Inlägg #1: Postat: 2004-11-14 22:43:00
|
LOL |
Hehe.Kanske min mamma var en ekorre? Hedningar ar kusligt sig lika i alla tider. Inget nytt under solen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-15 13:20:00
|
Jon Hallqvist |
Det hebreiska ord ur vilket vi fått "Gud" har betydelsen "Gudar" i plural alltså på hebreiska. Likaså säger Gud i skapelseberättelsen "VI skall skapa människan till VÅR avbild" och fortsätter likadant genom hela. Läser man bibeln så ser man ganska fort att den Gud eller Gudar snarare som omnämns inte alls är samma från gång till gång. Varför skulle Gud vilja utrota styggelsen jorden, sen ångra sig och hjälpa Noak och trots sin ånger inte stoppa floden när han ändå har makten?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-16 09:33:00
|
Sunny |
Nej biblens story har jag avfärdat som liten. Antigee är de kristnas Gud Enväldig som de hävdar o därmed ensam ansvar för allt skit. I så fall ingen Gud jag vill ha. Eller så har de fel: han är INTE enväldig o därmed maktlös så varför be till honom?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-16 09:35:00
|
Sunny forts |
Eftersom både judendommen o Islam kommer ifrån samma källa så är det lika illa där. Men gamla testamentet är intressant läsning av många skäl.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-16 13:59:00
|
Jon Hallqvist |
Gamla testamentets Gud är ju onekligen en fysisk gestalt som lägger sig i sin skapelse. Nya testamentets är snarare en benämning på vad vi skulle kalla en allomfattande "energi och medvetenhet" något abstrakt som genomlöper hela universum. Helt olika saker.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-16 19:11:00
|
Sunny |
Det är ju sant. Men den gammeltestamentiske skägg gubben är svår att tro på: däremot är människorna omkring honom ofta karismatiska.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-16 22:55:00
|
Jon Hallqvist |
Fast mammon har visat sig vara något av en Kafka på centralstimulanter, hujeda mig!
|
|