|
Inlägg #1: Postat: 2004-11-05 16:51:00
|
|
forts. |
Genom hela boken hör jag Simone de Beauvoirs tankar i ”Det andra könet” utkom fortsa gangen 1949 – Och Bibeln som feministisk teoribildning grundar sig på.
Givetvis nämner E J varken S Freud, Karl Marx eller existentialismen ur ett existensfilosofiskt fenomenologiskt perspektiv, men i ”Lust” får vi veta att en man är lika med högaggressiv driftstyrd sexualitet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-05 16:51:00
|
|
Inger Olsson |
Och barnet, en pojke, beskrivs givetvis även ur ett freudianskt perspektiv och ett självklart Oidipuskomplex tillskrivs honom. Kvinnan är, givetvis av medelklass, korkad och genomgod och endast ett offer för, gissa vad och vem? Jo, mannens lust…
Att det blev en feminist som fick priset var inte oväntat? I alla fall var det politiskt korrekt här i Sverige. Halleluja!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-05 16:52:00
|
|
forts. |
Ett tips är alltså att läsa denna bok av nobelpristagaren i litteratur och ni kommer att få se vad ”könsmaktsordning” betyder i sitt trånga svartvita, perspektiv.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-05 16:53:00
|
|
forts. |
Givetvis innefattar ”mänsklighet” oss alla och demokrati baserat på egenvärde är även den en förutsättning. Vi är dessutom, biologiskt sätt, skapande varelser och att använda hjärnan är en mänsklig rättighet då den är till för det. Men den ideologin som vill begränsa/stoppa kunskaper är definitivt inte demokratisk.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-05 16:53:00
|
|
forts. |
Något jag inte anser feminism vara och som sen Genusforskningen praktiserar genom könsrasism och styrning långt in i våra läroböcker. Kunskaper undanhålls för våra gymnasieelever men de pådyvlas feministiskt perspektiv, d v s ytterst en freudiansk människosyn. Vad vet våra ungdomar om arten Homo Sapiens? Vad vet de om organens funktioner? Varför har vi njurar och vad göra när ens kompis är stupfull?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-05 16:54:00
|
|
forts. |
Vi vill nog alla tro på att yttrandefrihet är kopplat till att våga tänka fritt, att vara en kritisk och analyserande individ? Och vad sysslar journalister med idag? En del talar helt otroligt! tydligt och benämner sig med ”neuros” är mitt förnamn och ”sensationer” mitt efternamn. Ocksa det ett forsvar for ett freudianskt ”Ovetande” och man darfor kan spela pa kanslor? Ursprungligen Lockes ide’…
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-05 16:58:00
|
|
forts. |
Redan på 40-talet upptogs psykoanalysen inom den traditionella psykologin i USA och där är man tydligen trött på skiten och junior Bush vann ”lätt” med sitt även ytterlighetssvar…
Det ar inte biologi som fortrycker, utan istallet irrlaror! Anvand hjarnan...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-05 16:58:00
|
|
forts. |
Läste på flyget ner att man ska i Sverige utreda om de med PMS ska få speciell sjukskrivningsförmån. Hur många av dessa kvinnor är redan sen barnsben matade med hur jävlig och därmed onaturlig menstruationen är? Det har även min dotter och hennes kompisar blivit i skolan av lärare, ungdomsmottagningen och sjuksköterskan som alla kallar sig feminister. Och givetvis finns inga sjukdomar bakom PMS som går att rätta till?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-05 17:02:00
|
|
forts. |
Jag har cystor på äggstockarna och det kan ställa till med "PMS" - tveksam till namnet -men det finns medicin mot det. Och inte kan PMS ha något med att kvinnor går in i väggen p g a krav som kommer ifrån en bestämd ideologisk lära? Lobbyklubben går igång, man går bakvägen och politiskt söker ändra
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-05 17:03:00
|
|
forts. |
på felaktigt leverne genom att ”sjukförklara” menstruationen? Vår jämställdhetsminister kommer heller INTE att våga syna DEN problematiken…
Nej, J Orback har tappat sanningskravet som journalist, nar han nu blev jamstalldhetsminister?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-05 17:05:00
|
|
forts. |
Ooops! Det blev en hel artikel! Nej, jag fick inte av Schlyter en gratis artikel om "kvinnomisshandel" och vad gor den fattiga om inte anvander sin fantasi och kunskaper? Den anvander kommentarsfaltet... Noden har ingen lag...
|
| |