Könsroller medfödda eller förväntade

Inlägg #1: Postat: 2004-11-16 18:42:00
MÅNA
Forts. Därför att "någon" har bestämt att gör man si är man kvinnlig och gör man så är man manlig. En man som beter sig "kvinnligt" kallas fjolla idag. Det hade han INTE gjort på 1700-talet.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-16 19:30:00
Marcus
Och vem är denna som har bestämt detta? Jag tror att du har sett filmen Amadeus lite för många gånger... skådespelaren som spelar den fjolliga Wolfgang Amadeus Motzart är faktisk bög i verkligheten. :-
Inlägg #3: Postat: 2004-11-17 05:36:00
susanna.svensson
En studie från sextiotalet visade att flickor vars mammor fått manliga könshormoner under graviditeten för att minska risken för missfall utvecklade vad ni genusvetare kallar för manligkönsroll. Föräldrana gjorde allt för att få dessa flickor att vara mer kvinnliga i sitt beteende. Varför vägrar ni genusflummare att ta till er sådant?
Inlägg #4: Postat: 2004-11-17 15:06:00
MÅNA
"Någon" är samhället, omgivningen och förr kyrkan. Amadeus?!?! Tror du inte att en heterosexuell skådespelare hade kunnat gestalta honom alltså? Jag är f ö ingen genusflummare.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-17 23:58:00
Stefan_B
svar 2: Marcus, skulle du kunna gå ut på stan i klänning lika väl som i dina vanliga plagg? Om svaret är ja, hur skulle omgivningen troligen reagera? Hur skulle deras reaktion påverka dig?
Inlägg #6: Postat: 2004-11-18 22:16:00
Marcus
Det är lustigt att du ställer den frågan för min nästa artikel handlar just om det. Jag ber att få återkomma. Men jag tror att du missuppfattade min vinkling jag är så trött på att höra den där mystiska kraften som på något sätt har förtryckt kvinnan i alla tustentals år... nog är kvinnan starkare om hon ville slå sig fri så skulle hon kunna göra det. Problmet är att jag tror inte hon är intresserad. Vissa feminister är intesserade men långt från alla kvinnor,
Laddar...