Inlägg #1: Postat: 2004-11-10 16:14:00
|
Anna Drangel |
Jodå, Tomas visst vet jag det. Och visst har jag läst Moberg. Men efter att ha varit i USA ett tiotal gånger, vet jag också att många amerikaner är lite stockkonservativa och blurriga när det gäller sin syn på omvärlden.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-10 16:16:00
|
Anna Drangel |
Men så finns det ett frihetsbegrepp som dom prisar otroligt högt - och som kan kännas lockande för en hårt arbetande svensk - visst kan jag hålla med om det.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-10 18:03:00
|
Tomas |
Svensken tittar gärna över axeln för att se hur grannen har det, om han har köpt en ny bil och vart han isf kan ha fått de pengarna ifrån!! När sedan svensken tittar på USA övergår avundssjukan till ett brinnande hat, han har aldrig sett maken till fräckhet?! Emedan amerikanen hellre ser till sitt eget men samtidigt förundras över hur andra kan vara så fördömande mot honom.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-11 08:05:00
|
Anna Drangel |
Att prisa individen och det materiella - jag det är väl USA i ett nötskal...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-11 09:47:00
|
Tomas |
Och du menar alltså att det skulle vara något fel i att prisa individen och individens rättigheter? Om respekten för individen hade varit större i Sverige hade de uttalanden Schyman & Co. bjuder på fallit direkt ner i den soptipp där de hör hemma, istället för att stötas och blötas i månader.
|
|