|
Inlägg #1: Postat: 2004-11-08 22:33:00
|
|
Tomas |
Coolt att vara uppkäftig mot psykiskt störda människor. Vad är nästa steg, att driva med handikappade??
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-09 16:34:00
|
|
Anna Drangel |
Jag läste inte den som ett angrepp på psykiskt störda människor alls!??
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-09 18:18:00
|
|
Tomas |
Detta är väl essensen från hennes spya på dessa människor: "Jag betackar mig Behåll era sjuka liv för er själva och låt mig slippa skiten" Hur menar du att detta inte är att racka ner på dessa psykiskt störda människor, allvarligt?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-09 21:44:00
|
|
Anna Drangel |
Jag kanske läste texten för snabbt Tomas, men vad i texten får dig att dra paralleller med psykiskt störda?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-09 22:03:00
|
|
? |
Jag tror ni definierar begreppet narcissister olika. Tror inte att Åsa har särskilt bra koll på vad en narcissist är heller.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-09 23:43:00
|
|
Tomas |
Svar till 4: Åsa skriver i inledningen till sin dikt: "Det mest karaktäristiska för den narcissistiskapersonlighetsproblematiken är den paradoxala klyvningen mellan två motsatta självbilder, en grandios och en skamfylld, hatisk..." Detta är en alldeles korrekt beskrivning av en psykiskt störning som i runda slängar drabbar 0,5 av befolkningen. Resten av dikten handlar sedan om att smula sönder, spy på och visa allmänt avsky mot personer med denna typ av störning.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-09 23:49:00
|
|
Tomas |
Svar 5: Hennes defintion av narcissism är helt oklanderlig, men uppenbarligen förstår hon inte att det är en tragisk störning som driver människor i fördärvet. Vore intressant att höra vad Åsa själv har att säga om saken.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-10 12:35:00
|
|
Åsa |
Tomas- Jag skiljer på ett narcissistiskt beteende och en narcissistisk personlighetsstörning.
Det jag tar upp i min text är detta vidriga beteende, inte ett påhopp på psykiskt störda människor och för den delen, vem har rätt att döma? Jag hamnar i såfall under denna eminenta "titel" själv.
Detta är mina tankar och mitt uttryck, alla gör vi vår egen tolkning.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-10 13:20:00
|
|
Tomas |
Nej, du skiljer inte på narcissistiskt beteende och en narcissistisk personlighetstörning vilket i praktiken är samma sak - enda skillnaden är en diagnos av en psykolog. Jag har läst din dikt flera gånger nu och ingenstans står det att läsa. Men även om det är din intention att hålla isär dessa båda begrepp tycker jag ändå att din dikt är ett lågvattenmärke. Man kallar helt enkelt inte folk för CP, DAMP, MBD, ADHD, Borderliner, Mongo etc.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-10 13:31:00
|
|
Tomas |
Narcissism hör barndomen till, 3- 4-åringar kan vara fullgoda narcissister, men sedan införlivas det självgoda och det dåliga i barnet vilket gör att det kan tackla omgivningen på balanserat sätt. Vuxna med ett narcissiskt beteende är helt enkelt störda individer som behöver hjälp för att inte driva sig själv och andra i fördärvet. Så utifrån dessa premisser tycker jag däför att din dikt är omogen och destruktiv. Uitfrån rent konstnärliga premisser kanske jag gör fel i att döma ut din dikt.
|
| |