|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-31 16:25:00
|
|
Nartin |
jag tycker nog inte att särskrivningarna är det största problemet...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-11-01 01:47:00
|
|
OF |
Hittar två särskrivningar, "Klara kvarter" och "Robin Hood skatten". Inte så värst fullt kanske. Inte för att försvara artikeln, men just för att det tvärtom finns mycket att ifrågasätta i den, kan man tycka att din kommentar var imbecillt detaljgnäll, Anna H. Bara så irriterande med folk som inte har mer att komma med än så.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-11-01 15:51:00
|
|
Emma |
med en hel del högskolestudier i svenska i bagaget kan jag ju försvara mig själv med att Robin Hood skatten inte ska skrivas på något annat vis än hur jag skrivit det. Möjligtvis kunde man klämt in ett litet bindestreck hurskrivs det egentligen? Klara kvarter däremot är naturigtvis oförlåtligt. Döda mig
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-11-01 15:52:00
|
|
Emma |
haha måste skratta åt mitt svar. jävligt mycket att rätta där för anna h.. go WIIILD!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-11-01 19:55:00
|
|
!? |
Robin Hood-skatt!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-01 20:13:00
|
|
AnnaH |
Men för fan! Du har läst svenska på HÖGSKOLA!? Och fattar inte ens hur man stavar "robinhoodskatt"?? Ursäkta mig då, men jag tycker att alla offentliga särskrivningar bidrar till en ytterligare förslappning sv svenska språket. Som det är nu kan fan inte en kotte skriva ren svenska. Vi kan lika gärna övergå till engelska helt och hållet...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-02 07:33:00
|
|
Dennis |
Svenskans enklaste skrivregel: om det sägs som ett ord så skrivs det som ett ord. Inte svårare än så. Ju.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-11-03 11:47:00
|
|
Bergmark |
Håller me OF. Inte spelar två relativt oskyldiga särskrivningar någon roll jämfört med... Menar AnnaH att man ska skriva Robinhoodskatt helt ihopskrivet? Ser konstigt ut. En sökning på google ger bara 4 resultat så särskilt accepterat verkar det inte vara.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-11-03 16:44:00
|
|
!? |
bRobin Hood-skatt/b
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-11-03 18:56:00
|
|
AnnaH |
Men är alla här helt dumma i huvidet eller?? Har ni sovit på svenskalektionerna? Eller, ska jag skriva "svenska lektionerna" så att ni fattar?! Va? Ja, robinhoodskatt ska skrivas ihop! För f-n...anledningen till att det ser konstigt ut, Bergmark, är att du inte kan tänka själv. Du är helt hjärntvättad med H&M:s och ICA:s särskrivna skyltar: "barn pyjamas", "fjord lax", o.s.v.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-11-03 18:59:00
|
|
AnnaH |
Det är därför ja menar att det är farligt med offentliga särskrivningar på etiketter, annonser, skyltar och atiklar. Personer med lågt IQ folk i allmänhet som inte kan tänka själva kan tro att det stavas så, och börjar skriva så själva. Vilket vi kan se mer och mer av, hela tiden. T.ex. här. Läs mer litteratur av god kvalitet så ser ni hur man ska skriva!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-11-03 21:17:00
|
|
Bergmark |
Teorin sov jag mig igenom, det kan jag tillstå. Men jag anser mig vara ganska bra i praktiken trots detta.
Jag reagerar ofta på särskrivningarna och kan inte förstå varför folk skriver så. Däremot robinhoodskatt tycker jag ser konstigt ut. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för regel du följer.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-11-03 22:29:00
|
|
Emma |
Anna h du har fel, fel, fel inte laa ord som sägs ihop skrivs ihop.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-11-03 22:32:00
|
|
!! |
Visst, daghammarskjöldsväg va. mmm, eller hur. Huvudet!
Robin Hood-skatt!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-11-04 02:37:00
|
|
OF |
Robin Hood-skatt. Punkt, tack. Vill absolut inte spela allan och tillrättavisa men Sourze blir mer givande om alla tar till sig en simpel metod, vid fortsatt kommenterande: läs, tänk, visa respekt, skriv, läs igenom, skicka. Känns som att det ballade ur lite här.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-11-04 09:50:00
|
|
AnnaH |
Kan instämma med OF:s stavning, den blir nog bäst. Huvudsaken är att det finns ett bindestreck med! Emmas inlägg på svar 13 är oläsligt och bevisar återigen mitt första inlägg...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-11-04 17:29:00
|
|
Magnus |
Det är inte alls oläsligt om man har lite hjärnceller att tolka texten med. Du Anna H var inte speciellt duktig på ämnen som kräver lite tankegång va? matte, fysik, kemi etc.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-11-04 22:34:00
|
|
Bergmark |
AnnaH Ska jag ta det som en ursäkt för "är att du inte kan tänka själv. Du är helt hjärntvättad med H&M:s och ICA" -Jag handlar aldrig på HM och handlar mat på VIVO. Fram för allt så sär skriver jag al drig
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-11-05 14:52:00
|
|
Emma |
Robin Hood-skatt. Fine. Anna H skaffa ett liv. En gång i tiden var jag som du, satt och ruttnade inne på skrivihop.nu´s gästbok men så la dom ner verksamheten och jag blev en vanlig människa igen. Du tycker säkert att det är jätteroligt att vara språkpolis men jag lovar dig att det finns annat i livet. Sex till exempel och mat och härliga dokusåpor på trean. Ut och finn!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-11-05 20:29:00
|
|
AnnaH |
Emma, jag förstår att du äääääälskar dokusåpor. Det ruttnar hjärnan verkligen ihop av. Själv är jag dock upptagen med mina krävande kemistudier, har inte ens en TV. Erkänn att du skrev fel! ;-
|
| |