Inlägg #1: Postat: 2004-11-07 22:55:00
|
Biff |
Feministerna är fångade i diskurserna de kämpar emot.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-07 23:37:00
|
Lasse P |
Mycket bra. Något att försöka få in på en debattsida på en vanlig tidning?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-08 02:41:00
|
Daniel Wijk |
Bra skrivet med en länk till relevant forskning! Tyvärr är inte sån forskning riktigt okay att bedriva i Sverige då man inte målar in sig i olika genusperspektiv innan man börjat undersöka verkligheten...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-08 05:13:00
|
Mona |
Att bara 1 kvinnor anmäler miss-
handel innebär inte nödvändigtvis att 99 av alla förhållanden är fria från våld! Massor av misshandlade kvinnor VÅGAR inte göra en anmälan därför att mannen har hotat att döda dem, ifall de anmäler. Din artikel har ändå en del poänger, och är välskriven.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-08 05:45:00
|
Johan Wedberg |
Herrejesus! Det kanske är så att det är tjejerna som slår ner folk på gatorna, och sen skyller på sina killar. Det är kanske så att brudarna är riktiga slagskämpar på krogarna. Det är bara det att ingen vill anmäla dem. Det är kanske så att kvinnor verkligen springer in i dörrkanterna och ljuger om misshandel. Jag ska nog vara mer försiktig nästa gång jag möter en kvinna gående längs gatan...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-08 06:54:00
|
Peter |
Bra skrivet! Detta med partnervåldets fördelning mellan könen är en av de viktigaste undersökningarna att genomföra just nu, eftersom frågan är het, det saknas vetenskapligt underlag för Sverige och det bedrivs systematiska men tendentiösa undersökningar med politiskt syfte.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-08 08:14:00
|
MickeR |
Nu ser jag fram emot att det kommer en svensk undersökning i ämnet. Så kanske diskussionen även i Sverige kan nyanseras en smula och en av feministernas lögner, den om att det bara är män som slår, kan punkteras.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-08 08:33:00
|
Nürnberg |
Äntligen ett mått av intellektuell islossning i den annars så bistra och av feminazismen tillskruvade diskussionen! Bra!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-08 09:25:00
|
Bärnson |
Jag tycker det är oerhört intressant att det förekommer våld inom lesbiska förhålladen. Det borde inte finnas eftersom det inte finns någon man inblandad. Eller är det så att det bara förekommer i förhållanden där parterna valt tydliga traditionella könsroller?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-08 10:07:00
|
Miohael Ståhlberg |
Bra argumenterat. Speciellt passusen om skillnaden mellan civilisation och jämställdhet.
En fråga: varför uppmärksammas barnmisshandel så lite jämfört med kvinnomisshandel?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-08 10:44:00
|
Chris.X |
Klockrent! Partnervåld förekommer i alla olika parrelationer, mot båda könen, av båda könen. Den feministiska dogmen om att mäns våld är det yttersta beviset på förtryck och patriarkat sviktar mer och mer.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-08 15:13:00
|
Thomas L. Aabo |
Bravo! Nilserik. Gör vågen för dig.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-08 16:53:00
|
Jonis |
Att hävda att "Ingen av dessa instanser har kommit med några invändningar mot resultaten som presenteras" är dessvärre en lögn.
På samma sida som du felaktigt länkat till hittade jag två så kallade "peer reviews, där författarna helt dömer ut rapporten och bla skriver "This report on domestic violence against male victims is unacceptable as a serious scientific critique."
Det är svårt att vara kritisk när ngn säger ngt som man så gärna vill höra...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-08 20:09:00
|
Per J |
"Slagen man": en svensk undersökning, gjord av två kvinnor vid Stockholms Universitet. De blev hotade av feminister så publiceringen dröjde.
Länk: qweb.kvinnoforum.se
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-08 20:57:00
|
pUs |
Intressant vinkling. Fler borde inse att detta är ett mänskligt problem och inte ett manligt problem. Med det sagt så håller jag kanske inte med om alla dina slutsatser, en del är lite väl förenklade.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-09 08:42:00
|
Vetallt |
10 av dom misshandlade kvinnorna anmäler misshandeln.
50 av anmälningarna är en hämnd eller falska.
0.0001 misshandlade män anmäler kvinnorna.
0 av männens anmälningar är falska.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-10 10:38:00
|
Per W |
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-10 12:55:00
|
Gunnar Bouvin |
Lite stryk får folk tåla, det är en del av livet. Jag menar inte att det är rätt att bruka våld. Men samhällets nollvision är onaturlig, och direkt farlig för samhället. Det har gått så långt att våldsvana individer inte ens behöver hota om våld för att tillskansa sig andra mäniskors ägodelar. Det är inte konstigt att folk inte ingriper när det ser mäniskor i nöd, för det är så rädda för lite stryk.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-11 15:05:00
|
Jesper |
Över 4 i snitt på denna artikel visar bara att män är extremt överrepresenterade bland Sourze läsare och män med en störd relation till kvinnor är överrepresenterade bland dessa män. Förmodligen har aldrig haft en enda seriös relation med en kvinna. Ni är helt enkelt LOSERS!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-06-09 10:30:00
|
Upplevt vad du beskriver |
Din artikel stämmer väl in på min egen erfarenhet, jag är fysiskt vältrännad kille och har som de flesta män spärr emot att bruka våld mot kvinnor. Men när kring diskussion med sin partnerkvinna och som man inte tycker man skapatvilket såklart är subjektivt och det slutar med att man får ett slag i ansiktet, eller motsvarande våld. Känns det bra absurt.
Jag har inte slagit tillbaka, trots att det hänt ett antal gånger, men jag tycker att den kvinna tar väldiga risker när det inte klarar av att behärska sitt humör. SÅ ni som skrattar bort den här artikel, bör inse att det ligger mycket substans i vad som skrivs, jag är numera övertygad om att jag är långt ifrån ensam om min erfarenhet. Vem har rätt att slå, det våld jag upplever kommer inte med i någon statistik.
|
|