Inlägg #1: Postat: 2004-11-12 20:36:00
|
Michael Ståhlberg |
Bruce döptes om till Brenda och fick en konstgjord vagina. Ändå kände han hela tiden att han inte var en flicka. Nåt var fel och som tonåring fick han veta varför.
Han försökte anpassa sig till en manlig identitet, gifte sig, och i år tog han sitt liv.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-12 20:36:00
|
Michael Ståhlberg |
I en dokumentär om honom på Discovery visade man via datortomografi på råttfoster, hur ett visst hormon fanns i större mängd i en viss del av hjärnan hos hanråttorna, men inte alls i samma utsträckning hos honråttorna.
Länk: spectator.org
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-12 21:19:00
|
David Högberg |
Men menar verkligen vissa falanger av feminismen att eftersom könsroller är konstruerade så skulle pojkar kunna uppfostras till flickor och inte må dåligt av det så vida de aldrig fick sanningen avslöjad?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-12 21:26:00
|
David Högberg |
Det feminismen vänder sig mot, så vitt jag har förstått det, är påtvingade könsroller som får människor att känna sig obekväma på något sätt. Det är väl egentligen ingenting biologiska skillnader mellan könen har med att göra?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-12 22:04:00
|
Michael Ståhlberg |
Hm. I så fall är feminismen dålig på att förklarar vad du förklarar bra.
I din tolkning är jag feminist, fast jag tycker det är mer korrekt att kalla mig individualist!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-13 05:25:00
|
susanna s |
Det värsta är att den där typen av operationer görs fortfarande på barn med hemafroditiska drag. De operaras om till det kön som läkarna tycker överväger. I USA finns en proteströrelse där människor som fötts med missbildade könsorgan startat en proteströrelse mot denna behandlingmetod. De menar att operationen ska väntas med tills att man når puberteten och vet vilken sexualitet man har och vilken könidentitet man känner sig som.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-13 18:39:00
|
JoeHill |
Tyvärr har de som föds med dessa missbildningar en mycket ökad cancerrisk om inte opereras efter födseln.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-15 08:43:00
|
Mia Sjögren |
Könsroll och könsidentitet är inte samma sak.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-15 13:54:00
|
Chris.X |
Mia: Tja, jag vill påstå att de visst hänger ihop. Varför finns det annars saker som man benämner som "typiskt manliga" eller "typiskt kvinnliga"? Självklart finns det "manliga kvinnor" och "kvinnliga män", men det är undantag, precis som det finns med allt annat.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-15 21:46:00
|
kim |
man skulle väl kunna säga att könsidentitet handlar om huruvida du känner dig som en man eller kvinna, något som du kan göra oberoende av ex. i vilken tidsepok du är född. vad som ingår i könsrollen däremot är olika beroende på social kontext kultur, tid etc.. könsidentiteten och könsrollen matchar för de flesta. fast inte alltid.
|
|