Inlägg #1: Postat: 2004-11-23 17:18:00
|
Lucifer Rex |
Passion of Christ!,
Du är varmt välkommen till min varma domstol.
*skrattar ondskefullt*
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-23 19:30:00
|
Passion of Christ |
" Ty djävulen finns ej längre bland himlens änglar utan blott bland människorna på jorden. De skola därför dömas när deras tid är kommen"!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-23 20:02:00
|
Jan Schmidt |
Vet du vad jag tror, "Passion of Christ"? Jo, jag tror att är det något Gud INTE gör, så är det att döma!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-23 21:31:00
|
Stalin brinner i helvetet! |
Så du menar att det spelar ingen roll vad du gör på jorden?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-23 22:28:00
|
Soilander |
Passion: Underbart. Jag är redan vägd på hans enormt känsliga vågskål. Som sagt, Gud är långt ifrån dömande. Snarare smart. Min rättvisa räcker inte långt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-23 22:31:00
|
Soilander |
Jan: Gud dömer visst. Men han har bara ett enormt tålamod. En del människor dömer han redan här. Särskilt hans barn. Bland de som inte är hans barn är det mer ett undantag. Som sagt, han är barmhärtig, långmodig och förlåtande.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-24 12:55:00
|
Niklas J |
Gud är kanske inte så dömande, det problemet har väl mest Hans nutida apostlar, framförallt inom frikyrkorna. Folk som, för att travestera artikelförfattaren, ser, vet och bär mer.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-24 13:03:00
|
Robert W |
Min låtsaskompis Morgan är också jättebra på att vara rättvis, tålmodig och vis. Han är dessutom fena på "project management" och "team building". Oj, nämnde jag han inte finns eftersom han bara är på låtsas? Det är kul med jättebra låtsaskompisar!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-24 22:43:00
|
High IQ |
Dom flesta Nobelpristagare är troende! Varför kanske man undrar? Jo dom har skådat världen och övertygats!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-25 01:05:00
|
Robert W |
High IQ: Jag vet inte om det säger så mycket med tanke på att de flesta nobelpristagare är äldre. Redan i min föräldergeneration var det ju mera självklart att betrakta sig som troende. Men saker och ting ändras.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-25 11:44:00
|
High IQ |
Det har ingenting med åldern att gör, Robert! Dom är högt begåvade människor med enorma kunskaper och har, av vad dom sett, dragit den enda slutsats dom anser går att dra, nämligen att det finns en tanke och vilja bakom, inte en slump!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-27 02:47:00
|
Soilander |
Svar 7: Nu lägger jag mig inte i Guds domar utan tar fasta på hans nåd. Men om jag skulle säga att en del röra i Sverige beror på att människor vänt Gud ryggen, och att mörkret och ångesten lägger sig som en ridå över människor. Och några grader varmare ska det bli !. Att leka med Gud när han är arg är inte att rekommendera. Puh.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-27 13:14:00
|
Robert W |
High IQ: Högt speicalintresse på ett visst område är inte alltid samma sak som livserfarenhet. Jag har träffat personer som är briljanta på logisk analys och som får högsta betyg i alla kurser de läser, men som ändå har stora svarta hål mentalt när det gäller annat, som till exempel empatisk förståelse av andra människor.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-27 13:17:00
|
Robert W |
High IQ: Jag tror att många högpresterande människor har ett närmast maniskt behov av att analysera alla löst hängande trådar och oförklarde mysterier. Därför behöver många sådana människor någonting fast att klamra sig fast vid. Relition kan fungera som det.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-27 13:19:00
|
Robert W |
High IQ: Men sedan hävdar jag fortfarande att det visst har med ålder att göra. De blivande nobellpristagare som idag är i min ålder kommer inte alls att vara religioösa mer än samhället i övrigt.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-27 13:37:00
|
Robert W |
High IQ: Du argumenterar som en typisk kristen dessutom: Genom vädjan till auktoritet. Att framföra argument som tyder på att smarta människor är religiösa, därför måste det vara rätt att vara religiös. Det är tydligt att du vill antyda att alla vi andra här inte är tillräckligt smarta för att förstå. Men i själva verket är ditt sätt att argumentera ganska korkat om du vill väcka sympati. Jag har fått nog av kristna idioter som är förmer och tror att de vet bättre än alla andra.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-28 04:44:00
|
Soilander |
Nåväl, nu är det inte vetenskaplig snobbism som frälser människans själ. Sedan tror jag inte för ett ögonblick att man ska rasera alla förebilder. De behövs även i vår individualistiska kultur där tron på Gud-familjen-gemenskapen har fått sig en törn.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-28 04:48:00
|
Soilander |
Men, visst är det intressant, att de värsta ateistierna inom vetenskapen befinner sig på de lägsta nivåerna, medan de troende befinner sig på de högre. Nu tror jag mer det behövs kristna som vågar visa barmhärtighet och ljuvlig kärlek till människan. Amen.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-28 21:53:00
|
Robert W- inte så smart! |
Det är smart att tro på Gud! Fråga Einstein som visste mer än någon annan om universum!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-11-29 01:10:00
|
Soilander |
Jag gillar Nathan Söderblom. Det finns en artikel om honom på: Länk: dn.se
|
|