14-åring dog under bestraffning med piskrapp

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-11-18 18:45:00
Suck!
Och du har ingen spegel hemma verkar det som....
Inlägg #2: Postat: 2004-11-18 19:18:00
Striker
Suck,
Eller ska jag kalla dig Saddam? ge ett exempel på en land som har demokrati och är islamistiskt. Väntar med spänning.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-18 20:01:00
Daniel Wijk
Saddam Hussein är ju knappast religiös, eller hur? Eller har man hittat på det nu? Saddam var en hänsynslös diktator som inte drog sig för att klä sina ord i tankesätt som passade för stunden, ibland var han religiös och ibland ateist. Lämna honom utanför denna diskussionen.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-18 20:03:00
Daniel Wijk
Det finns förresten flera länder som har en överhängande muslimsk befolkning som har demokratiska val precis som vi har i Sverige. Vad är skillnaden mellan islamistisk och muslimskt?
Inlägg #5: Postat: 2004-11-18 21:24:00
Striker
Danile Wijk,
Intressant. Kan du ge mig ett exempel på ett land där islam är den rådande religonen och fria val tillåts, demokrati tillämpas, pressfrihet råder, kvinnor i parlamentet osv?
Inlägg #6: Postat: 2004-11-18 21:49:00
Carl
Jo dessa länder kallar det för demokratiska val. Men det är så långt ifrån demokrati man kan komma. Men man ser det man vill se, som sagt.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-18 22:11:00
Suck!
Haha Striker. Din trendputte ignorans vet visst inga gränser. Nu idag FINNS det flertal kvinnliga ledamöter i parlementen tom i Iran . Ta reda på innan du opinionerar dig. Dessutom när du pratar om demokrati får du förklara dig vad du menar. Den demokrati som jag har sett i t.ex sverige eller USA kan lika gärna stavas korruption. Jag tror du blandar ihop välfärd och teknologi med sann demokrati.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-18 22:17:00
Tobey
Det är bra att Iran har fått kvinnliga politiker, företagare och idrottare. Men dom bryter mot FNs deklaration om mänskliga rättigheter. Dessutom så följs inte lagarna om pressfrihet. Alla fyra partier som var med i valet stödjer regimen medans oppositionen avlyssnas, förföljs och blir misshandlade.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-18 23:25:00
Suck!
Det e inte perfekt i Iran men tror du att skriva på ett avtal säger ngt??? Bara dendär förbannade USA har brutit hundratals lagar och regler både nationellt och internationellt speciellt de senaste 3 åren.Och Israel och tom Sverige.Detdär sekulärhumanistiskt spel för gallerierna håller på att bli rätt så pinsamt godtyckligt. I USA får inte en massa böcker ges ut.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-18 23:32:00
Suck!
Nu senast den här veckan har Shirin Ebbadi, den iranskan som vann fredsnobelpris, skrivit ett öppet brev till USA att hennes bok kan enligt lagen ges ut i USA. Dessutom så stämmer inte Koranens och Islams filosofi med det som tycks vara "rätt" i väst. T.ex abortfrågan, gay-jämställdhet och annat. Varför ska de signera denna västerländska produkt som bestämmer vad som är rätt eller fel??! ...Och dessutom INTE efterlevs av de västerländska anspråkare själva?
Inlägg #11: Postat: 2004-11-18 23:39:00
Suck!
Nu försvarar jag varken allt i Iran eller de korrupta rövkungarna i Saudie. Men jag tycker det e j--t bra att vissa Islamiska länder står emot stormakternas oftast väst och blir en nagel i ögat mot deras skenheliga, självgoda blabla som de försöker sälja som "sann demokrati och frihet". J--t tur att islamen/Koranen öppnar ens ögon för bondfångare.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-18 23:42:00
Suck!
Rättelse: Shirin Ebbadis bok kan/ får _INTE_ ges ut i USA...svar 10
Inlägg #13: Postat: 2004-11-18 23:46:00
Suck!
Islam ska reformeras inifrån enligt Koranen och Islamisk filosofi. Allt annat snabb-fix utifrån orsakar mer reaktionär fundamentalism.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-18 23:56:00
Tobey
Håller med. USA begränsar just nu sin tryckfrihet. Dom bryter mot en massa regler och även sverige i viss mån. Det är fel och man borde göra något åt det.

Jag vet inte vad koranens filosofi säger men dom religiösa makthavarna i Iran delar ut såna här straff och det är fel. Det är människornas filosofi jag disskuterar.

Vilken av de mänskliga rättigheterna vill du ta bort?
Inlägg #15: Postat: 2004-11-19 00:05:00
Daniel Wijk
Ingen här har väl försvarat Iran? Vad man -kan- försvara är människors rätt att tillhöra en religion, detta kallas religionsfrihet och finns också med bland de mänsliga rättigheterna. Något annat har väl ingen här försvarat. Att folk orkar hata så mycket...
Inlägg #16: Postat: 2004-11-19 00:49:00
Suck!
JAG e väl ingen att bestämma, hehe. Jag kan inte ta bort eller ge. Men Koranens legitimitet står bortom tvekan för muslimer. Där finns beskrivet vad som anses som bra gränser och rättigheter för en person. Alltzå det gamla vanliga som med alla stora religioner: Du ska ge upp många av dina sekulära och egobejakande och faktisk skojiga rättigheter för att förtjäna den största och bästa rättigheten som man kan få, nämligen ett bra fortsatt evigt liv.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-19 00:57:00
Suck!
Men jag kan/orkar inte rabbla upp 600 sidor av Koranen eller bibeln. Det finns dock gratis att läsa on-line på många språk. Men jag hoppas att du förstår att detta e verklighet för miljarder människor och man tar inte "mänskliga rättigheter" för givet som i sk humanistiska man-made deklarationerna.
Inlägg #18: Postat: 2004-11-19 02:42:00
Biff
Men Suck, att pojken i artikeln dog, är väl ändå en direkt konsekvens av Islams praktiska utformning?
Inlägg #19: Postat: 2004-11-19 03:25:00
Suck!
Biff, Pojken var inte dömd till dödsstraff. Otroligt många kommer undan lindrigt eller totalt fast de ätit eller rökt offentligt. Det anses oerhört fult att göra det framför ögonen på andra som fastat sedan soluppgången. Men det finns flera fuskare och de kommer undan. Nu hade den pojken j--a otur. Jag kan inte säga att det är islams totala utformning som orsakade hans död. Det beror mycket på orten, domaren, lokala omständigheterna just där och då.
Inlägg #20: Postat: 2004-11-19 10:01:00
Tobey
Jag förstår. Man tycker man står över mänskliga rättigheter. Problemet verkar inte vara koranen utan att man tolkar korananen efter hur det passar för tillfället precis som många gör med bibeln t.ex. man får inte ha kroppskontakt med kvinnor som har mens. hur många följer det?. Att piska folk tillhör medeltiden. En av de mänskliga rättigheterna är religionsfrihet men fick den här pojken välja religion?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...