Inlägg #1: Postat: 2004-11-15 01:05:00
|
Anno Nym |
Ja! Vi har en bild av hur en civiliserat och modernt samhälle ska se ut, och då har vi väst svårt att förena oss med bilden av att man offentligt halshugger homosexuella, hugger händer av snattare och stenar kvinnor. Vi har helt andra värderingar, med ett kristet ursprung. Men förklara för oss varför du ”tillber” det islamska samhället och öser ut hat mot det kristna? Du dömer oss… men aldrig dom.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-15 10:42:00
|
Johannes Jakobsson |
Du förklarade just hela min poäng med några få rader: "Vi har en bild av hur en civiliserat och modernt samhälle ska se ut, och då har vi väst svårt att förena oss med bilden av att man offentligt halshugger homosexuella, hugger händer av snattare och stenar kvinnor. Vi har helt andra värderingar, med ett kristet ursprung."
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-15 10:44:00
|
Johannes Jakobsson |
Sen så var det ju då det här med saklig kritik. Om du menar att jag påstår något, så måste du kunna plocka med dig något citat från det jag skrivit för att backa upp detta, annars så blir det bara ett lösryckt påstående som du själv har hittat på. Du skriver tillber inom citationstecken och att jag öser ut hat mot de kristna? Du läser ju inte det jag skriver utan bestämmer dig redan innan för vad jag tycker. Svårt att diskutera då.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-15 12:28:00
|
Jesper |
Anno Nym: Om du med kristna lagar syftar på innehållet i Bibeln, så bygger vårt samhälle lyckligtvis bara delvis på kristna lagar. Bibeln är fullsmockad med förkastliga värderingar. Det finns förstås många bra saker i den också samt många motsägelser. Länk: skepticsannotatedbible.com
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-15 14:45:00
|
Uno Hansson |
Jag tycker att det är underligt att det är så vanligt att belasta det kristna budskapet med citat från den förkristna bibeln. Redan Jesus modifierade ju själv mängder av regler och traditionenr som reglerade det förkristna samhället. Exempelvis att "öga för öga och tand för tand" ersattes med uppmaningen att "vända den andra kinden till".
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-15 14:54:00
|
Uno Hansson |
På så sätt bröts ju de påtvingande hedersmorden där släktklanerna riskerade att helt utrota varandra. De kunde då börja förhandla istället med hedern i behåll om båda parter var tillräckligt smarta och förutseende.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-16 10:45:00
|
Jesper |
Verkar som jag får väl jag göra lite av jobbet. Kvinnosyn i NT: I Matteus 5:32 menar Jesus att skilsmässa är OK om kvinnan varit otrogen. Att mannen också kan vara otrogen verkar inte intressera honom. I Lukas 2:23 står att förstfödda män är helgade åt Gud. 1:a Korinthierbrevet 11:3 drämmer till med "mannen är kvinnans huvud". Detta är bara några få exempel.
|
|