|
Inlägg #61: Postat: 2004-10-28 21:22:00
|
|
Biff |
Jonna, låt oss säga att flickan inte erkännt att hon ljugit om mannen, och ingen annan blivit misstänkt: Mannen hade uppenbarligen blivit friad, eftersom ingenting hade bundit honom till brottet, men skulle man tro att han var en "smart" våldtäktsman som lyckats bli frikänd, eller en oskyldig man som haft otur? I brist på en annan syndabock, blir ofta valet det förra. Skulle du kunna leva med att varje gång du ser dina vänner i ögonen, fundera över om de tror att du var skyldig eller oskyldig?
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2004-10-28 21:23:00
|
|
Bergmark till Malin Michea |
Jag sa att du verkar odla den myten med att säga "Barnen talar nästan alltid sanning" vilket jag tyckte var ett lite väl överdrivet konstaterande. Att Synny överdrivit när hon pratar om myt har jag redan skrivit.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2004-10-28 21:25:00
|
|
Malin Michea till Bergmark |
Jag är ganska säker på att de allra flesta barn som berättar om övergrepp talar sanning, ja. Det håller nog de flesta människor med om, jag tycker inte att det kan kallas "myt".
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2004-10-28 21:29:00
|
|
Jonna |
Biff:det funkar inte så. Han hade inte blivit "frikänd" eftersom han inte blev utpekad, anklagad eller åtalad överhuvudtaget.Om flickan hade sagt :Det var HAN så hade den här diskussionen möjligen haft något med saken att göra.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2004-10-28 21:29:00
|
|
"Vari ligger motsägelsen?" - Det låter som om du anser att barn talar sanning till en väldigt hög procent när du säger "nästan aldrig". Det borde innebära 95-99. Den siffran anser jag vara för hög.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2004-10-28 21:35:00
|
|
Observera att om vi istället säger "någon sanning finns det i det barnet säger" så kommer siffran kanske upp i den procenten. Observera också att jag egentligen inte alls har argumenterat emot dig utan kanske bara ansett att du uttryckt dig lite för absolut.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2004-10-28 21:36:00
|
|
Jag ska se om jag kan hitta några siffror på hur många anmälningar som efter undersökning bevisats vara påhitttade, men procenten du nämner låter faktiskt rimliga.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2004-10-28 21:39:00
|
|
Malin Michea till Bergmark sv 66 |
Ja att den absoluta sanningen inte alltid kommer fram betvivlar jag inte, men det har nog inte med lögnaktighet hos barnet att göra, snarare förvirring.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2004-10-28 21:43:00
|
|
Biff |
Jonna, precis, men enligt Sunnys artikel var det inte på det sättet kvällstidningarna la fram situationen. Vilken grad av misstänkthet han har, eller vad flickan egentligen sagt, spelar ingen roll när löpsedeln säger "man anhållen". Tro inte heller att detta fall är unikt ur tidningssynvinkel.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2004-10-28 21:50:00
|
|
Jonna |
Jag tror faktiskt att alla vet vad anhållen betyder. Hade han velat uppge sin identitet så hade han knappast blivit det i ett dygn,utlänningslagen heller. Har du verkligen läst kvällstidningarna?
Det här var de konstigaste överreaktioner jag hört på länge , för övrigt. Vi pratar om ett jävligt allvarligt brott.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2004-10-28 21:51:00
|
|
Bergmark |
Men när jag säger "någon sanning finns det i det barnet säger" så kan det innebära att barnet anklagar fel person just av förrvirring eller rädsla. Det var ju som sagt inte barnets skuldfråga som diskuterades utan eventuellt oskyldigt anklagade och kanske till och med oskyldigt dömda.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2004-10-28 21:54:00
|
|
Okej, då missförstod jag dig en aning. Förlåt mig! Självklart händer det att barn pekar ut fel förövare, men jag tror hoppas att det inte längre är så vanligt att det leder till fällande dom utan någon form av annan bevisning.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2004-10-28 21:56:00
|
|
Bergmark |
Jonna. -Ja, om man verkligen läste artiklarna i det här fallet stod det klart att personen troligen inte var skyldig. Men vad hade hänt om flickan varit förvirrad och rädd och insisterat på att han var den skyldiga?
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2004-10-28 22:03:00
|
|
Jonna |
Men så var det ju inte..Ja, polisen hade väl fått utreda honom vidare?Vi kan diskutera allt möjligt, men det stod ingenting om att hon pekade ut honom alls.Det verkar som om många här tror det.
Det jag tycker synd om honom för är att han tydligen råkade knata omkring på ett avspärrat område när han var i Sverige utan uppehållstillstånd.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2004-10-28 22:06:00
|
|
Biff |
Jonna, vi pratar om ett allvarligt brott där gärningsmannen är okänd. Du verkar inte veta hur det känns att bli anklagad för ett brott man inte begått. Det är kanske det mest förnedrande man kan tänka sig, och när det gäller våldtäkt är det antagligen sju resor värre! Att överhuvudtaget bli nämnd i samband med en sådan är en personlig skymf, oavsett om hela världen vet att man är oskyldig.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2004-10-28 22:17:00
|
|
Biff |
Jonna svar 74, Om flickan inte erkännt hade polisen utredd vidare tills de insett att mannen var oskyldig, medan tidningarna troligtvis skulle vräkt ut historier om hur monstruös denna man var.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2004-10-28 22:18:00
|
|
Bergmark |
Jonna. -Syftet med artikeln var ju att belysa ett vanligt problem. Just det här fallet togs upp eftersom det är aktuellt. Visst finns det faktafel. Flickan hittade inte på ALLT. Den gripne greps troligen mest pga att han inte kunde legitimera sig. Men det kunde varit annorlunda.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2004-10-28 22:19:00
|
|
Jonna |
Jaha. om jag går omkring på en färsk misstänkt brottsplats och stöter ihop med några polistekniker..tar för givet att alla fattar att de frågar vem jag är, ingen förnedring där va? Och inte vill visa leg eller säga vem jag är.. och får följa med till stationen och stanna till nästa dag för att jag fortfarande inte säger vem jag är.. och sen släpps och avförs helt. Det kallar inte jag personlig skymf. Faktiskt.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2004-10-28 22:24:00
|
|
Jonna-godnatt |
76:eh..nej det brukar de väl inte göra? Har du ett enda obs verkligt exempel på att en misstänkt utpekats som ett monster i tidningarna?
77: hitta på en fiktiv historia och diskutera den istället då, det vore väl enklare.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2004-10-28 22:34:00
|
|
J |
För säkerhets skull: inte Anna Lindh eller palmemordet, utan jämförbara fall..
|
| |