Våld mot kvinna eller man?

Inlägg #1: Postat: 2004-11-08 10:15:00
Marcus
Tror du att det gör mindre ont för att man är ensam om att bli utsatt för våldet? MAn brukar säga att ju ensamare man är desto värre är det, detstor mer psykande är det... Desto viktigare att ta upp det!!
Inlägg #2: Postat: 2004-11-09 16:12:00
D.E
"MEN män blir i mycket mindre utsträckning slagna av sina fruar/flickvänner/älskarinnor/sambosetc än vice versa."
Har du något bevis som stryker detta? Internationella undersökningar ifrågasätter ju just det och jag vet att det snarare är tvärtom i min bekantskapskrets....
Inlägg #3: Postat: 2004-11-11 23:09:00
julia
till marcus: jag tror självklart inte att det gör mindre ont att bli slagen, kränkt, misshandlad eller våldtagen bara för att man är ensam om det, snarare tvärtom, och som jag säger
Inlägg #4: Postat: 2004-11-11 23:09:00
julia forts
om du läser min replik en gång till så tror jag att man måste kämpa för att få BÅDE män och kvinnor att känna sig säkrare. Men faktum kvarstår: eftersom kvinnor blir slagna av sina män i högre utsträckning måste kampen mot detta våld prioriteras. Genom historien har mäns våld mot kvinnor accepterats, och det är dags att få ett slut på det. Tills år 1965 var det till exempel tillåtet med våldtäkt inom äktenskapet i Sverige.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-11 23:10:00
julia forts 2
Jag tycker att det säger en hel del om hur frågan om våld mot kvinnor har bemötts och degraderats till en "kvinnorfråga"vilket i vår politiska historia nästan alltid betytt detsamma som en ickefråga.
Laddar...