|
Inlägg #1: Postat: 2004-11-15 10:53:00
|
|
Anders igen |
Det jag egentligen stör mig på är det konstiga användadet av hat-begreppet. Många hör verkar tro att "hata" är en synonym till "retar mig på, störs av, ogillar" när det egentligen innebär något helt annat.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-15 11:23:00
|
|
Barn är Gud |
Precis! Ordet HAT har inte här att göra! Och om någon verkligen hatar är det ett tecken på en riktigt sjuk människa som snarast bör söka vård istället för att vräka ur sig sitt sjukdomstillstånd här!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-15 12:06:00
|
|
ll |
Om ska vara helt korrekt är naturligtvis ordet hat fel. Men eftersom det i vardagligt tal används och tolkas som "retar mig på, störs av, ogillar" så borde det ändå få passera som just det. Sandra har ju dessutom utan lycka försökt förklara just det även om förklaringen om ironi kanske inte passar in helt och hållet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-15 12:12:00
|
|
ll |
"Barn är Gud" och kanske fler här bör nog reflektera över sin förmåga att tolka budskap och sin tro på mänskligheten om han/hon verkligen tolkar någon som säger "jag hatar skrikande barn" som att personen VERKLIGEN HATAR barn.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-15 13:24:00
|
|
ratio |
Och hur kan du med bestämdhet säga att personen verkligen inte gör det? Är det inte bättre att bruka ett språk efter vedertagna normer så att inga missförstånd uppstår? Hat blir då just hat och ogillar blir ogillar!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-15 14:06:00
|
|
ll |
ratio... visst är det bättre. Men jag tycker ändå att man måste utgå ifrån att folk skriver saker dom inte menar ibland. Att skriva "jag hatar skrikande barn" måste väl alla förstå att det inte menas ordagrant. Sign. Sektledare skriver till mig: "Du är inte ämnad att leva" -Naturligtvis utagår jag ifrån att personen inte menar det.
Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-15 14:20:00
|
|
ll |
Sedan finns det ju en gråzon mellan hatar och ogillar. Att skriva "jag ogillar skrikande barn" känns ju lite för snällt, eller hur?
Själva definitionen av hat kan ju också variera. Att "hat" är ett sådant oacceptabelt och onämnbart ord är inte heller självklart. Hur kan man egentligen beskriva den "gallfeber" man kan få när vissa föräldrar låter sina barn ohämmat störa andra människor?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-15 14:26:00
|
|
ll |
BETYDELSE: intensiv o. ihållande känsla av ovilja mot ngn l. ngt så att man önskar ondt över l. söker skada l. fördömer föremålet för denna känsla; äv.: stor motvilja, avsky.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-15 14:32:00
|
|
ll |
Antagligen skulle "jag avskyr skrikande barn" vara mer korrekt??? Samtidigt står avskyr som synonym till hatar så man vet aldrig?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-18 12:13:00
|
|
Marlene Karnerfors |
detta har enbart övergått till semantiskt tjafs.
Ytterst tröttsamt när man frångår det artikeln handlar om och övergår till ordklyveri.
|
| |