Skilsmässobarn tvingas bli nomader!

Inlägg #1: Postat: 2004-11-16 19:16:00
Sunny
Du berör en sårbar punkt. Jag har en sådan liten nomad i familjen o hon mår inte bra. de första åren bodde mamman o pappan nära varandra så att skolan o kompisarna var de samma: då gick det hyfsat. Eller så hyfsat det kunde: Till mig sade barnet så här:
Inlägg #2: Postat: 2004-11-16 19:20:00
Sunny forts
"När jag är hos mamma längtar jag efter pappa o när jag är hos
pappa efter mamma." Så flyttade mamman från stan !!o kan nu bara vara helgförälder: Den lilla blev förkrossad. Jag har sjäv varit i en skillsmässosituation med barn: vi löste det genom att bilda ett kollektiv så vi båda kunde bo med barnen . Lillan är kvar ännu vid 35 med sin sambo.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-16 19:46:00
Malin K
Ja, nu är det ju inte upp till alla föräldrar att bestämma var barnet/barnen skall bo.

Det gör sociala instanser.

Det spelar ingen som helst roll vad jag tycker om skyffla mitt barn fram och tillbaka till nytt hem varje vecka.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-16 22:27:00
Hopp
Sten du skriver alltid tänkvärda och bra texter. Du är enligt mig en av de bästa skribenterna på Sourze.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-17 00:01:00
Havanna Bengtsson
Många har ingen aning om hur barn fungerar. Föräldraskap är nog det enda man aldrig får lära sig i skolan etc, och det är också det enda som man inte behöver någon som helst behörighet till för att utöva...
Tycker dock att glada föräldrar på halvtid är viktigare än ledsna på heltid. Sen är det såklart föräldrarnas plikt att bo nära varandra efter skilsmässan.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-17 01:58:00
Mysan!
Vet inte vad jag tycker om växelboende. Ena veckan leker den vuxne präkto andra veckan supa och pippa .Tycker barnet ska få bestämma .
Inlägg #7: Postat: 2004-11-17 08:49:00
Lilla My
Visst vore det bra om barnet bodde på samma ställe och föräldrarna flyttade in och ut där istället, men en av anledningarna till skiljsmässa kan ju vara att man ha delade meningar om hur boendet ska skötas med städning och så, fastän det låter litet och löjligt, så jag tror inte att det skulle funka.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-17 13:49:00
Mysan!
Ungefär som när folk skaffar barn
med varenda ny partner de träffar.
Detär verkligen oansvarigt...
Inlägg #9: Postat: 2004-11-18 12:23:00
sten
Socialstyrelsen meddelar idag att barnen bara tillfrågas i hälften av fallen. Mannen har ett ombud, kvinnan ett men barnen har inget. Förr i tiden förordnade barnavårdsnämnderna barnavårdsmän som skulle tillvarata barnets intresse
Inlägg #10: Postat: 2004-11-18 14:36:00
Therese
Mycket bra artikel som går på kärnan i problemet. Om ändå inte folk skaffade barn utan att tänka efter före. barn är ingen rättighet.
Laddar...