Öppet brev till Jan Guillou

Inlägg #1: Postat: 2004-11-22 23:09:00
Sunny
ja Biff: så är det.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-22 23:14:00
Michea
Och så finns det vi som vet.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-22 23:18:00
John
Du påstår det ja, men vi som "inte vet" vill fortfarande ha riktiga bevis. Malin, du skulle knappast tro på någon som var som dig om denna personen påstod sig veta att bortträngda minnen inte finns. Varför skulle vi tro dig?
Inlägg #4: Postat: 2004-11-22 23:22:00
Biff
Att hävda att bortträngda minnen inte existerar, är ytterst korkat. Alla vet ju att man kan glömma saker. Om det sedan beror på någon automatisk psykologisk process eller något annat, är ju ganska ointressant. Det som har hänt och som man inte kommer ihåg: det har man glömt.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-23 09:27:00
Uno Hansson
Biff, du tycker att det är pinsamt att forskningen inte vet mer om minnet. Hur skulle någon kunna veta mer om vad andra minns eller inte minns? Hur skulle det kunna finnas kvalitetssäkrade metoder eller mätdon för detta???
Inlägg #6: Postat: 2004-11-23 11:11:00
Myran
Jag är själv drabbat av flaschbacks, efter övergrepp som jag länge förträngde. alltså finns det, jag upplever det själv, och två läkare, ett års utredning och fyra olika terapeuter instämmer med mig. jag är inte galen, jag har ptsd posttraumatisk stress reaktion.. det finns!
Inlägg #7: Postat: 2004-11-23 11:18:00
Tommie Nygren
Det här kan vara jobbigt för både Malin och Myran, men här kommer det ni vet att jag inte är "mot" er: att ni påstår, mer eller mindre anonymt myran främst på Internet att bortträngda minnen finns och anför er själva som bevis är inte... bevis. Inte vetenskapliga sådana. Jag vet inte hur intressant det är, men gå inte in i mantragrejen nu om att det finns för att ni finns.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-23 11:21:00
Tommie Nygren
Att två personer i hela världen upplevt det i den här kontexten, inte generellt betyder liksom "ingenting" i en diskussion om fenomenets vara eller inte vara. Jag kan förstå att ni inte gillar att era vittnesmål kan betraktas som "ingenting", men det är tyvärr så ibland. Det har ingenting med era upplevelser att göra. Jag tror er. Jag behöver inte ta ställning till bortträngda minnens vara eller inte vara för att tro er.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-23 11:23:00
Tommie Nygren
Det här är givetvis problemet: i en diskussion om bortträngda minnen betyder ju ståndpunkten att de inte finns att era upplevelser inte heller finns. Därför blir ni oerhört sårade. Men bli inte det, för en intellektuell diskussion om vetenskapligheten hit och dit handlar inte om era övergrepp utan är en nödvändig intellektuell lek utan vilken vi skulle tro på häxor idag...
Inlägg #10: Postat: 2004-11-23 11:24:00
Tommie Nygren
Jag har dock förståelse för att man lider. Men vi kan inte ändra reglerna för yttrandefrihet för att ni inte ska må dåligt, den fria diskussionen måste få existera. Jan Guillous rätt att få vara bufflig och skriva generaliserande ogenomtänkt bajs i tidningarna är oerhört viktig.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-23 13:17:00
Biff
Uno, slå upp ordet "forskning" : Men visst, ämnet "minne" är ju inte helt oavancerat.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-23 17:31:00
Nikita
Nödvändig intellektuell lek.....Det behövs inte för den som är intresserad av neuropsykiatri kan idag hitta massor om detta ämne. Om man vill fördjupa sej mer omPTSD-post traumatiskt stress syndrom, eller egentligen disorder och förekomsten av amnesier kan också göra detta i bokform.
Inlägg #13: Postat: 2004-11-23 18:08:00
Biff
Nikita, ja om nu neuropsykiatrin och neuropsykologin verkligen existerar. Det råder ju lite olika åsikter om den saken också.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-23 18:16:00
Nikita
Biff, ojdå! Hade missat detta. Så har nog proffesorerna på St:Göran och i Göteborg också gjort detta. Så när man idag kan mäta signalsubstanser, beskriva och tom fotografera transmitteringen och vilka synapser somgör vad...........är det också en åsiktsfråga och inte vetenskap??
Inlägg #15: Postat: 2004-11-23 23:03:00
Biff
Nikita, nu tänker jag inte tävla i vem som kan pissa längst här, men ja. I hjärnans fall är all vetenskap åsiktsfrågor, till och med naturvetenskap. Ingen vet vad ett minne egentligen "är". Neuropsykiatrin är än så länge bara en frågeställning. Den ger inga svar.
Inlägg #16: Postat: 2004-11-24 08:16:00
Nikita
Okej Biff.
Jag kommer i eftermiddag gå till mitt arbete som sjuksköterska och forskare på min neuropsykiatriska enhet och dela med mej till mina arbetskolleger att vi egentligen arbetar på en enhet som bara är ....en frågenställning!! Tack för att du låter oss få ett gott skratt!!
Inlägg #17: Postat: 2004-11-24 16:21:00
Biff
Nikita, om du intar det förhållningssättet, kommer du bli en mycket bättre sjuksköterska. Självklart har nervsystemet att göra med psyket, det fattar ju en ankunge, men vad har det för betydelse? Innebär neuropsykiatri i praktiken något mer än att man rättfärdigar att ge patienterna en massa droger?
Laddar...