Öppet brev till Jan Guillou

Inlägg #1: Postat: 2004-11-22 16:00:00
bärnson
... och det är väl just det som JG hävdar i sin krönika: att det inte finns någon klinisk bevisning...
Inlägg #2: Postat: 2004-11-22 16:44:00
Anna Li
Förnekande är faktiskt en grundläggande psykologisk försvarsmekanism. När man inte kan hantera en viss kunskap om sitt liv så förnekar man att den finns för att kunna överleva. När man så har medel att hantera den så kan man också erkänna den. Det händer i stort och smått varje dag runt omkring dig. Och det kommer inte att kunna bevisas fysiologiskt, men kan ändå vara sant. Äpplena föll neråt långt innan Newton visade varför.....
Inlägg #3: Postat: 2004-11-22 17:21:00
Uno Hansson
bärnson, vad är det som du konkret och detaljerat menar med att det går att leda i klinisk bevisning vilka minnen som en annan människa har och inte har? Finns det något bättre sätt än att fråga personen själv? Kan du i så fall motivera vad och varför?
Inlägg #4: Postat: 2004-11-22 19:02:00
Michea
Om man vill tro på mig eller inte är ju självklart valfritt. Jag vet ju sanningen, så för mig är saken klar.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-22 20:55:00
honkan
Till Uno. Suggestion mycket välkänd teknik..jämför med religiösa upplevelser typ tungomålstal och stigmatisering exvis
Inlägg #6: Postat: 2004-11-22 21:18:00
Sunnny
Det finns inga kliniska bevis: det är sannt. Förmågan att suggerera barn är stor: det vet vi oxå. Men det finns sexuella övergrepp på spädbarn o är man mycket ung så minns man med kroppen.Minnen kan komma av en doft,ett musikstycke osv som jag skrev till Myran.Förträmgda minnen av sexuella övergrepp existerar men lyckligt vis inte hos 80 av alla svenskar.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-22 21:38:00
Uno Hansson
Svar 5: Menar du att suggestion och manipulation av en människa ger ett bättre svar på vad någon har upplevt, än en enkel fråga eller spontan berättelse? Eller vad menar du med den konstiga kommentaren.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-22 21:47:00
honkan
Att upplevelser som för 99 av befolkningen inte tolkas på annat sätt än fantasier kan för de "invigda" vara absolut sanning.Svårt att förstå det Uno??
Förekommer likväl som det förekommer övergrepp!!!
Inlägg #9: Postat: 2004-11-22 21:48:00
Sunny till uno
Jag tänker på det här hemmet som fått hålla på nu i 25 år o inkassera millionenr på lögnen om att 80 av alla barn har bortträngda minnen o måste behandlas förd det: helst många år utan insyn från föräldrar eller soc.De få som lider av sådana minnen får oxå de sin trovädighet undergrävd o inta av Jag G eller någon av de andra som försökter stoppa hemmet utan av den här falske psykologen.Det fattar de inte utan gör som de gamla romarna: dödar budbärare
Inlägg #10: Postat: 2004-11-22 21:49:00
honkan
Varseblivning är ett komplicerat begrepp, ta tex Mikael Ljungbergs psykosgenombrott...skapande av en fantasivärld..
Inlägg #11: Postat: 2004-11-23 09:54:00
Uno Hansson
Jag såg också tv-programmet och att han som utövade hjärntvätt på ungdomarna. Det är naturligtvis helt horribelt och obegripligt att detta fär förekomma. Det skadar naturligtvis för de som verkligen har blivit utsatta, och mer eller mindre har förträngt detta.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-23 11:13:00
Myran
Även jag vet sanningen, jag finns och jag har råkat ut för det. Jag har fått utlåtandet av en av sveriges största utredning inom psyk, att det ÄR så. Räcker det? Eller ljuger läkare, psykologer, terapeuter, alla inom vården? Är dom lögnare?
Inlägg #13: Postat: 2004-11-23 13:36:00
John
Det finns en mängd inom psykologin som är helt ute och cyklar. Ta Amerika t.ex. Där har du en industri som omsätter extremt stora summor på att skapa falska minnen och ta skyhöga priser för behandling. Sverige gör ju sitt för att själv ta del av denna lukrativa branch. Länk: csulb.edu
Inlägg #14: Postat: 2004-11-23 15:52:00
honkan till john
Ja, tyvärr finns det en marknad för kvacksalvare och charlataner att sko sig på människors psykiska ohälsa med populistsiska budskap och förklaringsmodeller. tycker att hela den här debatten handlar om just detta!
Troende och initierad eller icke troende..
Laddar...