Äckliga fördomar flödar

Inlägg #1: Postat: 2004-11-08 21:30:00
Linda
Sandra, ledsen om min text är otydlig... vill visa att fördomar förekommer i alla grupper, att de anses lika "ok" i vilka forum de än förekommer - och att de får stå oemotsagda av någon j-vla anledning. Jag valde att belysa det här fallet nära mig själv, mycket på grund av att det visar på flera olika slags fördomar och andra otrevligheter. Ha det!
Inlägg #2: Postat: 2004-11-08 21:42:00
Doris
Din text är inte otydlig. "Ett samtal mellan lågutbildade och fullkomligt enfaldiga individer" Det är glasklart vad du menar och tycker. Och din naiva bortförklaring om att fördomar förekommer i alla grupper. Vilken värld har du levt i?
Inlägg #3: Postat: 2004-11-08 21:46:00
Josef
Linda, är det inte okey att ha åsikter om andra kulturer? Om nu kvinnans roll i hemmet i deras kultur är annorlunda än i våran egen, då är det väl ingen fördom att prata om det?
Inlägg #4: Postat: 2004-11-08 21:51:00
Daniel Wijk
Det är klart att fördommar finns i alla människor. hur tusan skulle vi bemöta folk som vi inte träffat innan då? Om en kompis presenterar dig för en av sina kompisar så antar du från början att personen är okay eftersom din kompis tydligen tycker det. Fördom.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-09 02:41:00
Daniel Wijk
Däremot är ju folk som innehar fördommar som säger att folk är mindre värda eller rent utsagt onda bara för att dessa komemr från en annan kultur självklart helt vridna.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-09 10:21:00
Josef
Daniel Wijk, vart vill du komma? Du är väldigt flummig just nu... vad ska du skriva härnäst? En motsatt svar5 tycks gälla för en drös människor som är invandringsförespråkare som också har en svenskfientlig inställning i grunden. Dvs att människor från andra kulturer är mer värda och godare än dom i vår egen kultur. Lindas artikel luktar svenskfientlighet lång väg.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-09 17:16:00
Linda
Doris, läs hela texten. Och om du redan gjort det, läs den igen.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-09 18:38:00
Doris
Linda, jag har läst om din text. Får jag ställa den blygsamma frågan varför du rådde mig att läsa om texten?
Inlägg #9: Postat: 2004-11-09 20:14:00
Johan
Josef, jag uppfattade artikeln som kritisk mot dem som genom ogrundade spekulationer sprider fördomar. För mig är det inte synonymt med att vara svensk. Att du tycker Lindas artikel luktar svenskfientlighet får mig att reagera. Den tolkning som du beskriver i svar6 skiljer sig från hur jag tolkade artikeln.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-09 20:58:00
Josef
Johan, måste jag ta ett udrag ur artikeln? Varför skriver hon detta "Jag vill inte tro att detta är vad Nemas barn, som de svenskar de är, kommer att utsättas för i sitt fortsatta liv i Sverige men jag är rädd att det är just vad som kommer att ske.". Här dömer hon ut hela svenska folket.
Inlägg #11: Postat: 2007-07-12 03:13:00
Japhy
Mne nu har jag förstått att Linda bara tycker synd om Nema, stackars Nema, stackars Nema som har det så svårt och inte blir tagen på allvar av systemet. Ja, livet är svårt. Hon får säkert hemhjälp av Mona Sahlin.
Laddar...