det idémässiga överkörandet...
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2004-12-07 00:08:00
|
|
Soilander |
Jag avslöjade min kluvna inställning till personliga påhopp som jag möter i varannan rad. Jag har ändå en föreställning om att tron är något privat för gemene svensk, därför är det viktigt för mig att bevara någon slags mild ton i det jag skriver. Även om den andra parten inte vet att dess tro faktiskt kan bli skadad i debatten.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2004-12-07 00:23:00
|
|
Soilander |
Nu finns det ju ambitioner att försöka sammansmälta religionerna i Sverige med varandra, vilket jag får tolka som ett sätt att försöka vara neutral i kriget mellan Irak och USA. F.ö. Zarathustras ställning inom judendomen/kristendom föregås av första budet: "Jag är Herren, din Gud. Du skall inte ha andra gudar."
|
| |