|
Inlägg #1: Postat: 2004-11-16 11:28:00
|
|
MickeR |
Siffror ljuger inte? Ha ha.. nu har jag nog hört allt. Har Jesper aldrig hört talas om vad som sägs om statistik och lögner?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-16 12:48:00
|
|
Robert |
Om mansmisshandel fanns det en artikel för inte så längesen, vilka siffror är godkända av Jesper här? Alla, några, de som gynnar hans ståndpunkt? Välj själv.
Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-16 13:30:00
|
|
Oscar |
"det finns lögn förbannad lögn och statistik" Oscar Wild. Såklart siffror ljuger, men det finns en kanon av siffror som stöttar bilden av att män är betydligt mer våldsbenägna en kvinnor. Artikeln robert refererar till bygger på en uppsatts gjord i Irlan som blivit kraftigt kritiserad för att vara ovetenskaplig, därmed inte sagt att problemet inte finns.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-16 14:03:00
|
|
Jesper |
Precis, de "forskare" med tillhörande siffror som motsäger de jag säger är ungefär lika trovärdiga som de "forskare" som hävdar att jorden är max 10000 år gammal. Det går alltid att hitta "forskare" som säger vad som helst pga pengar eller religiös övertygelse.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-16 14:04:00
|
|
Jesper |
Men lyckligtvis är dessa "forskare" i förkrossande minoritet...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-16 14:22:00
|
|
Biff |
Jesper, siffororna ljuger kanske inte. Men tolkningen av dem kan variera.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-16 14:24:00
|
|
Biff |
Ett exempel på detta är att vi enbart får reda på hur många kvinnor som blivit misshandlade, men aldrig hur många män som påstås misshandla kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-16 14:27:00
|
|
boy racer |
Mark Twain, inte Oscar Wilde! jeeesuss...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-16 14:51:00
|
|
anders |
Svar 7: Det skulle ju kunna vara intressant att veta om det handlar om antalet misshandlade kvinnor eller om antalet kvinnomisshandlar också. D v s om samma man/kvinna förkommer flera gånger i statistiken.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-16 15:04:00
|
|
MickeR |
På Svt text-tv igår kunde man läsa att 5 av populationen utsätts för 50 av brotten. Så samma kvinnor och män förekommer således i flera olika anmälningar, både som offer och som gärningsmän om vartannat.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-16 15:30:00
|
|
Oscar |
Hur som tror jag alla håller med om att män är betydligt mer våldsbenägna än kvinnor. Jag tänker på krogvåld, rån fotbollshuliganism. Göteborgskravallerna, nazzivåld, AFA våld, skolgårdsslagsmål mm. Ngn som har en idé om varför det är så?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-16 15:30:00
|
|
anders |
Ok, det är ju faktiskt vad man förväntar sig också.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-16 18:09:00
|
|
Daniel Wijk |
Svar 4: Och dom forskare som håller med dig är lika trovärdiga som en apa i trosor. Så, nu var bäbissvaren kanske över? Det är lustigt att man inte har gjort en riktig undersökning om hur många män som blir misshandlade av sina kvinnor i Sverige istället för att konstatera direkt hur allting är. Väldigt ovetenskapligt tycker jag iallafall. Att fölita sig på Brå är ju inte precis en bra modell.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-16 18:13:00
|
|
Daniel Wijk |
På grunt utav att Brå endast tillhandahåller statistik över hur många anmälningar inom olika områden som har gjorts hos sveriges poliskår. Jag tror inte att kvinnlig pedofili är 10 procent av mäns pedofili heller. Sannolikt är det mer så att 30 procent av pedofilerna är kvinnor. Brå visar ju bara hur många som har orkat rapportera brott och påstådda brott ja, det finns även falskanmälningar, antagligen inte så många iofs.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-16 18:35:00
|
|
Oscar |
Daniel Wijk Svar 14: Så du menar att män som blir rånade eller nedslagna på krogen, eller utsatta för läktarvåld eller nedslagna av en nazzist inte anmäler alla dessa våldsamma kvinnor. Eller är jag bara dum i huvudet som aldrig blivit vittne till kvinnor som slåss i offentliga miljöer. Däremot har jag sett män slåss ett 20:tal ggr.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-16 20:06:00
|
|
Biff |
Oscar, om du följt med i tidigare diskussioner, hade du sett att man inte jämför enstaka krogslagsmål med kontinuerlig misshandel i hemmet. Oavsett kön. Det är två väsenskilda fenomen.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-16 21:07:00
|
|
Nisse |
Svar 3: Min artikel och den rapport ! jag länkar till bygger på hundratals vetenskapliga studier där man frågat kvinnor själva hur mycket de misshandlar partnern. Den som avfärdar siffrorna måste hävda att kvinnorna ljuger. Den kritik som riktats mot den irländska rapporten har avfärdats som felaktig, missvisande och okunnig. Det är alldeles utmärkt att den kritiseras så att argumenten stärks.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-16 21:17:00
|
|
Nisse |
Den som menar att siffrorna är missvisande bör kunna plocka fram en undersökning med en metod som ger bättre resultat. Denne bör dessutom kunna förklara varför regeringen gjorde undersökningen Slagen Dam där man förutsatte att män alltid är förövare och kvinnor alltid offer. Varför vill regeringen och feministerna dölja att män misshandlas?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-17 11:06:00
|
|
Daniel Wijk |
Jag har själv varit vittnet till ett slagsmål en nyårsafton mellan en kille som fått sin kompis nedstucken av en tjej. Jag gjorde förståss det rätta och gick så snabbt jag kunde till polisstationen. Men detta har självklar inget med partnervåld att göra. By the way så fälldes hon hon bl.a brott mot knivlagen och grov misshandel.
|
| |