Inlägg #1: Postat: 2004-11-15 00:49:00
|
Crook |
Att döma ut hela religioner är väl inte vår sak, men när de mest vidriga brott mot mänskliga rättigheter begås i andra religioners namn då tycker jag inte att det är fel av oss om vi skattar oss själva som längre komna och försöker ställa det som är fel till rätta.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-15 01:03:00
|
Anno Nym |
Tyvärr Johannes, vårt västsamhälles ursprung bygger på kristna lagar och kristna värderingar. Därför föll hela din artikel pladask från inledningen. Din tes höll inte längre. För om jag skulle fortsätta att försöka koppla ”förnuft” till detta, skulle man i så fall säga att kristen tro i ett västsamhälle är sunt förnuft. Den tron skulle hjälpa oss att vara lyckliga laglydiga medborgare i vårat land.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-15 11:31:00
|
Havanna Bengtsson |
1/3 Alla länder ser sig själva som ett ideal, tror jag. Öst och väst är som du säger ingen bra indelning. Mellan västländerna finns precis samma problematik, USA t ex ställer sig ofta över oss i Europa och de anser sig ha rätt i de stora politiska frågorna och de tror att de kommit "längre" men se bara på miljöfrågorna och deras enormt underutvecklade inställninng till dem. se 2/3
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-15 11:31:00
|
Karl Nylund |
Det heter "Skjuter sig i foten" eller "Hugger i sten". "Hugger sig i foten" existerar inte som uttryck.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-15 12:33:00
|
JoeHill |
Och vem är du att döma alla?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-15 12:43:00
|
Jesper |
Bibeln och Koranen är båda förlegade texter. Få av de som kallar sig kristna, eller tror sig vara kristna, har verkligen läst Bibeln. Det står massa riktiga sjuka saker i den. För att hitta "guldkornen" se här: Länk: skepticsannotatedbible.com
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-15 13:31:00
|
Lars Nilsson |
Till min förvåning kan jag ge Dig rätt i mycket. Det kan ibland också förtjäna att påpekas att historisk har Islam varit tolerantare mot andra religioner än kristendomen. Som ateist tycker jag Koranen är en väsentligt vidsyntare och mindre fördömande bok än Bibeln. Det kanske säger mer om Bibeln än om Koranen. Det tror jag många ateister håller med mig om utan att för den skull förfalla i något försvar av stening och stympning.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-15 14:17:00
|
Mike |
Så rättssamhället, demokrati och mänskliga rättigheter är bara etnocentriska påhitt av oss trångsynta västerlänningar? Då kan ju FN, Amnesty, Human rights watch, m.fl. gå och dra något gammalt över sig! Det förklarar många av dina artiklar.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-15 14:23:00
|
Bong |
Sedan har vi alla oss som inte vill tillhöra någon religion. Ur min synvinkel är arabvärlden ett mycket sämre alternativ eftersom religionen där påverkar samhället i mycket högre grad.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-15 16:53:00
|
islammedeltid |
Men om man inte gillar västvärlden finns det ju ingen anledning att komma hit och bo och sedan hävda att man hatar allt och alla här! Eller är det bara för bidragens skull som man "står ut"?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-15 19:30:00
|
Björn |
Det verkar som om du sätter likhetstecken mellan mer utvecklad och bättre. Stämmer ofta, men bara om utvecklingen går i positiv riktning vilket jag anser att den gjort i västvärlden. Sverige har inte alltid varit sekulariserat, men är det nu. De muslimskt dominerade länder du syftar på är ännu inte sekulariserade, men islam är i sig inget hinder för att de ska bli det.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-15 19:48:00
|
Jörgen Öhlund |
bra artikel! har tänkt samma sak själv säkert tusen gånger de senaste månaderna, när vi försöker tvinga på andra människor våra egna lösningar som de uppenbarligen inte vill ha. Sen att vi gör det i ekonomiska syften och inte för att vara "snälla" som många vill tro, är ännu värre.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-15 20:21:00
|
Biff |
Visa hellre varför västvärlden INTE är bättre än tredje världen.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-16 00:15:00
|
Mysan! |
Jepp har alltid undrat över varför kvinnor ska dölja sin sexualitet i dessa länder? När ksa vi få se huvuddukar på män och a hålla dom instängda? Hur gör dom när de går på gynundersökning eller föder barn på sjukhus? För att hårddra det lite.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-16 05:15:00
|
En vanlig muslim |
En retlig och bra artikel Johannes. Som du säger, så länge man inte har en djup kännedom om Islam/Koranen kan man aldrig förstå denna klyfta. Man kan inte komma underfund med det utifrån den sk moderna västerländska världsbilden. Det viktigaste enligt Koranen/ Islam är att böja sig för skaparen ty detta liv har ingen betydelse annan än en test inför det eviga livet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-16 10:43:00
|
Hans |
Man kan ju fråga sig varför människor flyr från dessa länder i öst till oss i väst och inte tvärtom.
Vad är egentligen meningen med denna artikel?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-16 16:14:00
|
Lasse P |
Ja, varför ska man diskutera skillnader mellan människor, länder och kulturer? Då kan man ju upptäcka att det faktiskt finns skillnader. Och då kan det bli riktigt jobbigt, för om det finns skillnader kan det ju vara så att något är bättre än något annat. Och så får det väl inte vara? Nej, usch och fy! Allt är ju lika bra! Det är den enda rätta tanken. Kulturrelativism kallas den och är en utmärkt grund för att helt ödelägga en civilisation.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-16 22:31:00
|
Benji |
Johannes: Läs Åsa Welins text "Narcissistiska horor är vad ni är!".
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-16 22:40:00
|
Hugo O |
Ursprungligen är det ingen större skillnad på kristendom och islam. Kristendomen tvingades på reträtt under upplysningen, då kyrkan förlorade kampen både om den världsliga makten och om monopolet på att bestämma hur människor skulle tänka och hur världen skulle se ut. Den utvecklingen har inte skett i den muslimska kulturen.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-11-17 06:52:00
|
Puttefnask |
Var står du själv Johannes? Betraktar du dig som kristen, muslim,agnostiker eller annat? Har du verkligen förstått vad religioner handlar om i praktiken eller vill du bara få ditt lysmäte tillfredställt att intellektualisera och spela anarkist-chic?
|
|