14-åring dog under bestraffning med piskrapp

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2004-11-19 14:46:00
Striker
Suck!
"Trendputte" - Tja, det får man väl se som en komplimang från en gammal mulla som sig. Kan du öht nämna något land med islamskt styre som är demokratiskt? Klart är att Sverige vidare överstiger skitländer som Iran vad avser demokrati. Absolut.
Inlägg #22: Postat: 2004-11-19 15:07:00
Suck!
Striker> Nej, sveriga har förlorat otroligt mycket på den utveckling den har haft. Speciellt andligt.Först o främst är det ingen riktig demokrati i sverige, det är en stor dagis med autiska barn. Men visst finns det ett försprång i materiellt välstånd och utbyggd infrastruktur och byråkrati. Pengar! och bra planering. Annars har folket inte mycket att säga till om och mer eller mindre förvaras framför burken med sina urstupida program. Egentligen e sverige en kalleanka demokrati.
Inlägg #23: Postat: 2004-11-19 15:19:00
Suck!
Tobey> Man står inte över ngt, man har helt enkelt sin egen lag. Jag hoppas du förstår skillnaden.Jag kan hålla med att många straff delas ut vind för våg eller för hårt men inom islamen _är_ det skillnad mellan syndare/ from, ren/smutsig, osv och det måste efterlevas för att religionen ska ha sin mening och att det ska vara skillnad på saker o ting.
Inlägg #24: Postat: 2004-11-19 15:22:00
Striker
Suck,
Du får givetvis kalla Sveriges demokrati vad du vill men jag hävdar ändå att Sv erige mf. övertrtäffar Iran, Syrien, Sauiarabien och alla andra muslimska diktaturer. Tror du tex Sourze hade fått finnas i Iran?
Inlägg #25: Postat: 2004-11-19 15:25:00
Striker
Mina påstående styrks av bla två nya rapporter, en från FN och en från The Economist. Länkar nedan.

Länk: hdr.undp.org

Länk: expressen.se
Inlägg #26: Postat: 2004-11-19 15:40:00
Suck!
Ett land har sina lagar som måste efterlevas av medborgarna. Eftersom majoriteten i t.ex Iran e muslimer så råder det islamisk lag. Precis som det råder viss allmän lag i sverige. man kan inte skräddarsy lagar för var o en. Officiellt, på gator och torg, råder majoritetens lag. Alltså majoritetens lag styr i skolor, torg osv även i sverige och man bör anpassa sig. Om man t.ex vill inte vara troende och äta under fastetiden e det bättre att göra det i privat.
Inlägg #27: Postat: 2004-11-19 15:47:00
Suck!
Striker! Det e oerhört svårt att diskutera om detta ämne ty vi har alla olika ideal. Vad ser du som framgng? Vad exakt kännetecknar ett bra liv/ land osv. Vad anser du eller jag att vara viktigt i livet/ landet osv?? det e svårt att enas eftersom det finns vitt skilda referens ramar. och då menar jag väldigt olika uppfattningar om vad god/ ont, rätt/fel kan vara. Vad sätter du som riktmäeke? Man får först enas om grundmeningar.
Inlägg #28: Postat: 2004-11-19 15:52:00
Beckisbarnet
Jag tycker helt klart att den västerländska sekulariserade demokratins tanke om alla människors lika värde och rätt att tycka och leva som dom vill är det bästa alternativet. Hur folk kan sitta och försvara religionsdiktaturer är för mig obegripligt...
Inlägg #29: Postat: 2004-11-19 15:54:00
Suck!
Det har funnits rika och utvecklade tider i vissa muslimländer under de senaste seklarna. Nu menar du att den västerländska modellen är enda mallet. Men folk har varit välmående och relativ god rättvisa har rått i landet helt enligt egna orientaliska/ muslimska modeller och inte ngn FN stadga.Jag vägrar att acceptera att islam är boven i underutvecklingen, snarare Islam har pushat fram samhällena i många tider, både vetenskapligt, filosofiskt och moraliskt.
Inlägg #30: Postat: 2004-11-19 17:35:00
Striker
Suck,
För att inte bli långrandig och att det snart är helg, nöjer jag mig att konstatera att de flesta, för att inte säga alla muslimska länder är diktaturer. Enpartisystem, censur, avrättning av barn, kvinnofötryck ngt som vi saknar i Sverige. God Helg!
Inlägg #31: Postat: 2004-11-19 20:22:00
Beckisbarnet
Svar 29: Jag har inte sagt att den västerländska modellen är den enda mallen. Jag sade att jag anser att det har visat vara det bästa alternativet. Men istället för att bara snacka skit, så kanske du borde komma till kärnan..och svara på Striker´s fråga..
Inlägg #32: Postat: 2004-11-19 20:24:00
Beckisbarnet
Och frågan lyder, som tidigare:

Kan du ge oss ett exempel på ett land där islam är den rådande religonen och fria val tillåts, demokrati tillämpas, pressfrihet råder, kvinnor har samma medborgerliga rättigheter som män, homosexuella får finnas, man får ha vilken religion man vill..osv?
Inlägg #33: Postat: 2004-11-19 20:26:00
Beckisbarnet
Svar 26; Du skrev:
"Ett land har sina lagar som måste efterlevas av medborgarna. Eftersom majoriteten i t.ex Iran e muslimer så råder det islamisk lag. Precis som det råder viss allmän lag i sverige."

Hehe, är du så borta att du inte begriper den fundamentala skillnaden mellan demokrati och diktatur???
Inlägg #34: Postat: 2004-11-19 20:28:00
Beckisbarnet
I Iran avrättar man människor, barn stenas till döds och kvinnor behandlas som boskap.. med mera, med mera, med mera..exemplen är många Jag känner flera homisexuella iranier som har flytt för sina liv, deras vänner har blivit förföljda och avrättade..
Inlägg #35: Postat: 2004-11-19 20:30:00
Beckisbarnet
Det du skriver i svar 26 visar att du har uppenbart STORA problem eftersom du tydligen inte har den grundläggande förståelsen för principen om demokrati och mänskliga rättigheter eftersom du inte kan se skilnaden mellan en fundamentalistisk religionsdiktatur där människor godtyckligt förföljs, misshandlas och avrättas- och en parlamentarisk demokrati där människor är fria att ha sina åsikter och inte rirskerar att bli avrättade, förföljda eller fängslade..
Inlägg #36: Postat: 2004-11-19 20:34:00
Beckisbarnet
Med din inställning riskerar du att hamna utanför den svenska lagens råmärken, precis som tex Fadimes pappa som avrättade sin egen dotter för "Hederns skull". invandrade fundamentalistiska religionsutövare i Sverige med oförståelse för demokrati och respekt för det unika människovärdet, har visat sig skapa sina egna lagar i det svenska samhället, där de bla förtrycker sina döttrar och hotar döda dem om de inte följer religionens pekpinnar
Inlägg #37: Postat: 2004-11-19 20:39:00
Beckisbarnet
E

Detta är EN REALITET i Sverige idag!! En bok som jag rekommenderar er alla att läsa;
"Wikan, Unni 2004 En fråga om heder."

Boken handlar om hedersmord, med fallet Fadime i blickpunkten. Skrämmande läsning!!!

"
Inlägg #38: Postat: 2004-11-19 20:59:00
Beckisbarnet
Men kanske, min käre Suck!, kanske kan Du göra ett uttalande- Vad anser du tex om de unga kvinnor som på senare tid har stenats till döds/skall stenas till döds i Iran, vad tycker du om detta? Om nu Iran "har sina lagar" precis som vi i Sverige "har våra lagar" innebär detta då att du försvarar dessa rättsvidriga avrättningar av unga kvinnor i Iran? Visa upp vilket tryne du har nu, jag ger dig chansen att lägga korten på bordet!!
Inlägg #39: Postat: 2004-11-19 21:15:00
Beckisbarnet
Svar 27: Du skrev:
"det e svårt att enas eftersom det finns vitt skilda referens ramar. och då menar jag väldigt olika uppfattningar om vad god/ ont, rätt/fel kan vara. Vad sätter du som riktmäeke? Man får först enas om grundmeningar."

Ja, det är ju ganska klart att du INTE delar grundmeningen om vad mänskliga rättigheter innebär. Människor ska kunna få ha vilken religion eller vilka åsikter de helst vill, såvida det inte skadar eller utgör´hot mot andra människor.
Inlägg #40: Postat: 2004-11-19 21:16:00
Beckisbarnet
forts:
Folk skall inte behöva riskera döden för sina åsikter, sitt kön, sin religion, sin sexualitet..osv..osv... Är detta inte den godaste av alla principsamlingar? Om du kallar det godhet med ett förtryckande religiöst system som bygger på vanföreställningar och vidskepelse- och där folk som inte tycker eller gör sóm sin förtryckare starkt riskerar att bli dödade, ja då har vi absolut inte samma grundmening!!
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...