|
Inlägg #1: Postat: 2004-11-01 13:47:00
|
|
Anna Li |
Sedan verkar du göra ett grundantagande att alla feminism utgår från Beauvoir och eftersom de som hon i sin tur utgick ifrån kan ifrågasättas så kan hon ifrågasättas och därmed hela feminismen. Men om inte hela feminismen utgår från Beauvoir, då faller ju hela din argumentation! Så hur kom du egentligen till slutsatsen att feminismen är ett hot mot mänskligheten?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-01 15:09:00
|
|
Realix |
"Intressant text. Men...vad säger den egentligen? Att män och kvinnor är fysiologiskt och anatomiskt och medicinskt samma sak ungefär olika torde ingen kunna invända mot." - Du reflekterar ju inte över överhuvudtaget, är utseendet det som är viktigt när man dömer människor menar du ?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-01 15:10:00
|
|
Realix |
> Svar 2
Realix
2004-11-01 15:09
"Intressant text. Men...vad säger den egentligen? Att män och kvinnor är fysiologiskt och anatomiskt och medicinskt samma sak ungefär olika torde ingen kunna invända mot." - Du reflekterar ju inte över insidan överhuvudtaget, är utseendet det som är viktigt när man dömer människor menar du ?
/UPPDATERAD
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-01 16:26:00
|
|
Anna Li |
Nej, jag säger ju precis det. att vi är anatomiskt och fysiologiskt olika säger ingenting om hur vi är som sociala varelser. Jag reflekterar över att fysiologiska skillnader inte säger något om personligheten.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-01 22:46:00
|
|
Nisse |
"Jag reflekterar över att fysiologiska skillnader inte säger något om personligheten."
Det här är ett lika listigt yttrande som att, i Lysenkos efterföljd, säga att gener inte säger något om ärftligheten. Det är sant att yttre fysiologiska skillnader inte säger något, men du förnekar fullständigt att fysiologiska skillnader och egenskaper, t.ex. i hjärnan, säger något om personligheten eller oss som sociala varelser och blundar därmed för 30 års forskning om detta.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-01 22:47:00
|
|
Nisse |
Om det beror på okunnighet och inskränkthet eller ett dogmatiskt fasthållande vid S. De Beauvoirs floskel "Man föds inte ...", kan jag tyvärr inte avgöra, men min gissning är en kombination av dem båda.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-02 01:59:00
|
|
Biff |
Anna, vad är personlighet? Är det människans "sociologalitet" menar du?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-02 10:31:00
|
|
goggle |
det var bättre förr.
|
| |