Inlägg #1: Postat: 2004-11-11 09:45:00
|
Michael Lundahl |
Sedan är det förvisso skillnad på att skriva Sås-artikel och att skriva bok. I en bok så har läsaren mer tid. Men ändå, du vinner på att försöka göra texten mer kompakt och kärnfull.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-11 09:48:00
|
Michael Lundahl |
Om metodiken: Argumentationen känns väldigt... lös. Du har en stil som inte riktigt känns som att den står förankrad på säker grund. Du har ett resonemang som *låter* sammanhängande och konsekvent... men var finns grunden? Du utgår hela tiden från vad du själv tycker och anser... "opinions are like assholes... everybodys got one". Du är inte särskilt övetygand eom att det är just *du* och *din* åsikt som är rätt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-11 09:50:00
|
Michael Lundahl |
För just det här kapitlet i boken så borde du undersöka queer-teori noggrannare. Detta därför att just nu uppfinner du hjulet medan queer-teoretikerna bränner omkring på lågprofildäck. Inom queer finns stark och hållbar kritik mot radikalfeminism just eftersom den utgår från vita heterosexuella medelklasskvinnor.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-11 09:53:00
|
Michael Lundahl |
Om budskapet: "Feminism är fel därför att den hävdar att vi formas in i könsrollerna". Detta påstående är omtritt redan inom de olika feminismerna. Återigen uppfinner du hjulet igen och tror att du kommit med något nytt och revolutionerande. Get on with the program säger jag bara. Dessutom är din analys felaktig därför att du extrapolerar från bögarna ut till *hela* befolkningen. Sådant är ogiltigt resonerande.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-11 09:55:00
|
Michael Lundahl |
Detta därför att du förutsätter att bara för att vissa människor en del bögar i det här fallet inte formar sig efter den könsroll som "förväntas" så gör *ingen* människa göra det. Detta är ett vagt påstående därför att du vet inte hur påverkbara icke-bögarna är.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-11 09:58:00
|
Michael Lundahl |
Sammanfattning: För många ord, kritik som inte har någon solid förankring, kritik som redan har sagts bättre, ej rent satslogiskt solitt resonemang å grund av felaktig extrapolering, väl tillrättalagd slutsats som passar en förutbestämd åsikt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-11 09:59:00
|
Michael Lundahl |
Kan också nämna återigen att en hel del av de fel du begår speciellt det jag nämner i Svar 2 och Svar 4 är fel som är väldigt vanligt förekommande hos vissa feminister.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-11 10:11:00
|
Michael Lundahl |
Måste också tillägga att *om* ditt sista stycke hade varit sant så hade du kommit med en revolutionerande slutsats som skulle avslutat en väldigt lång debatt. Och du får ursäkta Marcus, men så djävla bra är du inte att du vet bättre än *alla* de som diskuerat detta så länge. Ödmjukhet och självkritik är *inte* din starka sida. "Kill your darlings" är något du är i desperat behov av att tillämpa.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-11 10:18:00
|
Lasse P |
Det är väl fan så mycket bättre med en artikel som är lite för lång än 25 artiklar med samma innehåll. Som magister Lundahls egna. Eller?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-11 10:23:00
|
Karin |
Tack Michael Lundahl!
Precis vad jag efterlyste i detta sammanhanget!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-11 11:09:00
|
Michael Lundahl |
Lasse P: Bättre med 25 korta kärnfulla artiklar med olika perpsktiv på huvudfrågan än 25 långa, svamlande och luftfyllda artiklar med olika perspektiv på huvudfrågan.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-11 14:49:00
|
Biff |
Själv tycker jag att du skriver lite för torrt och blåblodigt Michael, lite för lite "känsla" så att säga. I övrigt bör man inte heller låta Queer komma undan okritiserad. Man ska ta det väldigt lungt med påståenden som att sexuelteten och beteendet är sociala konstruktioner. Tänk på att Foucault själv var bög. Queerteorin är i själva verket alldeles för banal för att kunna beskriva människan.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-11 14:52:00
|
Biff |
Queerteroretikerna uppfinner så att säga hjulet igen, medan anknytningsteoretikerna fräser omkring på lågprofildäck...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-11 15:01:00
|
Michael Lundahl |
Biff: Måhända att jag är "torr". Men erfarenhet pekar på när artiklar är så här långa så är det inte särskilt roliga att läsa, vare sig det är passionerade eller inte. Dessutom är Marcus rätt torr han med. Vidare har jag inte hävdat att Queer är en perfekt teori. Men om Marcus vill hämta inspiration till argument kan han göra det därifrån istället för att uppfinna allt från början.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-11 15:23:00
|
Biff |
Michael, det skulle vara intressant att läsa vad du förspråkar för teorier. Du anser dig ju vara feminist, men dina artiklar innehåller bara kritik mot feminismen. Det finns korkade och smarta feminismer, menar du, och de smarta får aldrig föra sin talan i massmedia. Inte ens Queer anser du vara perfekt. Får man önska en artikel som beskriver vilka feministiska åsikter du tycker är korrekta?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-11 15:36:00
|
Marcus |
Michael Lundahl. Jag är inte intresserad av din kritik jag ber dig därför i forsättningen att undvika att kommentera mina artiklar.
Jag orkar och vill inte ha så mycket skitsnack på en och samma gång och jag är inte du och jag hålller inte med dig.
Har du aldrig lärt dig att kritik ger man genom att först ge beröm.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-11 15:38:00
|
Marcus |
Michael Jag UPPMANAR DIG härmed att alltså inte skriva fler kommentarer till mig.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-11 15:40:00
|
Marcus |
Jag orkar helt enkelt inte argumentera med dig när du står så långt i från mig och för att du hela tiden har den där känslan av att ge igen för gammal ost. Inte ett vänligt ord, bara hård kall. Jag vill inte ha det, du får bli en bättre människa först.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-11 17:39:00
|
pUs |
Michael; Jag tycker väl kanske att du kräver lite väl mycket i svar 8... jag tror inte att Marcus anser sig ha löst en gåta som ingen löst innan honom, och jag tvivlar på att du begär det av vare sig någon annan sourzeskribents alster eller dina egna. Det blir ett ganska bamsigt kriterium om man ska uppskatta något här.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-11-11 17:41:00
|
pUs |
Artikeln tar trots allt upp det intressanta fenomenet att det från otroligt konservativa och / eller machobetonade miljöer kan växa upp homosexuella unga män, trots yttre stimuli som gör allt för att kväva såna tendenser.
|
|