Av Kärlek

Inlägg #1: Postat: 2004-11-21 11:25:00
Svensson
Första frågetecknet kom när du skrev att kung David tog Bat-Seba med våld? Jag tror han snarare bjöd på mat och drack henne och sig själv under bordet. Den stora händelsen här som avgjorde den övriga historian var att hon också blev med barn i denna syndens handling.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-21 11:26:00
Svensson
Andra stora frågetecknet i din historia blev: "Så kom då Uria hem: Han hade fått ett mycket hedrande kommando. Han skulle gå i täten vid stormningen av staden Rabba. Uppdraget var lika med en dödsdom men en större heder än att få dö för sin kung fanns inte. Jag teg om kungens motiv. Svek jag? Ja, men jag kunde ingenting ha ändrat. Uria drog ut i fält utan en misstanke."
Inlägg #3: Postat: 2004-11-21 11:28:00
Svensson
Har man läst detta i bibeln, så vet man att Uria aldrig gick hem. David var rädd och försökte dölja sin egen synd genom att på ett smidigt sätt få Uria att komma hem till sin fru och få honom att ligga med henne. Men han misslyckades, för Uria var en trogen tjänare som hade stor medkärlek till alla omkring sig.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-21 11:28:00
Svensson
"Då sände David bud till Joab: "Skicka hem hetiten Uria."
När Uria kom, frågade David hur Joab och armén i övrigt klarade sig och hur det gick i kriget.
Sedan sa han till honom att gå hem till sin fru och vila sig. David sände mat från sitt eget bord till Urias hus. Men Uria gick inte hem. Han stannade den natten vid palatsets port och sov tillsammans med de andra tjänarna.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-21 11:29:00
Svensson
När David fick reda på detta, skickade han efter Uria och sa till honom: "Vad är det med dig? Varför gick du inte hem till din fru i går kväll, när du hade varit borta så länge?". Uria svarade: "Arken och armén och generalen och hans officerare befinner sig ute på de öppna fälten. När de nu har slagit läger där ute, skulle då jag gå hem för att äta och dricka och ligga med min fru? Jag svär att jag aldrig skulle göra något sådant."
Inlägg #6: Postat: 2004-11-21 11:29:00
Svensson
Det var därför David tillslut valde att synda igen för att dölja första synden och låta Uria dö i strid och sedan ta till sig hans fru som sin egen fru.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-21 11:30:00
Svensson
Sedan kom det största frågetecknet som var så grovt att det fick mig att sluta läsa din artikel och skriva dessa kommentarer i stället. Du skrev: "En dag tog jag mod till mig och frågade: Herre varför lät du dräpa min make? Han svarade: Av kärlek Bat Seba. Av kärlek." Hon hade inte en sådan nära relation till Gud att han talade direkt till henne.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-21 11:31:00
Svensson
Läs 2:a Samuelsbokem 12:1-14, så vet ni var Gud stod i allt detta. Han dödade inte Uria, det var David som gjorde den synden.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-21 11:32:00
Svensson
Gud avslöjade Davids synd genom en liknelse som han gett Profeten Natan.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-21 11:32:00
Svensson
Natan berättade till David: "Två män bodde i samma stad. En var mycket rik och ägde många fårhjordar och mycket getter. Den andre var mycket fattig och ägde inget annat än ett litet lamm, som han hade lyckats köpa. Lammet växte upp bland barnen i familjen. Han matade det från sin egen tallrik, lät det dricka ur sin egen mugg och bar det i sina armar som om det varit hans egen lilla dotter.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-21 11:33:00
Svensson
Nu kom det en gäst till den rike mannens hem, men i stället för att slakta ett lamm från sina egna hjordar till middag åt gästen, tog han den fattige mannens lamm och lagade till det."
Inlägg #12: Postat: 2004-11-21 11:33:00
Svensson
David blev rasande och skrek: "Jag svär vid den levande Guden, att en man som gör något sådant borde dödas. Han borde få betala tillbaka fyra lamm till den fattige mannen i stället för det han stal och för sin brist på barmhärtighet."
Inlägg #13: Postat: 2004-11-21 11:34:00
Svensson
Då sa Natan till David: "Du är den rike mannen! Herren, Israels Gud, säger: Jag gjorde dig till kung över Israel och räddade dig från Sauls makt. Jag gav dig hans palats och hans hustrur, och jag gav dig hela Israel och Juda. Om det inte hade varit tillräckligt, så skulle jag ha gett dig ännu mycket mer. Varför har du då föraktat Guds lagar och gjort något så ont? Du har mördat Uria och tagit hans hustru! Du lät ammoniterna döda honom!
Inlägg #14: Postat: 2004-11-21 11:34:00
Svensson
Från och med nu ska ett hotande svärd alltid hänga över din familj. Genom att ta Urias hustru har du visat brist på respekt för mig. För den här sakens skull ska jag se till att din egen familj blir din olycka. Ja, jag ska överlämna dina hustrur åt en annan man, en som står dig nära, och han kommer att ligga med dem mitt på ljusa dagen. Du gjorde det i hemlighet, men jag ska göra det öppet mot dig, och inför hela Israel."
Inlägg #15: Postat: 2004-11-21 11:35:00
Svensson
"Jag har syndat mot Herren", bekände då David för Natan. Natan svarade: "Ja, men Herren har förlåtit dig, och du behöver inte dö för denna synd. Men du har gett Herrens fiender många tillfällen att förakta och häda honom, och därför kommer ditt barn att dö."
Inlägg #16: Postat: 2004-11-21 11:36:00
Svensson
Sedan är Psaltaren 51, rätt spännande. För den visar hur förkrossad David var och han fruktade genom hans synder, att möta samma väg till mötes som han sett Saul gå, dvs att hans gemenskap med Guds skulle upphöra ”Visa inte bort mig för alltid från din närvaro och ta inte din helige Ande ifrån mig!”.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-21 11:37:00
Svensson
Det som faktiskt står i bibeln är mycket mer spännande än denna uppdiktade historia i denna artikel.
Inlägg #18: Postat: 2004-11-22 14:57:00
Sunny
Jag har gjort Bat Seba till min huvudperson o försöker lägga henne ord o tankar så. I biblen säger kvinnorna nästan ungantagslöst ingenting. Jag vet att Uria sov borta: jah menar självklart hem till Jerusalem!Där han fick sitt uppdrag. Exakt hur våldtäkten gått till kan ingen veta men en sak vet vi o det är att Bat Seba inte kunde säga nej till kungen: Det hade inneburit döden den gången.
Inlägg #19: Postat: 2004-11-22 15:03:00
Sunny
Bat Seba delade inte Dvids Gud vilket jag tog för givet att alla visste. Man tilltalade sin make herre o i synnerhet ifall han var kung. Läser du biblen så vet du det.
Men som jag skriver: Bat Sebas ord är min egen skapelse: jag har ingen aning om ifall hon någonsin vågade fråga David en sådan sak .Han var ju ökänd för sina utbrott. Maktförskjutningn på Davids ålderdom kan ju ha ändrat vissa saker: hon blev ju drottning.
Inlägg #20: Postat: 2004-11-22 15:07:00
Sunny
För övrigt tror jag inte att Bat Seba eller alla andra kvinnor i Biblen var så passiva som de beskrivs. Det är män som skriver: glöm inte det.
Att avancera från våldtäktsoffer till drottning är en karriär som nog kräv ver styrka. Har du aldrig undrat över Bat Sebas nakenbad famför kungens fönster?Hon kände kungens rykte o hon visste att hon var vacker.Vi vet at Uria köpte hen av fadern men vi vet inte hur hon tyckte.
Laddar...