Vad sägs om kåt, tacksam och glad?

Inlägg #1: Postat: 2004-11-08 16:46:00
Anna Drangel
Mats, visst finns det många män som betett sig som svin; våldtagit och förnedrat, men man ska inte dra alla över en kam. Det finns otroligt många trevliga män. Liksom att det finns många elaka kvinnor. Men när vi diskuterar feminism så anser jag grundtemat om jämställdhet vara det viktigaste. Och det skriver jag under - kalla mig dum eller inte...
Inlägg #2: Postat: 2004-11-08 18:34:00
Mats L
Feminism och jämställdhet är olika frågor. Din artikel skrapar inte ens på ytan, Anna. Man kan inte vara för eller emot feminismen utan att förhålla sig till åsikten om patrirarkatets existens. Feminismen vi har här lever kring antagandet om mannens överordning. Så länge den gör det är det en ideologi bland andra som hävdar att de är för jämställdhet. I praktiken är det en hatlära.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-08 21:56:00
Anna Drangel
Hatlära får stå för dig isåfall Mats!
Inlägg #4: Postat: 2004-11-09 16:10:00
Mats L
Som sagt: Man kan inte förhålla sig till feminismen vi lever med utan att förhålla sig till patirarkatet. Du glömde helt enkelt att ta upp det?
Inlägg #5: Postat: 2004-11-09 23:57:00
Sara
Mats, förklara det där med hatlära för mig. Ge exempel. Hur många gånger ska man som feminist behöva säga att man inte hatar män? Det här hatdiskussionen känns inte så konstruktiv.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-10 16:53:00
Mats L
En lära som förkunnar att män i alla tider och samhällen förtryck kvinnor är en hatlära. Det är en dålig generalisering helt enkelt. Den ger extremister en arena. Eftersom om man lyckas sälja sig som underordnad grupp höjer man retoriken som får användas mot "förtryckarna". Det är därför manshatet är politiskt korrekt. Det är därför man får uttrycka sig om män på ett sätt som man inte får uttrycka sig om någon annan grupp. Lev och lär Sara.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-10 16:55:00
Mats L
Det spelar ingen roll om man säger att man inte hatar män. Om man samtidigt på grund av dumhet eller annat ansluter sig till den feministiska förklaringsmodellen vilken är manshat i sig själv.
Laddar...