Tack Göran!

Inlägg #1: Postat: 2004-11-11 15:05:00
EJ
Intressant, verkligen - kan du förklara lite hur sakkunskaper medför fascism?

Det är givetvis inte en nödvändig förutsättning, med de sakkunniga som finns inom departementen, men med nuvarande förakt för yrkespolitiker har jag svårt att se det felaktiga i att pröva något nytt?

De fascistoida tendenserna är jag inte så orolig för...
Inlägg #2: Postat: 2004-11-11 15:09:00
EJ
Medan du ändå är igång kanske du också kan förklara hur det eviga återanvändadet av socialdemokratiska yrkespolitiker kan kallas något annat än en meritokrati? Utom då möjligen att kandidaternas meriter lyser med sin frånvaro...?
Inlägg #3: Postat: 2004-11-11 15:16:00
Daniel
Det skall fan vara i Sverige man får höra någon klaga på en artikel som efterfrågar lämplig kompetens hos ministrar ... suck.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-11 15:39:00
Per W
Chefer för departement ska i första hand vara bra ledare, förhandlare och fingertoppskänsliga politiker.
Se hur det gick när vi hade ekonomen Anne Wibble som finansminister och professorn Staffan Burenstam-Linder som handelsminister.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-11 15:48:00
bärnson
Ok, så här är det: meritokrati innebär att den som har mest kunskaper i ett ämne är den som är bäst lämpad att styra. Problemet med det ligger i vem som ska bestämma vilken kunskap som är den rätta.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-11 15:48:00
bärnson
i Rumänien ansåg chauchesko att han med sin vetenskapliga kommunism var bäst skickad att styra. Och han kunde inte ifrågasättas eftersom han byggde sitt styrande på "vetenskapliga sanningar". Det är ministrarnas jobb att styra med olika experter till hjälp och stöd. Inte tvärt om.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-11 15:53:00
bärnson
De styrande ska vara folkvalda, inte tillsatta för att de har någon slags högre kunskap, eftersom kunskaper, liksom sanningar, förändras över tiden...
Inlägg #8: Postat: 2004-11-11 16:30:00
Per W
Håller med.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-11 16:53:00
urok
Håller också med. Men anledningen till att meritokrati kan sägas vara nära besläktad med fascism är att den ju genom sin grundsyn på att det finns någon som är objektivt BÄST lämpad att styra. Och det synsättet är inte förenligt med någon form av demokrati. Konsekvensen blir då också att en komplett nolla som G W Bush kan bli vald till president, något som man kan beklaga ur politisk synvinkel om man så tycker men knappast ur demokratisk.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-11 16:58:00
urok
Dessutom herrar kompetens-kramare så har regeringen en fullblodsprofessor verksam inom sitt eget område. Det är upp till er att avgöra om Lena Sommestad, miljöminister, verkligen gör ett så fantastiskt mycket bättre jobb än övriga ministrar. Och när ni tänkt färdigt kan ni lufta era slutsatser i riksdagsvalet 2006. Givetvis under förutsättning att ni har åldern inne då.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-11 17:24:00
XW
Bra debatt! Bottom line är nog att om utnämningsmakten ligger i en och samma persons händer för länge så blir gruppen intellektuellt utarmad och inavlad. Ingen minister idag är i närheten av att vara briljant och karismatisk. Eller sakkunnig. Låt de borgerliga köra staten i botten en gång till så att vi får en nystart, m a o.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-11 18:19:00
D.E
Ja fy tusan om kompetens skulle anses lämpligt! Vad skulle bli nästa steg? Att det skulle löna sig att utbilda sig? Att arbete istället för att ta bidrag vore en bra affär? Tänk vilken hemsk värld det vore...
Inlägg #13: Postat: 2004-11-11 18:24:00
Per Lindgren
Svar till 3:
Du tog orden ur munnen på mig.
Svar till bärnson: Bla bla bla... Att sätta människor med viss kunskap inom respektive ämne på respektive ministerpost är väl rimligt. Det man gör nu är att ta människor för deras "nyfikenhet" som i Pagrotskys fall. Jag är väldigt nyfiken av mig. Får jag bli....eeeem.... Ja, nu vet jag! Kan inte jag få bli näringslivsminister.
Det är inte charader, det är en regering som ska formas för helvete!
Inlägg #14: Postat: 2004-11-11 18:29:00
EJ
Bärnson: Som om inte folks smak för folkvalda förändras över tiden? Någon som folk röstar in i riksdagen idag kanske de nu inte automatiskt, via diverse olika poster vill ha som landhövding om 25 år, när han/hon är "uttjänt"?
Inlägg #15: Postat: 2004-11-11 18:33:00
EJ
Bärnson: Håller i stort sett med om dina invändningar mot meritokrati som företeelse, men det är inte det som är det sannolika alternativet till dagens ordning.

Som det är nu så är det det socialdemokratiska etablissemanget som bedriver en ganska typisk meritokrati, med sig själv som referensram.
Inlägg #16: Postat: 2004-11-11 18:37:00
EJ
Tilläggas bör att jag väl inte främst är kritisk mot våra ministrars lämplighet, även om en och annan väl inte varit lysande bortsett nu från politisk övertygelse, som inte har så mycket med denna sak att göra

Värre är det på andra höga poster som inte granskas lika hårt: generaldirektörer, landshövdingar och andra viktiga poster som ofta verkar delas ut mest som presenter.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-17 08:10:00
Svenne
Själv tycker jag att vi har för MÅNGA personer med "rätt" bakgrund, "rätt" utbildning etc på styrande positioner. Vi har i det här landet något som kallas representativ demokrati. Slå upp det och begrunda vad det innebär för t ex en regerings sammansättning.
Jag skulle bli skitglad om Persson hade modet att plocka t ex en ensamstående mamma med invandrarbakgrund från Rinkeby och sätta henne på någon tung post i regeringen. För att få lite verklighetsförankring menar jag.
Laddar...