Höj nivån i jämställdhetsdebatten!

Inlägg #1: Postat: 2004-11-22 16:35:00
Michael Lundahl
Politik och feminism är lika varandra i det att målet är klart demokrati resp. jämställdhet men att det finns många olika sätt att gå dit. Även om en del kallar sig antifeminister har de ändå samma mål. Det som är gräl om är hur vi skall gå till målet.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-22 16:37:00
Michael Lundahl
För övrigt: strukturernas existens är just en sådan där sakfråga som det gräklas om... de är inte en absolut feministisk sanning. Strukturer och patriarkat kommer från *en* av de feministiska ideologierna. De förklaringsmodellerna är satta under stark kritik.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-22 16:38:00
Michael Lundahl
Så det där med att försöka få ideologin att bli samstämmig: glöm det. Det går helt enkelt inte, precis som inom politiken. Kvar bilr då att diskutera sakfrågorna och hur dessa skall behandlas.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-22 18:03:00
Pollux
Skillnaden är att Lars Ohly och Fredrik Reinfeldt inte vill samma saker medans de flesta feminister och antifeminister är överens om målet.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-22 19:36:00
Björn
Michael: Du har till största delen rätt, men det som komplicerar saker är att alla faktiskt inte inser att de vill samma sak. Många feminister tror att antifeminister inte vill ha jämställdhet, och många antifeminister tror inte att feminister vill ha jämställdhet. Så länge dessa missuppfattningar lever kvar är invändningar som Havannas faktiskt befogade.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-25 16:05:00
D.E
Hmmm...jag kallar mig humanist men om jag skulle tvingas välja mellan att kallas antifeminist eller feminist så väljer jag alt 1. "Antisar" har jag hört uttala förslag som skulle göra det mer jämlikt för mannen men jag har ännu inte hört någon feminist som sagt något som skulle kunna gynna mannen. Att mannen skulle vara diskriminerad på något sätt verkar inte ingå i deras världsbild...
Inlägg #7: Postat: 2004-11-25 21:41:00
D.E
"Antisar" har jag hört uttala förslag som skulle göra det mer jämlikt för mannen "...för kvinnan menade jag naturligtvis
Laddar...