|
Inlägg #1: Postat: 2004-11-10 20:33:00
|
|
Tomas |
Om feminism handlar om lika rättigheter så kan feminsterna lägga ner direkt. Kvinnor har faktiskt fler rättigheter än män b l a lagstadgade fördelar i vårdnadstvister emedan män har fler skyldigheter än kvinnor bl a värnplikten.
Om du inte tror mig får du gärna nämna en rättighet som män har men som inte kvinnor har, eller en skyldighet som kvinnor har men som inte män har.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-10 20:44:00
|
|
Jesper |
Lika rättigheter i både teori och praktik, inte bara lagstifning alltså. Men jag är helt överens om att lagstiftningen ska vara lika både vad det gäller rättigheter och skyldigheter. Värnplikt för kvinnor alltså, om vi nu ska behålla värnplikten.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-10 20:57:00
|
|
susanna s |
Alla genustroende tokfeminister borde läsa född pojke fostrad till flicka av John Colapinto.
Kan nån feminist svara mig varför det anses diskriminerade att fråga en kvinna som söker jobb om hon tänker skaffa barn, men inte att sätta ut som krav för anställning att en man ska ha fullgjort värnplikten?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-10 20:58:00
|
|
Tomas |
Rättvisa i praktiken? Män döms oftare och i snitt till längre fängelsestraff för samma typ av brott jämfört med kvinnor. En åtalad man löper alltså större risk att bli fälld och om han blir det riskerar han längre fängelsestraff. Så ser den svenska rättvisan ut men den bilden skildras knappast i svensk media.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-10 21:42:00
|
|
Biff |
Jesper, vad är en "praktisk rättighet"?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-10 21:57:00
|
|
Marcus |
Feminism är inget entydigt begrepp, men det är ett entydigt och ojämställt ord men jämställdhet är desto mer entydigt och därför mycket bättre ord. Jämställdhet är dessutom ett mycket mer jämställt ord än feminism
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-10 23:33:00
|
|
Lasse P |
Hur fan kan någon tro att feminism handlar om jämställdhet? När hörde någon senast en feminist prata om jämställdhet? Trettio år sedan. Försök fatta att dagens svenska feminism ENBART handlar om att skaffa jobb åt en minimal grupp elitfeminister inom politik och media. Sadism är heller inget entydigt begrepp. Det är inte bra för det. Samma sak med kommunism.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-11 01:21:00
|
|
Marcus |
Precis min åsikt. Feminism handlar inte om jämställdhet utan om kvinnomakt..... speciellt Gudrun Scyman är väldigt kåt på makt, annars hade hon lämnat riksdagen när hon blev kickad som partiledare....
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-11 10:08:00
|
|
Karin |
Alla som är något pålästa vet att feminism handlar om jämställdhet! Det finns tyvärr extremfeminismer som motbevisar detta, samtidigt som själva ordet är otroligt missvisande. Begreppet feminism är blasé och jag anser att man borde byta ut termen mot HUMANISM, för det är det det handlar om.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-11 10:14:00
|
|
Lasse P |
Jaha! Påläst! På baksidan av en mjölkkartong då, eller? Det är ju självklart på den nivån man rör sig om man börjar med att hävda att feminism handlar om jämställdhet och sedan, tre rader senare, ändrar sig och vill byta ut själva begreppet! När du är hungrig kallar du det du vill äta ibland för mat och ibland för dryck? Kallar du svart för vitt när humöret faller på?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-11 15:09:00
|
|
Marcus |
Karin det är bara att göra!! Jag kallar mig inte feminist men jag är för jämställdhet. Kalla dig Equalist eller Jämställdhetist eller jämställdhetsträvare eller humanist om du vill... Då hjälper du till att få bort feminismen!! och det är det vi vill.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-11 15:10:00
|
|
Marcus |
Alla som är pålästa om komunismen vet att det egentligen handlar om att alla skall få det bra... men alla som har upplevt komunismen vet att så blev inte fallet. Karin det är skillnad på teori och praktik. Feminismen är ojämställd och skadlig.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-11 15:45:00
|
|
Mia Sjögren till Jesper |
De där lagstadgade fördelarna vid vårdnadstvister undrar jag var du fått ifrån??
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-11 17:16:00
|
|
pUs |
Dom är inte lagstadgade. Däremot är det nära nog norm eller praxis i praktiken. Vilket du nog mycket väl vet, Mia Sjögren. Löneskillnader beroende av kön är inte heller lagstadgade, men jag skulle tro att du ogillar dom lika starkt för det.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-11 21:52:00
|
|
Jesper till Mia Sjögren |
Nu vände du dig nog till fel person...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-16 19:18:00
|
|
Christer H |
Svar13, Enligt lagen om allmäna barnbidrag 1947:529 skall barnbidrag vid delad vårdnad utgå till mamman... denna lag gynnar kvinnor tex vid tvister Mvh CH
|
| |