Kniven i MITT hjärta

Inlägg #1: Postat: 2004-11-18 09:06:00
preben
Förens sista tiden då, när även min lilla stad fått problem med den här typen av gäng och jag helt oprovocerat blivit påhoppad två gånger på väg hem från krogen. Ni som säger att jag är rasist bara för att jag inte vill ha stryk när jag går hem på kvällarna, snälla... berätta för mig vad jag ska göra, för efter ett par käftsmällar för mycket har jag blivit rädd.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-18 10:00:00
Anders
Ja, det är djävligt illa att man ska behöva vara rädd för stryk så fort man går ut. Och man kan tycka att de här personerna borde inse att de förstör för sig själva och de flesta andra invandrare som sköter sig.
Förmodligen har de inget intresse av att
vara med i samhället så de struntar i
hur de beter sig. Svårt att lösa det problemet. Jag tror ingen har en klockren lösning.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-18 11:55:00
Michael Ståhlberg
Eftersom jag så ofta träffar trevliga invandrare, så känns det också lite kluvet för mig. Jag gillar ju dom, men likt förbaskat har invandringen medfört de problem som Per skriver om. Plus en rad andra. Orsaken är för många invandrare på för kort tid.
Därför har integrationen gått i stå.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-18 11:56:00
Michael Ståhlberg
Det handlar inte om att den borde ha fått komma, men inte den, utan om ett slags säkerhetstänkande, jämfört med det som råder på flygplan, fartyg och restauranger, när det gäller antal personer som släpps på/in.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-18 12:00:00
Michael Ståhlberg
Värst skada har kanske rädslan för att underblåsa rasism varit, eftersom det lett till omvänd rasism och dubbelmoral. Minns hur Alexandra Pascalidou i TV4:s "Svart-vitt" protesterade mot att man nämnde att de flesta ungdomsrånare hade invandrarbakgrund. Eller ta hysterin när Ilmar Reepalu ville ha tillfälligt invandringsstopp till Malmö. Då sa en grötmyndig kristdemokrat att
"danske folkeparti hade flyttat över bron".
Inlägg #6: Postat: 2004-11-18 12:02:00
Michael Ståhlberg
rättelser: *jämförbart* svar 4 och
*gjort* inte "varit" i svar 5
Inlägg #7: Postat: 2004-11-18 12:10:00
Kalle
Det verkar som om politikerna kör med taktiken "vänta och se så blir det nog bättre". Men att inte tala om det många anser vara ett problem förvärrar ju bara situationen. Ska det vara så himla svårt att förstå? För mig är det självklart. Historien har visat att det inte går att tiga ihjäl samhällsproblem.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-18 12:14:00
Kalle
Tystnad föder extremism, på båda sidor. Vi kommer att få fler högerextremister bestående av svenska unga män som inte anser att samhället tar deras farhågor på allvar. Samtidigt ökar antalet vänsterextremister som svar på den ökande rasismen. Dessutom ökar den muslimska extremismen som följd av samhällelig utslagning av invandrare. När sedan dessa tre grupper ryker ihop får vi ett nytt Holland. Kul.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-18 12:14:00
preben
För mig handlar det verkligen inte om någon rasism. Ärligt talat har jag inte så mycket åsikter om andra människor och tycker bra om invandrare i allmänhet och de jag själv känner i synnerhet. Men faktum kvarstår, det är unga invandrarkillar som står för en stor del av buslivet där jag bor och det är dem man är befogat rädd för. Enda sättet att minska risken för att få stryk nu är att stanna hemma.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-18 12:52:00
Anders
Svar 3: Ja där kan du nog vara något på spåren. Många invandrare på kort tid gör det krävande att integrera alla i samhället och många kanske inte känner sig så välkomna som de borde, vilket gör att de inte känner sig delaktiga i det svenska samhället.
Laddar...