|
Inlägg #1: Postat: 2004-11-03 16:17:00
|
|
Anna Li |
Varför man väljer att uppmärksamma våldet mot kvinnor är väl just för att den underliggande attityden är att "hon har ju ändå lite sig själv att skylla" och därför tar rättsamhället inte hand om detta våld på ett särskilt effektivt sätt. Därför är frågan värd extra uppmärksamhet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-03 16:28:00
|
|
Michael Lundahl |
Ursäkta mig? Är du säker på att vi lever i samma land? Jag vet inget som är så tabu som att slå en kvinna medan att om en kille får spö så är det fan ingen som sitter och tycker "stackars dig, så synd det är om dig". "Skyll dig själv" har jag sedan länge debatterat att det är en djävla myt, ytterligare ett sätt att uppräthålla kvinnans offerroll. Och om vi ser på män som får stryk av kvinnor så vittnar de om att de i vissa fall bemöts av att bli *utskrattade* på polisstationen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-03 16:29:00
|
|
Chris.X |
Det jag, Michael och många andra män, och kvinnor vänder sig emot är den ensidiga kvinnliga slagsidan i "jämställdhetsdebatten", eller feministdebatten rättare sagt. Man använder statistik för att visa hur mycket kvinnor drabbas, och att det är ett jättestort problem. Samtidigt blundar man medvetet för att män drabbas i mycket högre utsträckning.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-03 16:30:00
|
|
goggle |
där sa du nåt. men så länge hon inte står upp för sin sak och möter sin rädsla för mannen så har hon ju sig själv att skylla. Vem annars ska hon skylla på? Att skylla på mannen är bara ett sätt att låta det hela fortsätta.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-03 16:30:00
|
|
Chris.X |
Man säger hela tiden att "statistiken talar sitt tydliga språk", jovisst gör den det, men man missar 66-70 av den resterande statistiken, nämligen den delen som består av män.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-03 16:31:00
|
|
goggle |
att säga: snälla sluta slå mig, peppar nog dom flesta kvinno-misshandlarna mer än nåt annat.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-03 16:34:00
|
|
Michael Lundahl |
Våld är fel, punkt. Gränsen är dragen och det finsn inget skäl till att ge extra uppmöärksamhet toill enbart vissa som går över gränsen bara för att man har en uråldrig könsuppfattning om den sårbara, skyddsvärda, ädla kvinnan.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-03 16:35:00
|
|
Chris.X |
Liza Marklunds påstående att det ligger i den svenska kulturen att slå kvinnor är helt befängd. Precis som Michael säger, har jag växt upp med ideologin att "man slår aldrig, ALDRIG en kvinna". Så har många män uppfostrats som lever idag. Sedan att Liza låter några få puckon misshandlande män utgöra mallen för genomsnittsmannen vittnar om hennes otroligt dåliga analysförmåga och dumhet. Jag tycker Liza säger många bra saker, men ibland är hon en stor idiot.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-03 16:37:00
|
|
goggle |
stryk ska hon ha! :-
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-03 16:37:00
|
|
goggle |
ah! I love the smell of politically incorrect humor in the afternoon...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-03 19:37:00
|
|
D.E |
Hmmm...jag är nyfiken Chris X verkligen...inte på något sätt ironiserande eller förlöjligande här
Vad har Liza sagt som är bra? Jag har inte intresserat mig speciellt mycket för kvinnan och de enda jag hört henne säga är en massa radikalfeministisk gojja...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-03 21:14:00
|
|
Nartin |
idag sa Liza M att Margareta Winberg är könsrasist. det var bra. Kanske inte så konstruktivt, men bra.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-03 21:21:00
|
|
Anna Li |
ML: ja vi lever i samma land. Visst är det tabu att i politiskt korrekta sammanhang säga att man slår en kvinna. Men vad händer i praktiken med våldsverkare? Sanningen är ju den att kvinnor har svårt att bli tagna på allvar i rättsväsendet och samhället när de försöker få hjälp. Det är väl det vi vill ändra på. Då kan specialbelysning av en fråga vara motiverad. Har du verkligen hört talas om att män som blir misshandlad av en andra män blir hånad av polisen och inte tagna på allvar?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-03 21:29:00
|
|
Magnus |
Anna Li: Var har du fått det att kvinnor ska ha svårare än män att bli tagna på allvar i misshandelsfall? Det låter som ren dynga som någon av dina arga feministvänner har tutat i dig.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-03 23:26:00
|
|
Biff |
Anna, hur kan du säga att våld mot män är mindre accepterat? Du måste hålla dig inom rätt ramar. Våld i det offentliga har aldrig någonsin varit accepterat vare sig mot kvinnor eller män. Däremot var våld mot kvinnor i hemmet accepterats tills för några år sedan, medan det mot männen fortfarande är accepterad. Om du inte läser DN redan, borde du börja. Länk: dn.se
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-04 02:50:00
|
|
yxa |
skendebatten ni håller på med är rent av löjlig. försöker ni övertyga er själva eller? har ännu inte sett en man, än mindre hört talas om en som fått näsan insparkad av sin tjej. inte sett en man, än mindre hört talas om en som fått revbena intryckta av sin tjej. osv exakt hur länge som helst.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-04 02:50:00
|
|
yxa |
det finns ingen som förringar mäns våld mot män, men män som tuppfäktas i fyllan är inte på samma världskarta som hemmaterror i åratal. det många verkar glömma, eller helt enkelt åsidåsätta är att grovt våld brukas av få kvinnor och många män.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-04 02:55:00
|
|
yxa |
det går en kvinnlig mördare på tjugo manliga. det är den enda säkerhetsställda statistik som finns eftersom mörkertalet angående misshandel är så stort. börja dra slutsatser utifrån det. och snälla ni, sluta upp med att låtsas vara förnärmade om ni råkar tillhöra manskönet.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-04 06:15:00
|
|
Peter |
Det är helt oacceptabelt att misshandel kan pågå hemma hos någon i åratal, utan att förövaren blir anmäld och fälld. Den misshandlade kan befinna sig i ett svårt beroende förhållande och ha svårt att anmäla, bla pga rädsla. Detta är viktigt att vårt rättsystem kommer åt. Det har dock ingenting att göra med vilket kön förövaren har.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-11-04 06:16:00
|
|
Peter |
Någon misshandlar en annan som är i beroende ställning. Det fysiska våldet är ändå lättare att komma åt än det psysiska och de som troligtvis har det svårast är barn som är i den situationen.
|
| |