Öppet brev till Jan Guillou

Inlägg #1: Postat: 2004-11-22 04:41:00
Vincent
Men jag tvivlar starkt på att Guillou har någon avsikt att avfärda personer som känner sig träffade som lögnare. Han trampar snarare på dessa i förbifarten, på väg mot poänger man inte kan förneka. Hans uppmärksammande av dessa "häxjakter" ligger det mycket i. Meningen med denna krönika är säkert inte att attackera de som är verkliga brottsoffer, utan diverse terapeuter osv som utnyttjat fenomenet bortträngning till påklistrade lögner.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-22 04:48:00
Vincent
Det vill säga, ärliga personer ska nog inte känna sig träffade av Guillou. Men precis som det finns ärliga finns det också oärliga. Inkompetenta terapeuter som övertalar barn till tvivelaktiga, vaga historier - men som får rätt på grund av en ofta missbrukad hänvisning till vetenskap.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-22 04:48:00
Vincent
Det vill säga, ärliga personer ska nog inte känna sig träffade av Guillou. Men precis som det finns ärliga finns det också oärliga. Inkompetenta terapeuter som övertalar barn till tvivelaktiga, vaga historier - men som får rätt på grund av en ofta missbrukad hänvisning till vetenskap.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-22 07:13:00
Michea
Jag respekterar JG för att han inte räds att säga vad han tycker och för att han ofta tar upp viktiga men undanskuffade ämnen. Dock tycker jag att man i hans position bör vara försiktig med att göra uttalanden av den här typen. Jag försökte att hålla en artig ton i artikeln och jag tror att jag lyckades även om jag kanske lackade ur på något ställe...
Inlägg #5: Postat: 2004-11-22 07:14:00
Michea
Jag är också övertygad om att han inte menar att trampa på de verkliga offren, men man får inte bete sig hur buffligt som helst bara för att man brinner för ett visst ämne och vill bevisa sina teorier.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-22 11:20:00
Daniel Wijk
Sant, tyvärr verkar det som om journalister och politiker gör detta hela tiden i vårt land. Det verkar vara någon slags modegrej. Får man tillräckligt många att prata om ens skrifter så blir man uppmärksammad och det anses bra. Skriker bäst som skriker högst, ungefär.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-22 14:32:00
Sunny till Vincent o Daniel
Läs mitt svar högst upp
Nej vi som verkligen varit utsatta välkommnar att de oseriösa ifrågasätts.
Det är ofta den som gör att vi mister även vår trovädighet.
Laddar...