Våld mot kvinna eller man?

Inlägg #1: Postat: 2004-11-05 08:46:00
Michael Lundahl
Att ha en per-våldstyp baserad analys tycker jag inte är fel. Det jag tycker är fel är när enbart *en* våldstyp får allt fokus och alla andra typer får stå till baks. Vad gäller partnermisshandel som är det som står i fokus är inte ens den typen fullständigt redovisad i debatten däför att våld från kvinna till man, kvinna till kvinan och man till man tas inte heller upp, även om det handlar om samma typ av partnervåld.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-05 08:49:00
Michael Lundahl
Påståendet att parntervåld är värre än andra typer av våld tycker jag meningslöst. Våld är inte acceptabelt, punkt. Gränsen är dragen och det finns ingen anledning att stå och mäta vem som gått längst över den för att därefter stå och peka finger åt *enbart* den som är - vad du då tycker - värst.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-05 08:51:00
Michael Lundahl
Att dra upp fysisk styrka och möjligheten att försvara sig i diskussionen är helt fel... därför att det betyder att man skuldbelägger de som inte slår tillbaks eller lämnar den misshandlande partnern.
Inlägg #4: Postat: 2004-11-05 08:53:00
Michael Lundahl
Du säger att bara vi har räddat en kvinan så har fokuseringen gjort nytta. Men diskussionerna visar att den ensidiga fokuseringen har gjort att exempelvis män som anmäler partnervåld i vissa fall blir *utskrattade*. Ska de betala priset tycker du?
Inlägg #5: Postat: 2004-11-05 08:54:00
Michael Lundahl
eller *inte* lämnar den misshandlande partner
Inlägg #6: Postat: 2004-11-05 11:18:00
sandra
Hej Michael!
Uppskattar att du tar dig tid att svara. Vi har olika uppfattning när det gäller att bara en "våldstyp" får stå i fokus. Jag anser att det är av vikt att våldet mot kvinnor i hemmet diskuteras. Jag anser självklart att våld mot män i hemmet ska diskuteras.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-05 11:21:00
sandra forts
Men tror du att diskussionen om våld mot kvinnor är det som leder till att män som anmäler våld blir utskrattade? Kan det inte vara andra faktorer? Självklart ska inte dessa män "betala priset". Det är upp till oss att diskutera även det våldet.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-05 11:25:00
sandra
Just när det gäller våld mot kvinnor i hemmet blir situationen särskilt utsatt av att det ju faktiskt är där man bor. Det handlar inte om att man ska slå tillbaka, utan jag ville peka på att chanserna att freda sig är så små beroende på dessa faktorer. Det handlade självklart inte om att jag ville skuldbelägga den som inte slår tillbaka. mvh sandra
Inlägg #9: Postat: 2004-11-05 12:23:00
Michael Lundahl
Svar 7: *Att* våld mot kvinnor diskuteras är inget jag vänder mig emot. Det jag surar över är att det är - i praktiken - det *enda* våld som diskuteras i så stor omfattning. Att det är så stor fokusering på enbart det våldet medan andra former av våld i stort ignoreras i jämförelse.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-05 12:39:00
sandra
Jag tror inte att vi är så oense den här gången egentligen. Jag håller med dig om att det är i stor utsräckning det enda våld som diskuteras, men att det är så oerhört viktigt att det gör det.
Inlägg #11: Postat: 2004-11-06 12:38:00
Daniel Wijk
Så viktigt att vi kan strunta i alla andra som råkar ut för våld i ett parförhållande och lämna dom i ett samhälle där varken deras bekanta eller polisen tar dom på allvar? Där är mitt problem med ditt resonemang, alla har rätt till samma hjälp oavsett hur ens fysiska kropp är uppbyggd. Jobbar man inte med detta så jobbar man inte med jämställdhet.
Laddar...