De ligger och dör på våra gator

Inlägg #1: Postat: 2004-11-25 16:08:00
Uno Hansson
Varför så flummit, snirklat och kryptist. Det är många halvmesyrer där man måste gissa vad som menas.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-25 17:22:00
ll
Wien-upplevelsen går väl an. Men sedan berättar du att du bott i en lägenhet med en uteliggare som stank. Det låter inte logiskt. Man undrar om det är en liknelse? Kunde han inte tvätta sig i lägenheten? Kan man vara uteliggare om man bor i en lägenhet?
Kanske lät du en uteliggare sova hos dig, men det kommer inte fram i texten.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-25 17:39:00
Soilander
ll: Nej, det är ingen liknelse. Nu är det ett halvår sedan han flyttade ut. Han bodde här ett halvår. Som sagt, flera uteliggare tar med sig gatans vanor in i ett hem. Jag inrättade duschschema, utövade hygienpropaganda o.s.v.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-25 17:52:00
Biff
Peter, kan du inte berätta hur du definierar en uteliggare? Är det enbart att de saknar ett hem, eller även orsakerna till det?
Inlägg #5: Postat: 2004-11-25 19:24:00
Soilander
Biff, svår fråga. Det är ju människan bakom jag fastnar för, inte etiketten främst. Det är därför det blir kryptiskt. Nu finns det människor som har sin identitet som "gatuliggare". För mig är det främst människor som "ligger" på gatan, eller i trappuppgångar. De har annorlunda sovplatser helt enkelt.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-25 21:43:00
Per J
Det brukade sova en a-lagare i min trappuppgång,, jag fick klättra in genom fönstret för att inte väcka honom...
Laddar...