Jan Guillou kan slänga sig i väggen

Inlägg #1: Postat: 2004-11-24 11:55:00
Robert W
Jag bara undrar förresten, när du valde att tro på gud. Varför tro just på en gud? Varför inte tro på någonting annat, som att månen skulle bestå av ost? Varför inte tro på alver och orcher också när man ändå är i farten? Att välja att just tro på just gud verkar så godtyckligt.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-24 11:59:00
Robert W
Jag var förresten hemma hos en konfirmerad kompis härromdan och började läsa lite i Bibeln. Nu läste jag bara dom första 20 sidorna, men jag har sällan läst sådant ointellektuellt dravel. De sidor jag läste inehåller ingen intellektuell analys alls, inga funderingar som är tänkta att få läsaren att tänka till. Bara en mekanisk upprapning av en massa "sanningar". Vad är det för människor som läser sånt skräp?
Inlägg #3: Postat: 2004-11-24 12:03:00
Robert W
Men okej, jag kan sträcka mig till att Jesus var en bra förebild. Han var en av världens första människorättskämpar som såg till att handikappades rättigheter togs till vara. Han var en politker, aktivist och demokrat men snacket om guds son var väl bara en del i en effektiv marknadsföringskampanj? Jag tror att ni har övertolkat allt det. Men det är klart, kunde Coca-Colas röda jultomte lyckas med att bli en del av kulturen så kan det väl ha hänt förr.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-24 12:07:00
Robert W
Det jag menar är att det också finns folk som tror på röda jultomtar, trots att det också bara är en rest av en marknadsföringskampanj.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-24 12:09:00
Robert W
För övrigt så anser jag att staten borde sätta 18 års gräns på religiös verksamhet, och alla skriftliga texter, alla böcker och tidningar inklusive bibeln, borde förses med en varningstext ungefär som den som finns på cigarettpaket: VARNING: OBS! ALLT SOM STÅR I DEN HÄR BOKEN KAN VARA FEL!!! OBS!!! Socialstyrelsen borde se till att en sådan lag efterföljs.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-24 12:58:00
muslim
Allha är stor! Vi kommer att krossa alla gudsförnekare! Vi är snart tillräckligt många!
Inlägg #7: Postat: 2004-11-24 13:10:00
Robert W
muslim: Typiskt en religiös att hota med våld så fort argumenten tryter. Du kan verkligen inte bättre va? Men vet du vad. De flesta muslimska länderna håller på att sekulariseras. I takt med att människor där blir läs och skrivkunniga, och börjar ifrågasätta, så kommer religionen att tappa sin makt över folket.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-24 13:49:00
Soilander
Robert: Kul med svar. Eftersom jag själv pluggat 6 år på universitetet och är samhälls- och kulturanalytiker så borde jag ha tillräckligt med belägg för att tro på Gud. Som sagt, för det första är tro är inte en fantasi. Det är ett val.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-24 13:54:00
Soilander
Ärligt talat, så var det mest attraktivt, eftersom upplevelsen av Gud stod utanför mig själv. Alla människor behöver tro på något. Sedan så är Bibeln inget skräp. Visserligen finns det "försanthållanden", som även vår kultur vilar på. De finns i bibeln, och de finns i din och min värld.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-24 13:56:00
Soilander
Underbart att du jämför Jesus med tomten och spridningen av honom med coca-colas marknadsföring. Faktum är att romarriket för 2000 år sedan var kommunikativt. Det passade för ett budskap som var till för att spridas.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-24 14:01:00
Soilander
Jag tror mer på att människor kan avgöra själva vad som är gott och ont. Socialstyrelsen/staten har tillräckligt med makt i vårt samhälle. Men, visst, de kan alltid granska. Förföljelse av kristna har visat sig vara positiv för dess spridning.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-24 16:25:00
Robert W
Soilander: Så länge du är medveten om att du valt att tro, och alltid är beredd att ifrågasätta din tro så är det okej för mig. Det som jag inte gillar är att många kristna människor anser att de känner till någon slags yttre sanning, för det ser jag som inskränkthet.
Inlägg #13: Postat: 2004-11-24 16:25:00
Robert W
... Den varningstext som jag föreslog skulle sitta på alla böcker var inte bara riktad mot kristendomen, utan var tänkt att gälla all skriftlig förmedling; kurslittertur, tekniska böcker, tidningar, etc. Det viktigaste är att människor inte låser upp sig i fixa föreställningar, för det är sjukligt i mitt tycke.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-25 01:11:00
Soilander
Jag är som sagt min största kritiker. Och jag håller med, de kristna skulle vara mer ödmjuka/kärleksfulla i förhållande till tro. Jag har också sett saker och ting inom egna led. Tur att jag inte är huvudet för församlingen.
Inlägg #15: Postat: 2004-11-25 01:18:00
Soilander
Som sagt, föreställningar har mer med vår egen värld att göra, tro har med att göra med det osynliga. Så sa Martin Luther i sin katekes 1529. Det är en viss skillnad på föreställningar som är fixerade och en tro som är fast på något osynligt.
Inlägg #16: Postat: 2004-11-25 16:18:00
Magnus
Svar 15: Utveckla det där är du snäll.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-29 00:52:00
Soilander
Alltså, om man nu ska se till föreställningar så är de knutna till vår fantasi. Många blandar ihop "föreställningar" med tro. Föreställningar och fantasier hänger ihop med människans organiserade värld. Här inlemmas matematik o.s.v.
Inlägg #18: Postat: 2004-11-29 00:54:00
Soilander
Sedan finns det vanföreställningar, vars postiva motpol är idéer. En idé som marxismen anses t.ex. idag vara en vanföreställning, eftersom den inte var "sann". Konsekvenserna var förödande o.s.v.
Inlägg #19: Postat: 2004-11-29 00:56:00
Soilander
Över detta styrs människan av tro och övertygelse, som är ett pragmatiskt förhållningssätt. NASA använder ex. detta som en medveten metod eftersom de inte VET vad som finns i rymden. Därför måste de tro...
Laddar...