Kreativitet och Arvsynden

Den här tråden diskuterar artikeln Kreativitet och Arvsynden.
Inlägg #1: Postat: 2004-11-22 10:04:00
Är du med?
Vad är det?
Inlägg #2: Postat: 2004-11-22 10:21:00
AC Collin
Jag tror att Bengt Renander, kreativitetsutvecklare, har sagt att de mest kreativa människorna hittar man bland kriminella på “Plattan”. De har inte inrättat sig i leden. På så vis stämmer din teori – att vuxenvärlden ser kreativitet som ett hot som ska kvävas. Men är ungdomars revolt verkligen ett tecken på kreativitet? Är det inte snarare frustration? Vuxenvärlden har väl alltid varit en auktoritet som ungdomar revolterar emot redan de gamla grekerna osv.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-22 10:44:00
Fr€dd€
Bra artikel Tommy! det bästa jag läst sista tiden:
Alla uttrycksmedel i handlingar bygger på den kreativitet, vilket gestaltar vårt inre flöde för framtida förändring. Intressant det där med arvssynden.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-22 11:04:00
Mysan!
Ungefär som familjehemligheter.Det kan ödelägga en hel släkt. Man lär sig att inte säga sanningen.Att inte se sanningen och alla går omkring och undrar varför alla mår så dåligt eller inte träffa släktingar på 30 år.Något man aldrig talar om är otrohet,sex, pengar.Varför är det tabu fortfarande år 2004?
Inlägg #5: Postat: 2004-11-22 12:29:00
Uno Hansson
Du skriver: "...de ungdomar som nu växt upp har fått en friare uppfostran och att de revolterar mot de vuxnas lögner, spel och mönster..."
Jag läser liknade utsagor så ofta så att jag gärna vill kommentera. Dwt var precis likadant på 30-, 40-, och femtiotalet, fast ännu värre...
Inlägg #6: Postat: 2004-11-22 15:38:00
Johan Wedberg
Din utgångspunkt är rätt men din lösning är inte riktigt konkret och andas tyvärr lite new-age. Släpp Freud , inse att de steg du tar är på redan upptrampade stigar. Kreativiteten uppstår ifrån nöden, men nöden måste kunna beskådas. När man inser den kommer oftast kreativiteten. För kriminella på plattan är ju nöden väldigt konkret...
Inlägg #7: Postat: 2004-11-23 00:34:00
Mysan!
Under första eller andra världskriget satt Georego Armani i ett grått skyddsrum.Han drömde om vackra saker och därifrån började hans kreativitet att ta fart som i dag är en av världens största modeföretag.Så kan det gå.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-25 17:10:00
MÅNA
Om du bara inte hade börjat med barnen... Det var rätt förutsägbart och inte så kreativt. Vem vill ha den sortens "ärlighet" på arbetsplatser, inom sjukvården, i vardagen? En kreativ människa befinner sig här och nu och ser mer än den som inte tittar efter!
Laddar...