Jämställdheten har inte råd med feminsm

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-11-24 00:20:00
InKi
Du blandar ihop kampen för rösträtt med klasskampen och feminismen. Både kvinnor och män fick rösträtt i det här landet i början av förra seklet. Men kampen för kvinnors jämställdhet på det ekonomiska planer pågår fortfarande - precis som arbetarklassens kamp för bättre löner, bättre trygghet och så vidare.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-24 00:21:00
InKi
Dessutom: Ännu råder ingen som helst demokrati inom näringslivet. Det är så gott som tabu att diskutera en demokratisering av den ekonomiska sfären.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-24 17:49:00
Marcus
Först och främst Tack för berömmet!

Jag blandar inte ihop någonting. Jag jämför demokrati med feminism. Demokrati är självklart för alla och alla är stolta över den. Jämställdhet är också självklart för alla och vi är stolta över den jämställdhet vi redan har. Alla känner så eller ca 95. Men bara 20 är feminister, för feminismen är inte självklar inte logisk och inte rimlig. Men det är jämställdhet och demokrati.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-25 21:06:00
InKi InvandrarKillen
Marcus, feminismen är ett samlingsbegrepp för olika teorier och metoder vars mål är jämställdhet. Det finns olika sorters feminism - de allra flesta tolkningarna strävar efter ekonomisk, demokratisk, sexuell och social JÄMSTÄLLDHET.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-25 21:10:00
InKi InvandrarKillen
Feminismen är som den svarta medborgarrättsrörelsen i USA. De kämpade alla för jämlikhet, men de använde olika metoder och hade olika teorier Luther King, Malcolm X osv för att nå jämlikhet. Målet var jämlikhet, vägarna dit var olika. Detsamma med feminismen: målet är jämställdhet!
Inlägg #6: Postat: 2004-11-25 21:39:00
rättelse
InvadrarKillen har fel! feminismen värna bara om kvinnornas intresser, därför kan det aldrig vara för jämställdhet!
Inlägg #7: Postat: 2004-11-25 22:21:00
InKi
Till "Rättelse": Rätta mig inte med utskällningar, bevisa att jag har fel.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-25 22:26:00
InKi
Sverige idag: Varför är män kraftigt överrepresenterade i vålds- och sexualbrott? Varför tjänar kvinnor 80 av vad män tjänar? Varför är 90 av alla professorer män? Varför har vi inte haft en enda kvinnlig statsminister? Varför läggs nästan alla våldtäktsmål ner? Varför förnedras kvinnor i porrfilmer och reklam? Wake up and smell reality!
Inlägg #9: Postat: 2004-11-26 20:36:00
rättelse
Allt sånt är inget bevis på att feministerna vill ha jämställdhet. Dessutom är några av dina påstående överdrivna och andra helt felaktiga.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-26 21:57:00
Marcus
SVar 4 precis som det finns olika soters Nazism... som alla strävar efter fördelar till det egna folket..... Feminis är ändå alltid feminism.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-26 22:01:00
Marcus
Du har fel... INKi men du erkänner att feminismen arbetar för kvinnorsr rättigheter när du jämför den med dom som jobba för dom svartast rättigheter. Detta är väldigt bra att du gör för det är detta vi kritiserar. Feminismen arbetar därmed inte för jämställdheten utan för kvinnors rättigheter. Vi tycker det är ojämställt och fel, man skall istället kämpa för jämställdhet mellan könene istället för att förbättra för bara det ena könet.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-26 23:55:00
Plita
Män har redan allt, makten, pengarna och dagordningen, dags att kvinnorna får hälften av det. Inte svårare än så. Och då blev det ju plötsligt ORÄTTVIST!!!!!!
Inlägg #13: Postat: 2004-11-27 07:48:00
Pollux
Visst alla män har makt och pengar som vi använde för att förtrycka alla stackars kvinnor.
Kom ut och bekanta dig med verkligheten istället. Kvinnor har mer rättigheter och mindre skyldigheter än vad män har men ändå så räcker det inte för er.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-27 07:55:00
Pollux
Om ni feminister verkligen är för jämlikhet - varför går ni inte ut och säger "stoppa våldet". Istället så går ni ut och säger "stoppa mäns våld mot kvinnor". Att mäns våld i första hand drabbar andra män talas det tyst om.
Inlägg #15: Postat: 2004-11-27 11:15:00
rättelse
Plita, män har inte allt, män har inte makt, utan det är bara en liten minoritet av män som har makt, precis som några kvinnor också är förmögna och innehar makt. Du bedriver överdrifter för att kunna demonisera män som grupp, precis som nazisterna har gjort mot judar och andra raser.
Inlägg #16: Postat: 2004-11-27 12:11:00
InKi
Marcus, du jämför feminism med nazism? Då tappar du precis all trovärdighet i mina ögon. Det är som att påstå att arbetarklassen suger ut kapitalisterna, eller att afroamerikaner bedriver slavhandel med vita.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-27 12:14:00
InKi
Det finns jättemånga samhällsgrupper som strävar efter rättigheter åt sig själva. HBT, invandrare, rörelsehindrade, kvinnor. Det är inte nazism att arbeta politiskt för sina rättigheter. Det är demokrati.
Inlägg #18: Postat: 2004-11-27 12:17:00
InKi
Jag tror så här, Marucs. Jag läste att feminister präglat dina uppväxtår negativt. Jag tycker att det är sorgligt och beklagar det djupt. Men det är ett stort fel att döma alla feminister på grund av detta! Låt inte en personlig händelse skymma helheten för mycket. Det är farligt.
Inlägg #19: Postat: 2004-11-27 19:55:00
rättelse
Ett av feministernas fel är att de utgår ifrån att män som grupp har makt och likställer män med kapitalisterna. feministerna saknar förmåga att förstå och att ta hänsyn till individen, utan generaliserar över alla såsom nazisterna har gjort mot judarna och som dagens rasister gör mot invandrare.
Inlägg #20: Postat: 2004-11-28 22:40:00
Marcus
Inki jag trodde jag redan hade tappat all trovärdighet hos dig.. så vad spelar det för roll om jag tappar den igen. du tycker ju vad du tycker och jag håller inte med.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...