|
Inlägg #1: Postat: 2004-11-05 04:34:00
|
|
Daniel Wijk |
Precis, män och kvinnor råkar ut för skit i vardagen av det andra könet och de enda som anses lida av det är kvinnor. Är kvinnor veka av naturen? Nej. Blir dom starkare av att höra att dom är veka och hjälplösa? Nej. Att hävda att kvinnor är hjälplösa offer i dagens samhälle gör bara kvinnor till mindre atraktiva för riktigt jämställda män och kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-05 11:27:00
|
|
sandra |
Nisse. Jag har inte "glömt bort" ena halvan av befolkningen. Har svårt att se varför man inte kan diskutera endast våld mot kvinnor. Jag tycker att du ska skriva en artikel om våld mot män. Det är lika relevant.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-05 11:29:00
|
|
sandra |
Daniel. Att du ifrågasätter om kvinnor är veka av naturen bemöter jag inte ens. kvinnor är inte hjälplösa och veka. Tvärtom. Det är inte det min artiklel handlar om. Utan om att varje dag misshandlas kvinnor i hemmet. Det är oacceptabelt och samhället måste visa att det inte får fortgå. mvh sandra
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-05 13:06:00
|
|
Daniel Wijk |
Sandra. Om inte de åren som gått då detta bedatterats grundligt har lett till att ändra situationen, hur länge ska vi hålla på med den? Är det itne bättre om vi försöker med något nytt som till exempel att se alla sorters våld som lika fel och försöka se orsakerna istället för att skuldbelägga den svenska mannen?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-05 13:38:00
|
|
sandra |
Daniel. Jag ser det inte som att jag skuldbelägger den svenska mannen. Våld mot kvinnor är ett problem och måste diskuteras utan att alla män ska känna sig hotade och smutskastade. De flesta svenska män slår inte sina fruar. De flesta män skulle aldrig drömma om att göra det. Men problemet finns likväl.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-05 13:40:00
|
|
sandra forts |
Allt våld är lika förkastligt och idiotiskt, men jag tror att det behövs olika åtgärder för att komma till rätta med olika sorters våld och då blir det svårt att diskutera vilka om man alltid måste diskutera våld generellt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-05 14:44:00
|
|
Daniel Wijk |
Sandra. Ingen har väl sagt att just du smutskastar den svenska mannen, men jag och flera här med mig anser att debatten i samhället förs på det sättet. Jag hoppas att du förstår vad jag menar. När ingen av er feminister som säger er tycka annolunda säger emot de som skuldbelägger män i allmänhet så håller ni med i det tysta.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-05 18:42:00
|
|
Nisse |
Visst är det riktigt att olika typer av våld behöver olika behandling, men när våldet i hemmet är könsneutralt och inte beror på könsstrukturer, så är det orimligt att särskilja våld mot kvinnor utan att vara sexist och vilja verka för könsseparatism och könskrig.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-05 18:42:00
|
|
Nisse |
Varför ska män och kvinnor hålla på att tävla om vilket våld som är oacceptabelt när det är samma typ av våld, på det sätt som feministerna sedan tiotals år gör med Slagen Dam - regeringens könsrasistiska lögnpropaganda - som de värsta formen av bensin på brasan? Varför säger du inte helt enkelt att partnervåld är oacceptabelt oavsett misshandlarens kön? Varför envisas du med att värdera ditt kön högre?
|
| |