Inlägg #1: Postat: 2004-11-16 00:00:00
|
Jon Hallqvist |
Givetvis för kopplingen till fascism och hur den inte framgår i offentligheten. Föreställ dig att militären bar Swastikan, och så måste Ohly göra avbön för tidihare idealism. Hyckel, käre vän!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-17 16:06:00
|
Fafner |
Men jösses. nazisterna hade örnar som symbol, och sovjetunionen hade en stjärna i sin symbolik. Vill du hävda amerikarnarnas örnar och stjärnmabanér har kopplingar till nazim och kommunism? För övrigt så såg jag att shintotempel märks ut med savastika i turistkartor över Kyoto. Bara för att någon onskefull organisation har använt en symbol betyder det inte automatiskt att de äger den. Titta t.e.x. på skinnskallarna och den svenska flaggan.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-18 16:59:00
|
Jon Hallqvist |
Nej givetvis, swastikan går tillbaka mycket längre än nazismen och tro det eller ej men den har samma betydelse i alla kulturer den visat sig i. Örnen har samma symboliska innebörd som fågeln fenix och används därför i många vapen. Det jag vill påpeka är helt enkelt den symboliska "innebörden" av dessa symboler. Bara genom att förstå språket förstår man varför de används där de används.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-19 14:52:00
|
Fafner |
Så om liktorknippet symboliserar polismakt/republik enligt uppslagsböcker, vad är då din poäng?
Swastikan betyder fö. så skilda saker som pånyttfödelse/välgångbuddhism, siffran 10000 Kina, el/energi/elkraftverk Europa varför man har kunnat finna symbolen i gamla ASEAs logotyp.
Hur vore det att ta näsan från seince fictionböckerna och faktakolla lite för en gångs skull?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-31 21:42:00
|
Jon Hallqvist |
Vänta nu! Det här hade jag missat! Är inte polismakt synonymt med fascism?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-06-15 23:22:00
|
ArHo |
Denna Jon Hallqvist har inte läst boken "Den tolfte Planeten" utan endast läst lite här och där! Därför finns hans uppgina sakfel med. T.ex Sumererna rike låg i nuvarande Iran och inte Irak. För att tolka bokens innehåll på rätt sätt måste man in på de uppgivna källorna som i sig kan vara lika omfattande att läsa som boken i sig själv om den tolfte Planeten!
|
|