Inlägg #21: Postat: 2004-11-03 13:59:00
|
Peter |
Utom för den grövsta våldet, pga av att män i genomsnitt är större och starkare än kvinnor. Å andra sidan, så är det mer accepterat att en kvinna slår en man, så vem vet? Det kanske väger upp det hela?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2004-11-03 14:11:00
|
MickeR |
Svar 18: så du anser alltså att mäns våld mot kvinnor är allvarligare och måste särskiljas från t.ex mäns våld mot män. Då vet jag det. Vi som däremot tycker att det är allvarligt med våld i alla former anser nog att det är feminister som Schyman som blandar bort korten när hon förtiger allt annat våld än s k kvinnovåld.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2004-11-03 14:33:00
|
Jonas Liljeström |
Svar 22. Jag har inte påstått att mäns våld mot kvinnor skulle vara allvarligare än mäns våld mot män. Däremot är det lättare att bekämpa det om man ser på de specifika drivkrafter som ligger bakom.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2004-11-03 14:33:00
|
Jonas Liljeström |
Forts 1. När en berusad man blir nerslagen och rånad på väg hem från krogen är de bakomliggande orsakerna helt andra än när en kvinna blir slagen av sin man för att hon exempelvis umgås med manliga bekanta eller inte är tillräckligt undergiven.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2004-11-03 14:34:00
|
Jonas Liljeström |
Forts 2. Om man försöker klumpa ihop alla former av våld under samma kategori och behandlar dem som om det i grund och botten rörde sig om samma sak, löper man risk att inte komma fram till några effektiva lösningar över huvud taget, oavsett om det rör sig om mäns våld mot kvinnor, kvinnors våld mot män, vuxnas våld mot barn, svenskars våld mot invandrare eller invandrares våld mot svenskar.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2004-11-03 14:40:00
|
Jonas Liljeström |
Svar 21. Å andra sidan skulle man kunna säga att det inte är acceptabelt för en man att erkänna att han blir misshandlad av en kvinna, eftersom det inte stämmer överens med de traditionella könsrollerna. Så om detta verkligen är ett stort och tabubelagt problem så skulle anledningen lika gärna kunna vara att männen själva inte vågar beröra detta område.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2004-11-03 14:42:00
|
Peter |
Att ta till våld pga av svartsjuka eller kontrollbehov torde inte vara vanligare bland män än bland kvinnor. Däremot sättet man gör det på skiljer nog en del, och anpassas till vad man har att använda.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2004-11-03 14:47:00
|
Peter |
Nej, det är inte så. Det påverkar dock säkert mörkertalet. Först och främst finns det ingen som vill undersöka det. Man vill inte veta om det kanske är så att parförhållanden kanske innehåller mer konflikter och aggressivitet än vad vi vill erkänna. Från båda håll. Utan att för den skull vara den fysiska misshandel av en undergiven fru, som man först tror att det bara handlar om när man hör diskussionen.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2004-11-03 14:48:00
|
Peter |
Kommentar 28 gällde alltså Svar 26.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2004-11-03 15:01:00
|
Jonas Liljeström |
Svar 28. Ett klokt och och balanserat inlägg. Det ser man inte ofta i den här typen av diskussioner. Jag är inte säker på att jag håller med, men det tål att tänkas på!
|
|
Inlägg #31: Postat: 2004-11-03 15:19:00
|
Peter |
Tack! Roligt att få sina åsikter respekterade. Jag ska försöka följa ditt exempel.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2004-11-03 17:56:00
|
Joakim Johansson |
Första gången jag fick ordentligt på truten var jag 16 år. De som slog var ett gäng bråkstakar som hade som lördagsunderhållning att slå ner folk utan förvarning inne på en nattklubb. Efteråt var jag ofattbart knäckt och mådde enormt dåligt psykiskt. Mitt självförtroende hamnade i botten och jag skämdes över min oförmåga att försvara mig själv.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2004-11-03 17:57:00
|
Joakim Johansson forts. |
Reaktionen från omgivningen var mest axelryckningar och några komiska kommentarer. Och gissa vad jag fick höra! Jo "lite stryk får man räkna med som kille", en inställning som jag tror många män känner igen. Om det är några som ska tåla stryk så är det vi. Praktiskt taget ALLA mina manliga vänner har fått stryk någon gång. Men vad jag vet känner jag inte en enda tjej som blivit nersparkad på skithuset till en nattklubb.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2004-11-03 17:57:00
|
Joakim Johansson forts. |
Men då återstår den absolut mest intressanta frågan, en fråga som Michael glömmer att ta upp. Nämligen vilka är det som bibehåller denna hållning om att vi män ska tåla en smäll? Mitt svar på denna fråga är att de först och främst är vi själva, det vill säga det ingår i en manlig kultur som vi gemensamt håller fast vid.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2004-11-03 18:12:00
|
susanna s |
Varför blir feministerna så upprörda över sanningar?
Trots att våldet mot kvinnor är lägre än våldet mot män så får det faktiskt större uppmärksammhet inte minst politiskt. Det finns faktiskt undersökningar från England som visar att det är vanligare att kvinnor slår sina män än tvärs om. Män blir uppfostrade till att det är fult att slå tjejjer. flickor tränas i feministiskt självförsvar.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2004-11-04 00:07:00
|
Michael Lundahl |
Susanna: De blir upprörda därför att det slår mot grundvalen av deras mediaberättigande. De blir flrbannade därför att någon attackerar deras världsbild. Vilket tror du är enklast för människan: att erkänna "Jag hade fel" eller att avfärda cirkelrubbaren med att denne är en idiot?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2004-11-04 21:43:00
|
elin |
det kastas runt en del påståenden här som inte bevisas. jag anser att det är mycket viktigt att VISA sina källor vad gällandes den information som ges i detta sammanhang - annars är det helt omöjligt att diskutera ämnet på ett fruktsamt sätt.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2004-11-08 12:18:00
|
Solen |
Hur olika tror ni inte en liten tjej och en liten kille blir bemötta av pappa om de kommer och gråter för att de har fått en smäll..?
|
|