Är sexism lika med sexig reklam?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-10-31 12:48:00
Biff
Ärligt talat borde fler ungdomar börja tänka på sina kroppar. Särskilt feminister får mig faktiskt ofta att tänka på en säck med mjöl.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-31 12:54:00
Stefan_B
svar 1: Förvisso, men i relation till vad? Ytliga stereotyper? Vore inte hälsa och funktionalitet rimligare?
Inlägg #3: Postat: 2004-10-31 17:38:00
Biff
Vad jag menar är att all denna kritik mot skönhetsideal kan av ungdomar tolkas som en uppmuntran till att inte sköta sin kropp.
Inlägg #4: Postat: 2004-10-31 17:52:00
Malin Michea till Biff
Det är väl milsvid skillnad mellan att "sköta sin kropp" och anpassa den efter rådande ideal?
Inlägg #5: Postat: 2004-10-31 17:53:00
Malin Michea till Evey
Reklamen fungerar nog mest som en trigger...Om reklamen försvann skulle ingen anorektiker bli frisk, problemet skulle ändå kvarstå även om det kanske skulle ta lite annorlunda uttryck...
Inlägg #6: Postat: 2004-10-31 21:50:00
Biff
Malin, det är det inte alls. En snygg ung kvinna mår generellt sett bättre än en ful. Samma sak gäller för män. Kritik mot skönhetsideal får oss att tro att vi kan må lika bra om vi är fula - vilken vi självklart kan, teoretiskt sett. Det krävs dock mer arbete för att må bra om man är ful, vilket de flesta inte inser. De skyller då på "samhället" för att de inte kan vara som de vill, utan att respektera andra människors smak.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-31 22:41:00
Malin Michea till Biff
Men, om det nu är så....Om skönhetsidealen försvann genom att ingen brydde sig om dem, då skulle väl fula människor ha lika stor chans att må bra som vackra?
Inlägg #8: Postat: 2004-10-31 22:42:00
Malin Michea för sig själv
Då kanske man borde satsa på en plastikoperation eller två istället för terapi och dylikt...för att öka sina chanser...
Inlägg #9: Postat: 2004-10-31 22:51:00
Biff
Malin, exakt, men det är ett "om" för mycket i det resonemanget.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-31 23:24:00
Malin Michea till Biff
Ja, det är nog inget att hoppas på direkt. Tycker det är så jävla synd att folk fäster så stor vikt vid utseende. Läs en bok istället, liksom. Förut brydde jag mig extremt mycket tonåren. Nu känns det som om det kvittar, ett vackert utseende skulle inte ta mig någonstans som min situation ser ut. Alltså inget att bry sig om.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-31 23:40:00
Biff
Ett vackert yttre tar en ingenstans automatiskt, men kanske kan det höja ens självförtroende så pass mycket att man vågar ta sig iväg själv? Det finns förvånande många kvinnor som plötsligt orkar ta tag i sina liv, enbart efter tips om att de ska börja sminka sig. Utseendet har i första hand med en själv att göra, när man står framför spegeln och undrar om man är nöjd.
Inlägg #12: Postat: 2004-11-01 04:42:00
Malin Michea
Maybe so. Det beror ju på vilka prioriteringar man vill ha. Själv tycker jag att människor som är beredda att gilla/ogilla mig på grund av mitt utseende är helt ointressanta. Om någon tycker jag är söt så är det trevligt, visst, men det yttre är ju bara en mikroskopisk del av allt som utgör en människa.
Inlägg #13: Postat: 2004-11-01 04:51:00
Malin Michea forts.
En del verkar tycka att utsidan är "huvudrätten" och att resten bara är en bisak, det är väldigt ledsamt. Speciellt för ungdomar, oftast tjejer, som kastar bort så mycket tid och känner sån stor ångest över något som de en dag kommer att rycka på axlarna åt.
Inlägg #14: Postat: 2004-11-01 04:54:00
Malin Michea forts.
Och nu menar jag inte att det är fel att vara mån om sitt utseende...Smink, osv. Jag tycker t.o.m. det är okej med plastikoperationer, det är upp till var och en. Jag tycker bara synd om alla som låter sig uppslukas av kampen för att vara vacker, det finns så himla mycket annat man missar.
Inlägg #15: Postat: 2004-11-01 16:45:00
Stefan
Är idealen så osunda egentligen? Iaf för män så verkar de ganska sunda tycker jag.. Kalsongmodellen har väldigt lite fett, och lite mer muskler än medelsvensson. Ett utseende man får av en hälsosam livsstil. För kvinnor kanske idealet är lite mer osunt gränsen mellan sundhet och osundhet ligger högre för kvinnor med avseende på kroppsfettprocent dock. Kroppsidealet för män: svåruppnåeligt nej, hälsosamt ja.
Inlägg #16: Postat: 2004-11-01 18:05:00
elin
biff vafan har du fått iden ifrån att en snygg kvinna mår bättre än en ful?? och vem bestämmer vem som är ful/snygg?? själv tycker jag att alla dessa "perfekta" modeller ser omåttligt trista och oattraktiva ut och skulle ALDRIG vilja se ut så.
Inlägg #17: Postat: 2004-11-01 18:50:00
Malin Michea till Elin
Jag tror att vissa människor blir lyckliga av att "passa in" och vara vackra, medan andra inte bryr sig ett skit. Och det är nog de sistnämnda som vinner i slutändan...Skönhet förbleknar ju med tiden, om man nu talar om den sortens skönhet som idealen representerar. Jag tycker att de "perfekta" modellerna är vackra, estetiskt tilltalande...Men det är bara en sorts skönhet, det finns många.
Inlägg #18: Postat: 2004-11-01 22:00:00
elin
jag har inga invändningar till det du säger. och jag hoppas att man till sist slutar bry sig... jag undrar bara som sagt vafan ifrån biff har fått iden att en snygg kvinna mår bättre än en ful. och allt det. hade gött!
Inlägg #19: Postat: 2004-11-01 22:12:00
Malin Michea till Elin
Jag hoppas också att folk ska inse hur liten roll utseende spelar i det långa loppet...Men jag tror att det handlar mycket om ålder och mognad, de flesta inser väl någon gång de sanna värdena i livet. Ha det bra du också!
Inlägg #20: Postat: 2004-11-02 01:49:00
Biff
Självklart inser de äldre att utseende inte är allt, men det är inte kring dessa diskussionen kretsar. Elin, jag har inte påstått att just kvinnor mår bättre som snygga. Det gäller bägge könen, och dessutom generellt sett.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...