Kreativitet och Arvsynden

Inlägg #1: Postat: 2004-11-22 10:22:00
AC Collin - forts.
Är det inte intressant att fråga sig varför de vuxna skulle vilja kväva kreativiteten? Att bara skylla på arv känns för lätt. VARFÖR ses kreativiteten som ett hot, om den nu gör det? Hur ser det ut i andra kulturer? I Sverige är “drömåldern” 23 år, i Japan 72 år. Där har man respekt för erfarenhet, samtidigt anses japansk populärkultur vara kreativ och inspirerande. Har man någon ungdomsrevolt? Många frågor...
Inlägg #2: Postat: 2004-11-22 10:51:00
Fr€dd€
Jag tror så här AC, allt handlar nog om vilken miljö man växer upp i.En auktoritär familjebildning där kreativiten kvävs för en ungdom kan resultera i likgiltighet för denne.
Stöper den form för ungdomen, som föräldrarna "bevakar" åt sitt barn.Hotet kan vara, att föräldrarna själv fått ge avkall på sina egna kreativa ådror, förmågor i sin uppväxt.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-22 10:52:00
Tommy :
Hej AC Collin!

Jag har arbetat med problemungdomar i skolor och de sk "värstingarna" är de som har mest kreativitet. Så då stämmer ju det du säger. Innan jag och min vän kollega började arbeta i en av skolorna hade de i snitt minst ett polisingripande i veckan. Jag vill även ge all heder till skolans nya rektor som tog tag i problematiken på okonventionellt sätt genom att
Inlägg #4: Postat: 2004-11-22 10:52:00
Tommy :
Som jag ser det kan denna kraft omkanaliseras till något positivt. Tänk om vi skulle lyckas med detta i hela samhället på alla nivåer? Häftigt! Vi skulle spara enorma summor pengar och vi skulle må så mycket bättre :. Både vuxna och ungdomar/barn... Nej... arv går det inte att skylla på. Det är bara en förklaring. Det är Vi Själva som har ansvaret att bryta oss ut idag just Nu :. Detta gör att Vi har tydliga val. Ska vi välja att bejaka eller ska vi välja att blockera? Vad väljer du?
Inlägg #5: Postat: 2004-11-22 10:55:00
Fr€dd€
Eftersom föräldrarna då har "rätt" genom sitt eget leverne, håller dom check på ungdomens attityd till kreativitet, för att denne inte skall återuppta samma ´misstag´ som föräldrarna. Här glöms själva individen som barn eller ungdom, till förmån för föräldrarnas tycke och tänkande.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-22 11:00:00
Fr€dd€
Intressanta kommentarer Tommy!
Har själv varit inne på att omlokalisera "värstingars" kreativitet till något positivt. Du gör en otroligt fin insats för dessa "problembarn". Har du skrivit något om detta offentligt?
Inlägg #7: Postat: 2004-11-22 11:04:00
Tommy :
Nope... inget offentligt skrivet. Kanske läggs denna artikel ut någonstans :. Vem vet? Tack för att du "bjussar på en tårta" som en skådespelarkollega brukade uttrycka det : !
Inlägg #8: Postat: 2004-11-22 14:18:00
AC Collin
svar 4:Jag tror absolut på att bejaka. “Nej” har alltid varit tabu i de mest lyckade brainstormingar jag varit delaktig i. MEN som kreatör kan jag också känna att begränsningar/avgränsningar kan vara en utmaning i sig och en hjälp att tratta ner lösningen. Begränsningar behöver inte vara förknippat med auktoritet.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-22 14:19:00
AC Collin - forts.
En bra beskrivning på en kreativ person är väl någon som har förmåga att ta etablerade företeelser/ting och sätta ihop det till något nytt och oväntat, det som går andra förbi. För att fixa det tror jag att man måste träna sig att se, överblicka, ta in. Drömscenariot är att kreativitet kommer av sig själv, men det krävs nog en hel del disciplin för att sätta igång flödet. 10 inspiration, 90 transpiration. ;-
Inlägg #10: Postat: 2004-11-22 14:24:00
AC Collin
svar 2:
Fredde, om man älskar sitt barn så tror jag snarare att man uppmuntrar barnet att utforska och prova på sånt man själv inte fick, om möjligheten finns. Tror du inte det?
Inlägg #11: Postat: 2004-11-22 17:43:00
Fr€dd€
AC:Visst är det så, att föräldrar som själv är kreativa eller har kunskap om barns egen självutveckling.Men jag tänkte närmast på dom barn som förhindras, eller ungdomar som kvävs av föräldrarnas tyckande, tänkande. Även dessa barn är ju älskade någonstans.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-22 17:47:00
Fr€dd€
Min beskrivning på en kreativ person:90inspiration, 10transpiration: kanske därför ´vissa´ aldrig lyckas slutföra sina projekt nångång, :
Inlägg #13: Postat: 2004-11-22 18:05:00
Tommy
Svar till AC Collin,

Gränser är som jag ser det bra förutsättningar för kreativitten. Det är skönt med trygga ramar inom vilka kreativiteten kan få fritt utlopp. Med formell auktoritet menar jag vuxna som har en formell position utan att för den skull ha grundad faktisk auktoritet.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-22 18:06:00
Tommy
Visst krävs det disciplin... Helt Klart! Fast den disciplinen kommer innifrån för att det är ett val av personen själv. Drömmen äre nog att grunda människors vilja till cisciplin i dom själva så att kraften kommer innifrån.

Mvh

/Tommy
Laddar...