Könsroller medfödda eller förväntade

Inlägg #1: Postat: 2004-11-13 02:03:00
Marcus
Tack!!! ja du ser, ingen förväntade sig att han skulle dansa..... fastätn feministerna så starkt hävdar att det är genom förväntningar man formas.... Det stämmer inte för då skulle han blivit bonde eller i alla fall något lite närmrre sin uppväxt. :-
Inlägg #2: Postat: 2004-11-13 02:04:00
Marcus
Alltså vi formas självklar också genom förväntningar men grunden grundläggs i livmoder
Inlägg #3: Postat: 2004-11-14 11:22:00
InKi
Men okej, varför tog kvinnor helt plötsligt avstånd från sina könsroller och blev feminister? Skedde ett slags mutation i kvinnors livmödrar runt 70-talet? Har Mary Wollstonecrafts mutation avlat av sig och gett anlag för feminism i generna? Många feminister är uppvuxna i extremt traditionella miljöer.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-14 11:26:00
InKi
Jag förstår fortfarande inte vad "formad av våra förväntningar" betyder. Det finns inget socialt som kan forma oss så starkt att vi inte kan ändra på det med viljekraft. Och det finns inga bevis för att det är generna som får oss att ändra uppfattning. Snarare den fria viljan, ökad insikt eller ren och skär protest mot ett förtryckande system.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-14 14:36:00
Marcus
inki _e n d e l_ kvinnor tog avstånd från sina könsroller. Några få i städerna och i Sverige. På andra håll i Italien demostrerade feministerna med högklackat och korta kjolar sminkade till tusen... dom behöll sina könsroller. I dag är bara ca 20 feminister en del av dessa har tagit avstånd från sin könsroll men det är inte fler än dom homosexuella som ändå skulle ha gjort det.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-14 14:40:00
Marcus
Nej det finns inget socialt som kan forma oss så starkt att vi inte kan ändra på det. Det är ju det som är min tes.... men könsrollerna dom är kvar hos alla människor hur mycket man än kämpar emot dem.... hur mycket än bögen försökte bli stratight så behöll han sin fjolliga könsroll livet ut och alla män och kvinnor också..... därför är den med största sanolikhet lika medfödd som könsidentiteten, homo/hetrosexualitetn och går heller därför inte att bota.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-14 14:42:00
Marcus
Många av din feninister som tog avstånd från sina könsroller i Sverige på 70-talet har tagit tillbaka den. Jag var med på denna tiden, jag var med i stora kollektiv där männen bakade bröd och kvinor snickrade... så är det inte längre, det är tillbaka i traditionella könsroller nu.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-14 18:44:00
susanna svensson
Miljöförstöringen med utsläpp av hormoner har lett till ökning av hemafrodism bland fiskar och kräldjur. Förr förra sommaren fick min son en gädda med fullt utveclad mjölke och rom dessutom inte under den normala lektiden.Det kanske leder till nått liknande hos människan. Om några generationer kanske det inte finns några heterosexuella länmgre och människosläktet dör ut.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-15 12:58:00
InKi
Susanna Svensson: Du skojar? :
Inlägg #10: Postat: 2004-11-15 20:39:00
Marcus
Jag tror inte hon skojar... det där har jag läst om också... p-piller ställer till det. Hormonet går ut med avföringen och hamnar i naturen... och skapar dessa fiskar.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-16 05:21:00
susanna.svensson
Reningsverken klarar inte av att ta bort hormonrester i vattnet. Det är inte bara p piller som är boven utan även andra kemikalier som fungerar ungefär som hormoner. Vem vet katolska kyrkan kanske visar sig ha rätt i sin kamp mot preventivmedel, men det är inte gud som säger ifrån utan naturen fast gud och naturen kanske egentligen är samma sak.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-19 14:33:00
Jörgen
InKi svar 3: "Många feminister är uppvuxna i extremt traditionella miljöer." Men det är ju precis det som Marcus säger. Väldigt många människo, t ex balettdansare, homosexuella och FEMINISTER, blir detta TROTS samhällets förväntningar. Inte PGA förväntningarna, som feministerna hävdar.
Laddar...