|
Inlägg #21: Postat: 2004-11-04 06:19:00
|
|
Peter |
Det sägs att det är vanligare att kvinnor än män slår barn. Det sjuka manipulerandet med ett barns tillgivenhet kan vara lika skadligt. Barn som växer upp under sådana omständigheter blir nog störda i sin utveckling och en del kanske lägger sig till med samma beteende att kontrollera dem som är viktiga för denne/denna. Kanske en pojke utvecklas till hustrumisshandlare.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-11-04 06:20:00
|
|
Peter |
Alternativt kanske barnet som vuxen söker sig till en person som har samma kontrollerande maktbeteende som de är vana vid.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-11-04 06:24:00
|
|
Peter |
En kampanj mot detta bör gå ut på att upplysa om hur olika beorendeställningar kan hindra att offret självt anmäler förövaren. Det är inte säkert att denne vågar be om hjälp. Upplysa om att det är vår skyldighet att anmäla och ställa upp som vittne. Uppmana till mer civilkurage och att våga ingripa, visa hur det kan göras på ett bra sätt.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-11-04 06:28:00
|
|
Peter |
Upplysa om mobbningens statistik och varför det förekommer. Upplysa om vad mobbare gör med sina offer, vilket övergrepp det är. Visa mobbningens mönster och metoder. Sätta mobbarens beteende i ett allmänmoraliskt perspektiv. Belysa vuxenvärldens beteenden vid mobbning i skolan.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-11-04 06:33:00
|
|
Peter |
Undersöka och redovisa i detalj vilka faktorer som är kopplade till olika kriminella beteenden. Fokusera på de faktiska gärningsmännens bakgrund och utveckling. Bygga förklaringar och förebyggande åtgärder utifrån detta. Även belysa offrets agerande i sammanhanget. Har offret något beteende eller behov som leder till denna situation. Hur har det blivit så? Osv.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-11-04 06:40:00
|
|
Peter |
Snarast komplettera undersökningen av våld i parförhållanden med en dito enkät för män. Slutsatserna kan vara helt åt skogen. Kanske de bara återspeglar att det är mer konflikter och aggressivitet i ett parförhållande än vad vi i allmänhet vill kännas vid, både från män och kvinnor. Visa enkätfrågorna för allmänheten så att man själv kan ta ställning till om olika slutsatser är trovärdiga.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-11-04 09:21:00
|
|
per |
yxa, skämtar du? läs dagens aftonbladet: Länk: aftonbladet.se
... "- Jag såg att hon hade en sko i handen, berättar Majid.
Han fick flera hårda slag i huvudet. Klacken på skon krossade hans öga." . För ett par dagar sedan kunde man också läsa om en kvinna som skar bort 80 av sin makes penis.. och ännu fler som har gjort samma sak: Länk: aftonbladet.se http://www.mediekritik.nu/?1164
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-11-04 09:27:00
|
|
D.E |
Yxa: I min bekantskapskrets är det ingen som har lagt en hand på en kvinna medans ett par stycken har blivigt misshandlade av dem. Jag har uppväxten att man ALDRIG slår en kvinna så jag finner detta ganska naturligt...Du kanske borde byta vänskapskrets?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-11-04 09:28:00
|
|
per |
Länk: dn.se
"För två veckor sedan dömde tingsrätten i Skövde en kvinna till tre och ett halvt års fängelse sedan hon knivhuggit sin man i bröstet med en brödkniv. Motivet var svartsjuka. Mannen hade inte hotat eller slagit kvinnan före överfallet."
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-11-04 09:40:00
|
|
MickeR |
I svar 17 lyckas signaturen yxa med konststycket att motsäga sig i en enda mening. Snyggt.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-11-04 09:47:00
|
|
MickeR |
Här är en till aktuell artikel som kan vara intressant för "yxa" som tydligen aldrig hade ens hört talas om en kvinna som misshandlat en man. www.expressen.se/index.jsp?a203010
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-11-04 10:50:00
|
|
mludd |
"det finns ingen som förringar mäns våld mot män, men män som tuppfäktas i fyllan är inte på samma världskarta som hemmaterror..."
Så när en man blir nerslagen på stan så är det per definition hans eget fel? Även om han blev påhoppad av någon som inte gillade hans klädstil har hänt mig, jag såg ut som en "knarkare"... forts
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-11-04 10:53:00
|
|
mludd forts |
elle bara för att någon ville slåss, konstigt att såna killar aldrig går på tjejer, kan det vara för att det är mer ok att hoppa på en kille?
Och jag känner flera killar som vid gräl med sina flickvänner fått ta örfilar och saker slängda på sig utan att någon reagerat, men när dom "slår tillbaka" och knuffar tjejen så börjar ska hon gråta ut med vännerna och alla tycker att hon ska polisanmäla "svinet"..
|
| |