Öppet brev till Jan Guillou

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-11-22 16:00:00
Myran fort
I media kan man ofta läsa om spekulationer, att flickor och pojkar nog mår bra av det som händer. Jag har skummat igenom Jan Guillous artikel. Han påstår att bortträngning av övergrepp inte finns.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-22 16:00:00
Myran forts..
Om nu bortträngda minnen, på grund av trauman och hot, inte finns, då finns alltså inte jag? Finns jag inte? Räknas inte jag? Mitt hjärta slår ju, min röst hörs ju, jag syns ju. Alltså finns jag?
Inlägg #3: Postat: 2004-11-22 16:00:00
Myran forts..
Nu råkar jag ju vara ett levande bevis på att sexuella övergrepp finns. Jag råkar även kunna bevittna att det har förstört min barndom, min ungdom och större delen av mitt sexliv. Och jag råkar även bevittna att jag förträngde en hel del av det här i många, många år, för det var för jobbigt för mig att orka tänka på det.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-22 16:01:00
Myran forts..
Så det jag vill säga är, så länge jag finns, jag lever, så vet jag också att bortträngda minnen finns och ofta kommer tillbaka i olika flashbacks. Och så länge jag finns kan jag bevittna att jag inte ville ha sex med min far, att jag var ett litet barn som inte ens förstod vad som hände.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-22 16:01:00
Myran forts...
Så länge jag finns kan jag bevittna att sexuella övergreppen har förstört och stulit många år av mitt liv. Och jag kan även bevittna att jag aldrig kommer att bli helt återställd psykiskt.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-22 16:01:00
Myran... det var allt...
för just nu.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-22 17:45:00
Myran
Det var min lilla artikel för i dag.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-22 21:10:00
Sunny
Myran: Jagt tror liksom Jan för övrigt att det visst finns bortträngda minnen.Det finns spädbarn som utsätts.De minns ju bara med kroppen. Vad Jag G o alla andra vettiga människor tar avstånd ifrån är de där "terapihemmen" som påstår att 80 av alla barn har sådana minnen efter sexuella övergrepp. Det är ju uppenbart att det här handlar om pengar: ingenting annat.De här "terpefterna" är de som får oss utsatta att förlora vår trovädighet: inte sådan som Jan G som vill stänga stället.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-22 21:13:00
Sunny
Sådana minne kan komma vid en doft,vid ett musikstycke: ja då man minst anar. Som du skriver: en snabb flash.
Men lyckligtvis är inte 80 av alla svenskar utsatta för detta.Ingen vet hur många men var o en är en för mycket.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-22 22:21:00
Myran
Jag fick en ruskig flasch i våras på min gruppterapi, när vi luktade på liljekonvaljer. Jag vet inte varför, men något hände med mig, och allt blev kaos. Det är många av oss som inte fått dit våra förövare också, så det är många förövare som går fria, betydligt fler än dom som är inspärrade på fel grunder.!
Inlägg #11: Postat: 2004-11-22 23:14:00
John
Myran : Det är viktigt att du lär dig att det finns två sidor av denna frågan och att bara för att någon försöker nyansera medias bild lite så betyder inte det att man förnekar att övergrepp existerar. Du är offer för samhället och det är detta som många försöker förhindra att andra drabbas av i framtiden.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-23 10:38:00
Myran till John
Hur menar du med att jag är offer för samhället? Utveckla gärna den teorin, jag förstår faktiskt inte!
Inlägg #13: Postat: 2004-11-23 10:48:00
Mia Sjögren
Jan Guillou är inte alls nyanserad i sin syn på detta. Det är Myran och Malin som faktiskt nyanserar det massiva förnekandet av något som innebär fruktansvärda konsekvenser; att överleva övergrepp. Genom historien har detta förnekats så till den milda grad att många av offren gått under. Ingen vinner på att lyssna på Jan Guillous lögner. Det finns hur många vetenskapliga belägg om förträngda minnen som helst och JG visar sin oerhörda okunnighet på detta område när han så tvärsäkert uttalar sig.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-23 11:12:00
Myran till Mia
Tack för ditt stöd!
Inlägg #15: Postat: 2004-11-23 13:23:00
John
Myran : Du har många gånger berättat om hur din omgivning har reagerat och även hur dåligt du mår av detta. Detta är en konsekvens av det samhälle som vi har och den syn som finns på sexuell kontakt mellan barn och vuxen.
Inlägg #16: Postat: 2004-11-23 13:30:00
John
Både JG och Malin & Myran har en ganska svart och vit syn på hela frågan. Okunskapen lyser igenom och när deras åsikter möts så blir det naturligtvis en konflikt. Det finns dock inte mycket vetenskapligt stöd för förträngda minnen. En del skrifter men inga som för fram några bevis för dessa.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-23 14:59:00
Mia Sjögren till John
Du kanske är positivist eller rent av behaviourist? Nå, i så fall är det är en ganska snäv inställning till vetenskapen. Psykoanalytisk teori och kunskap och då handlar det inte om Freud, utan om den moderna psykoanalysen, objektrelationsteori inklusive klinisk erfarenhet, humanistisk psykologi, fenomenologi, osv, osv. ger vetenskapligt stöd för förträngda minnen. Det handlar INTE om "en del skrifter", utan om en enorm mängd kunskap om detta.
Inlägg #18: Postat: 2004-11-23 15:10:00
Mia Sjögren
Att ha en naturvetenskaplig syn på människan innebär att förringa hennes inre värld till något som inte går att mäta och därför inte ska tillmätas någon betydelse. Den humanvetenskapliga människosynen innebär motsatsen: att man tar denna inre värld på allvar som en del av människans komplexitet.
Inlägg #19: Postat: 2004-11-23 15:17:00
Mia Sjögren till John
Jag tycker att Malin är högst nyanserad i denna artikel. Malin uttrycker vad JG gör med dem som överlevt övergrepp utifrån deras upplevelser; förnekar och förringar deras upplevelser. Det är högst beundransvärt av henne att hon visar ett sådant tålamod med honom, anser jag. Jag ser det som att det är du som är okunnig, faktiskt.
Inlägg #20: Postat: 2004-11-23 15:26:00
John
Vill du lägga fram bevis för bortträngda minnen så är det ingen som stoppar dig. Personligen så har jag ingen absolut uppfattning i frågan utan ställer mig bara kritisk till de icke bevis som hittils har presenterats.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...