Könsroller medfödda eller förväntade

Inlägg #1: Postat: 2004-11-11 11:50:00
Mia Sjögren
Vad som räknas som kvinnligt respektive manligt skiljer sig mycket mellan olika kulturer och tidsepoker. Hur förklarar du det?
Inlägg #2: Postat: 2004-11-11 12:12:00
Marcus
Nej jag skriver också att alla inte känner igen sig, men det finns ungefär miljoner kvinnor i sverige som älskar att göra saker som män tycker är totalt ointressant och män som älskar att göra saker som kvinnor tycker är supertråkigt. Traditionella saker
Inlägg #3: Postat: 2004-11-11 12:14:00
Marcus
Konsekvenserna skiljer sig lite mellan kulturer och tidepoker. Men mannens sätt att se allt i objekt och kvinnans sätt att se det mesta i relationer är tidlöst.. Detta är en av dom saker som jag skulle vilja utvecka här, men det kräver nya artiklar.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-11 12:15:00
Marcus
Kodordet är när du inte känner igen dig: Dom flesta men inte alla.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-11 13:57:00
Solen
Är det inte så att fjollorna överdriver det de TROR har med den kvinnliga könsrollen att göra? Transor gör det också. De är mer "kvinnliga" än alla kvinnor jag nånsin har mött. Vilket visar att själva fjolleriet är ett val, men inte läggningen. Det är en jargong de väljer helt enkelt.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-11 15:22:00
Marcus
Nej ... för fjolleriet speglar minsta lilla detalj även sådana detaljer som riktigt bra skådespelare skulle ha problem med att spela, det genosyrar hela individen.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-11 15:32:00
Mia Sjögren till Marcus
Jag håller inte med dig alls. Att det du kallar "traditionellt kvinnligt" skulle vara tidlöst är inte alls sant och det skiljer sig inte heller "lite" mellan olika kulturer - tvärtom! Du borde nog läsa på lite och inte tro att det DU ser är hela sanningen. Ang. svar 4: Min abstraktionsförmåga går lite längre än så...
Inlägg #8: Postat: 2004-11-11 23:44:00
Marcus
Du kanske helt enkelt inte har förstått vad jag menar med traditionellt kvinligt, och traditionellt manligt. Det handlar om ett synsätt och ett beteende som går som en röd tråd genom 170.000 år tillbaka. och JAAAAA jag är påläst! Samma röda tråd går föresten igenom alla djurarter, apor, tigrar lejon, av tradition så jagar lejonhonorna i Lejonflocken.
Inlägg #9: Postat: 2004-11-11 23:44:00
Marcus
Av tradition så sjunger hanan i vissa fågerarter men inte honan. Det finns liknande mekanismer i människodjurets könsroller. Att du sen är för blind för att se det tar inte bort faktumet att det är så......
Inlägg #10: Postat: 2004-11-11 23:52:00
Marcus
Dessa mekanismer skapar konsekvenser.... dessa konsekvenser är tex knyplade gardiner. Varför det är så är ganska svår att förklarar för en person som verkligen inte är öppen och ödmjuk. Och jag upplever därför itne att du kommer att hålla med mig. Men Likväl så har jag rätt.... Ingen höll med Galilei om att jorden var rund och att den kretsar kring solen, men likväl så hade han rätt.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-11 23:53:00
marcus
Det spelar därför egentligen ingen roll om jag övertygar dig eller inte.....
Inlägg #12: Postat: 2004-11-12 08:55:00
Mia till Marcus
Du kan se vad jag skrivit under Karins länk. Det känns lite som att du helt enkelt inte vill veta av oss som inte delar dina uppfattningar här. Du anser att jag inte är öppen och ödmjuk för att jag inte tycker som du. Ok, men du visar vad du går för.
Inlägg #13: Postat: 2004-11-14 18:49:00
Marcus
Jag vet tyvärr inte vad du har för uppfattning för du har inte pressenterat den dur har bara frågat mig om mina källor. Det är inte jag som inte rä öppen.
Laddar...