Ja, stryk får de banne mig tåla

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-11-03 11:37:00
Michael Lundahl
Inte på när i den utsträckningen som mäns våld mot kvinnor nu ges uppmärksamhet. Att det blir en tidningsnotis är ingen djävla diskussion. Det är inte ett helt TV-program deikerat till mäns våld mot män där Liza Marklund fölt män som råkat illa ut. I exemplet med Schyman så var det ett solkklart exempel på att våldet mot män *tystades* när våldstatistiken lyftes fram.
Inlägg #2: Postat: 2004-11-03 11:38:00
Michael Lundahl
Men försvararna av kvinnas offerroll - som du exempelvis - är så djävla upptagna med att tycka synd om kvinnan och utropa männen som förrövare att de vill fan inte se att även män drabbas av våld. Du kan *inte* hävda att det våld som är vanligast förekommande - det mot män - för uppmärksamhet på det viset. Det vore lögn och förbannad dikt.
Inlägg #3: Postat: 2004-11-03 11:43:00
Lina
Jag tycker att ditt aggressiva svar är ganska talande...
Inlägg #4: Postat: 2004-11-03 11:44:00
Lina
Det tjatas visst lika mycket om mäns våld mot män, men det är visst inte lika provocerande som mäns våld mot kvinnor.
Inlägg #5: Postat: 2004-11-03 11:49:00
Michael Lundahl
Så när en kvinna blir arg över att våld mot kvinnor inte uppmärksammas, då är hon stark och gör det rätta. Men när en man blir arg över att våld mot män inte får tillräckigt med uppmärksamhet, då misstänkliggörs han. Tack för att du så elegant styrkte min artikel.
Inlägg #6: Postat: 2004-11-03 11:49:00
Nartin
Lina, det brukar inte talas om i termer av att "Nu har ännu en man råkat illa ut" eller att "Det är allvarligt att så många män misshandlas". Där ser jag en klar skillnad.
Inlägg #7: Postat: 2004-11-03 11:50:00
MickeR
Jaså det gör det? Och var är de riksdagsmotionerna, debattprogrammen, artiklarna, uppropen och allt annat då? Löjligt att påstå att mäns våld mot män debatteras ens nära i samma utsträckning.
Inlägg #8: Postat: 2004-11-03 11:50:00
Michael Lundahl
Jag står fast vi det jag sade... och kommer så att göra till Marklund gör ett program om slagna män, Schyman nämner även våldet mot männen och det dyker upp en annonskampanj som handlar om "Våldet mot männen".
Inlägg #9: Postat: 2004-11-03 11:50:00
MickeR
Mitt ovanstående svar är givetvis till Lina.
Inlägg #10: Postat: 2004-11-03 12:01:00
Lina
Först och främst: Jag misstänkliggör dig inte, men jag tycker inte att det du säger stämmer.
För det andra: Borde inte män driva debatten om mäns våld mot män? När man talar om mäns våld mot män talar man alltid i generella termer om våld, som om det vore universellt, fastän det bara handlar om män. Det är därför ni aldrig har märkt det förut
Inlägg #11: Postat: 2004-11-03 12:02:00
Lina
Jag såg ett debattprogram om fotbollshuliganer för nån vecka sen. Det handlar enbart om män, men man väljer att använda det "neutrala "ordet huligan.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-03 12:07:00
Nartin
i termen "mäns våld mot kvinnor" finns en inbyggd offerroll för kvinnan. Man frågar "HUR kan nån man kan slå en KVINNA". Däremot ifrågasätts inte på samma sätt hur en man kan slå en annan man.
Inlägg #13: Postat: 2004-11-03 12:12:00
MickeR
Svar 10: just det. Och varför ska man särskilja våld mot kvinnor? Varför kan inte det våldet inkluderas i den generella diskussionen om våld i allmänhet? Särskilt om allt ska vara oh så jämställt.. i alla fall när det passar. Eller hur Lina?
Inlägg #14: Postat: 2004-11-03 12:31:00
Rae
Därför att våld mot kvinnor sker i det tysta,av till synes hederliga,normala män utan kriminell belastning,förmodar jag.Det pågår i åratal,ofta med barn som vittnen.
Oftast när män utsätts för våld är det något kriminellt inblandat,och det tigs inte ihjäl.Skulle gissa att det beror på att våldstoleransen i samhället är alldeles för hög,att våld mellan män tolereras.Jag har blivit slagen av min far,en normal,välutbildad man vid ett tillfälle.
Inlägg #15: Postat: 2004-11-03 12:37:00
MickeR
Ja du Rae, du verkar ha tagit in propagandan rätt väl, framförallt från annonskampanjen där vanliga män framställdes som våldsamma. Men sanningen är att ca 50 av allt våld begås av bara drygt 3 av de som är dömda för våldsbrott. Detta enligt en ny undersökning av dömda på Kumla-anstalten.
Inlägg #16: Postat: 2004-11-03 13:01:00
Jonas Liljeström
"sanningen är att ca 50 av allt våld begås av bara drygt 3 av de som är dömda för våldsbrott." Det säger inte särskilt mycket, om man inte samtidigt förklarar hur pass vanligt det är med våldsbrott i Sverige. För övrigt får man anta att det finns ett stort mörkertal när det gäller våld i parförhållanden - vilket det ju till största delen är fråga om när det gäller våld mot kvinnor.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-03 13:10:00
MickeR
Precis som det är ett fåtal personer som står för många inbrott så säger ju ovanstående siffror en hel del när man vill motsäga propagandan som vill få oss att tro att det är vem som helst som slår. Ingen tror ju att det är vem som helst som gör inbrott. Dessutom; det största mörkertalet hittar du sannolikt när det gäller kvinnors våld mot män.
Inlägg #18: Postat: 2004-11-03 13:53:00
Jonas Liljeström
Svar till nr. 17. Det stora problemet med kvinnovåld i parförhållanden är ju att mannen använder sitt fysiska övertag för att befästa en maktposition gentemot kvinnan. På så vis blir det en jämställdhetsfråga, och enligt min mening skulle man blanda bort korten om man försökte sortera in den sortens kriminalitet i någon sorts allmän våldsbrottskategori.
Inlägg #19: Postat: 2004-11-03 13:57:00
Peter
Det är skandal att inte kvinnors våld mot män överhuvudtaget undersöks i Sverige.
1. Om man inte ser frågorna som besvarats i enkätundersökningar, så är det väldigt svårt att tolka svarsstatistiken.
2. Om män skulle få svara på samma frågor så tror jag att siffrorna skulle bli lika stora eller värre.
Inlägg #20: Postat: 2004-11-03 13:59:00
Thomas L. Aabo
Jonas i såfall ska man i jämställdhetens namn också i samma andetag tala om kvinnors psykiska misshandel mot män.
även fysiska - enligt en brittiska undersökningar blir fler män slagna av deras partner än omvänt
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...